Bandgecko
Hej! Jag vill skaffa en ödla men vet inte vilken, jag tänkte på en leopardgecko men så läste jag att de kan bli 30 år. Så vill jag gärna ha en liten ödla så hittade jag bandgecko(coleonyx elegans) men jag hittar ingen fakta, så mina frågor är: ~Vad äter dom? ~Hur stort behöver dom? ~Hur gamla blir dom? ~Vad för tillbehör behöver dom?T.ex UV-lampa?
Hej! En Leopardgecko lever ungefär 20 år, vid rätt skötsel. Ibland finns det undantag. Annars finns ju andra gecko på ca 10 år gamla. :P
Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.
"Åldern är bara en siffra"
"Åldern visar inte din mognad" 
Okej tack:) #1 Vad skulle du föreslå för andra geckos?
#2 Vad är du intresserad av? Vilket habitat? Storlek på ödla? Storlek på terrarium? Aktivt? Färgglatt? Något som klarar sig utan UV? Insektsätare? Berätta! :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jag älskar verkligen leopardgeckos! Men jag har lite svårt att den bara äter insekter och att den lever så länge. Men jag skulle gärna vilja ha en i ungefär storlek som leopardgeckon, och mamma och pappa vill inte att den ska ta så mycket plats då vi har ganska en marsvinsbur på två meter som tar upp halva mitt rum. Det spelar ingen roll med UV:) Färgen spelar heller ingen roll;) Tack i förhand #3
Alla ödlor äter insekter.förutom dabbagam…
Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.
"Åldern är bara en siffra"
"Åldern visar inte din mognad" 
Finns flera ödlor som inte äter insekter. Kan du tänka dig att ha något som bara kräver insekter ibland? Finns ju många fina daggeckos, vilka mest behöver yta på höjden. Går dessutom att inreda regnskogsterrarium riktigt snyggt. Annars är ju inte fransgeckos jättesvåra att finna.
Ögonfransgeckos tänkte jag skriva, men det nämnde ju Hanna, men ögonfransgeckos kan variera i färg, så vill du han "grönfärgad" (kan inte namnet på morpherna) så kan du skaffa det, vill du hellre ha en röd, så finns det också. Men om du skulle köpa en leopardgecko som är vuxen/gammal typ, så behöver du ju inte ha den hur länge som helst. Eller är den fem år och ska bli tio, så har du den i fem år bara. Fast det väljer du ju själv.
YEY, INSIDER!
#6 ja absolut att jag kan ge inland men jag tycker det verkar krångligt med dom som äter det hela tiden att ha odling.(?):) #7 Ja ögonfransgecko tänker jag också på men har inte hittat så mycket information om dom.:)
#8 Min kackerlackor är väldigt smidiga. Sköter sig i stort sett helt själva och luktar knappt någonting. Men det beror ju helt på vad man själv tycker.
#8 det finns Crested gecko iFokus, så om du kollar bland artiklarna finns säker lite fakta, men det vet du kanske? #9 Mm, vissa tycker kackerlackor är bra, och andra hatar dem. Jag tycker själv kanske inte att femton stora mjölmask uppfödningar är det mysigaste, men kackerlackor har jag inget emot. Däremot kan det bli att jag fäster mig vid dem, så jag bara måste behålla "Kurt" och "Daniel". Men nu skrev jag bara om mig själv. Ha det så bra.
YEY, INSIDER!
#10 Ser inte riktigt hur man kan peka ut specifika individer i en odling på några hundra. :P
Har du inge problem att ge insekter någon gång i veckan och har plats på höjden röstar jag definitivt för öginfransgecko! Finns en grupp på facebook som är jätte bra, full med uppfödare! Finns även på iFokus! Kolla upp dem! Gulligare ödla finns knappt (mitt tycke)
Medarbetare på Skor iFokus