Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 484 ggr
22tlo00
1

Leopardgeckofrågor :)

Jag skulle gärna vilja ha en ödla, så tänkte jag på leopardgecko, men jag har lite frågor först: ~Måste man ge pinkies? ~ Vad finns det mer för underlag än sand? ~Vad vill den ha för inredning? Tack i förväg 🙂

Hanna
2

1. Nej, det är snarare bättre att inte ge pinkies, då det dels är väldigt fett, men inte heller lika nyttigt som insekter.

2. Det finns många olika alternativ, vissa har papper, torv, torv/sandblandning med mera. Det råder väldigt delade meningar om vad som är bäst och jag anser att det bästa är att försöka efterlikna deras eget habitat så bra det går. Själv har jag lite grövre sand (0,8-1,2 mm) och mycket stenar. Kommer att experimentera vidare lite senare (mer om det kommer om det går som jag vill).

3. Det viktigaste är att ödlan kan gömma sig och känna sig trygg samtidigt som den kan välja om den vill ligga på den varma eller svalare sidan. Det finns grottor att köpa men man kan även vara lite finurlig att göra egna av väl placerade stenar, keramikkrukor och annat. Det viktigaste är att det inte finns något som kan rasa över ödlan. De gillar det även att ha lite trångt, så inga megagrottor krävs, men självklart ska de få plats och kunna vända sig.
En fuktlåda är också mycket bra att ha då det underlättar vid öms, mina föredrar faktiskt fuktlådorna framför grottorna många gånger. Sedan kan man inreda lite hur man vill med växter (plast eller levande, suckulenter är bra! Inget med taggar de kan skada sig på!), stenar, roliga grottor och annat. Bara fantasin sätter gränser egentligen.

Lycka till. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

22tlo00
0

Okej tack så mycket! Fick perfekta svar på alla frågor:) #1

Denna kommentar har tagits bort.