Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 3382 ggr
emma2
0

Indisk stjärnsköldpadda

Hej! Ngn här som vet om man kan få tag i indiska stjärnsköldpaddor i Sverige? Isf, vart? Och förresten, blir dem stora? Kan man ha dem i en lägenhet? Är det en bra nybörjarsköldpadda? Tacksam för svar! :)

emma2
0

Tack!:) ska läsa ikväll. Finns säkert jätte mycket bra info där!:D

barkskog
0

Läs den artikeln här i stället.

http://landskoldpaddor.se/artbeskrivningar/83-stjarnskoldpadda.

Definitivt ingen art för nybörjare. Kan bli upp till 38 cm.

emma2
0

Aha, men tack så mycket:) men vet du någon annan art för nybörjare?:)

nakenkatt
0

jag har en vattensköldpadda som jag ger bort till ett bra och varaktigt hem samt hennes saker.

emma2
0

Aha:) men tyvärr tror jag inte att jag kan ha en vattensköldpadda då vi åker till landet varje helg… Och då kan ingen ta hand om den..:( men lycka till att hitta ett bra hem åt henne!:) Ps: ngn som vet om man kan transportera sköldpaddor i bilar i 2h?

barkskog
1

Arter som är tåliga och tål våra somrar, även om de är lite sämre än i år: Grekisk landsköldpadda, Turkisk landsköldpadda.  Landsköldpaddorna trivs bäst utomhus under sommaren. 2 h i bil tål dom men det bör nog inte bli för ofta.

emma2
0

Aha:) hur stora blir dem? Går dem i dvala..:(?Klarar dem att åka bil 2 ggr i veckan?

Hanna
0

#8 Varför ska de åka bil så ofta? Jag hade direkt avrått att skaffa reptil eller liknande om de ska behöva förflyttas så ofta.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

emma2
0

#9 okej… Då vet jag, tack så mycket…

Hanna
0

#10 Men varför skulle de behöva det? De klarar sig gott och väl i terrariet och handlar det om att resa bort över helgen så tror jag mycket väl att ni kan skaffa sköldpadda ändå. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

emma2
0

#11 oh! Vad bra!:D jo det är så att vi åker till landet varje helg, det tar ca 2h dit och 2h hem. Vi åker dit på fredagen och hem på söndagen, klarar sig sköldpaddan själv den tiden eller skulle jag ta med den? Om jag tar med den skulle den ju få åka bil 2 ggr i veckan…

emma2
0

Om jag nu skulle kunna ha en sköldpadda, tips på ngn bra art för nybörjare? Järna ngn som inte blir så stor eller går i dvala. Eller gör alla arter det?