Föda upp grodyngel
Hej! Har egentligen inga reptiler men har alltid tyckt mycket om dem. För några veckor sen tog vi in grodyngel som vi nu har i ett akvarium ute på altanen. Vi ska föda upp dem där tills de blivit stora nog att klara sig själva. :) De är verkligen super söta och växer jätte fort! ;D I den här tråden ska vi uppdatera lite om hur man tar hand om grodyngel och lägga upp bilder på hur de växer. Så här såg de ut den första veckan :3
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Så här ser buren ut! Det är en Duna-bur för hamstrar som vi har fyllt med vatten och lite stenar
Du måste göra dagliga vattenbyten, byt ca 50%av vattnet varje dag. Googla på nystartat akvarium nitrit. Kolla tempen i baljan, det får inte bli för varmt så att de dör av värmeslag.
Vad ger du dem för mat?
Ämnen som finns i vårat kranvatten är skadliga, låt vattnet stå 2 dygn innan du byter eller köp ett vattenberedningsmedel.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#4 Det är lite sisådär med det, jag har hållet på med akvaristik i 6 år nu och använder i princip aldrig vattenberedningsmedel. Har man egen brunn eller vet med sig att det är vajsning med vattnet så bör man använda det. Det som är farligt för grodyngelna är om nitritspiken skulle komma eller om vattentempen felar.
#5 Ok, fick dock höra detta då grodyngel inte är vana vid samma vatten & miljö som akvariefisk. Fick då reda på att klor osv kan vara skadligt, även i den lilla mängden.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tror det bästa är att ta vatten från där ynglen kommer från.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#2 Vi byter ca: 50% av vattnet varje dag. Vi byter då till regn-vatten blandat med kran-vatten som fått stå ute i några nätter, precis som #4 nämnde. #3 Vi köper "Röda , frysta mygglarver" från djuraffären. Det ser ut som en choklad-kaka som man bryter av små bitar ifrån. Det ger vi en gång per dag. ;) #5 Vi har egen brunn men låter vattnet stå ute för att vara på den säkra sidan. :)
Det går iallafall jätte bra för de små grodynglernas utveckling till grodor. Alla har nu fått bakben! :3
Låter som att de har dem superbra :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
…
Hittade detta efter en snabb googling http://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/fanga-och-foda-upp-grodyngel/
#12 Tack, ska läsa det då! :)
Vad är det för grodyngel och varför har du tagit dem?
Jätteroligt med grodyngel! Det är så roligt att se när dom växer. :D #14 Man får ta grodyngel från bäckar och föda upp dem och studera hur de växer. Sen släpper man ut dem när de blivit grodor.
//Josephine :)
#14 Precis som "minihamster" säger så får man ta grodyngel från bäckar och se dem växa upp, men sen måste man släppa ut dem när man tog dem när de blivit grodor. :)
Igår tog vi ut grodorna en kort stund, (En väldigt kort stund😉), och fotade lite närbilder på dem. Vi har inget bra objektiv för att fota så små motiv, men det gick helt okej ändå tycker jag. 🙂
Här är Lillefot, den äldsta grodan som snart ska få flytta ut. 😍
Här är Trebenis som vi har döpt honom till p.g.a att han endast har 3 ben 😐
Vi tror (och hoppas) att han kommer att kunna klara sig ganska så bra i naturen som vuxen, eftersom att han kan göra allt som de andra grodorna kan, trots sitt handikapp. 👍
När skulle ni säga är bäst att släppa ut dem? Jag skulle egentligen vilja börja släppa ut den äldsta grodan, Lillefot, men är det bättre om jag väntar tills den här perioden av torka borta. Hemma hos mig är det väldigt torrt och det har inte regnat på flera dagar/nästan veckor. Jag vill ju inte att han ska torka ihjäl 😢
Du kan ju alltid släppa dem vid en lämplig sjö.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det där är nog paddor.
#22 Sjön där vi hittade dem var konstigt nog i en klippskreva med regnvatten i ute på en riktigt liten ö. Den klippskrevan är helt uttorkad nu 😕
Men jag ska kanske släppa dem i en annan sjö då 🙂
#23 Tror du? Vi födde upp paddor för ett par år sen och de var mycket större. Den största av de här är ca: 1cm lång. Men du kanske har rätt 🤔
#24 Tyckte bara att den såg "paddig" ut. 😃 Men det kan ju vara en groda, aldrig direkt tänkt på hur de ser ut som småttingar.
Åh, vilken kul tråd! Söta små grodor du fött upp! :D
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#26 Åh, tack så mycket :D
Åh vill också!! Gjorde det när jag var fem-sex år kommer jag ihåg. Var hittar man dom?
#28 Finns i dammar och sådant på våren. Nu är det lite väl sent för ett liknande projekt. :)
Vilka söta små :3 Och visst är det paddor, grodor har mer kantig form på sig än paddor :)
#28 Det är jätte kul att se hur de växer för varje dag och bara blir sötare och sötare!! :D Tror också att det är liite sent… Men nästa år så kan du försöka hålla utkik i olika dammar och sjöar i maj/juni (kanske är olika beroende på var man bor?) #30 Visst är dom! :3 Jaha, det visste jag inte! :)
Vad roligt.
Så kul. Det gjorde jag ofta som barn - fångade in yngel och fick se dem växa upp. Kanske jag ska ta tag i och göra nästa vår också 👍 Vi brukade ta med oss vatten och lite "slem" från dammarna där vi tog dem.
_No way! Yes way!
På dagis gjorde vi sådant. Det var svinkul.
YEY, INSIDER!
Ååh, kanske man ska göra nästa sommar? Känns bra att kunna släppa ut friska, vuxna grodor också, då de flesta hade dött som yngel! Dessutom för det tillbaka minnen ❤️
Medarbetare på Skor iFokus