Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1312 ggr
Lejonhjarta
2014-10-13 23:37
0

Uppstart...

Har länge funderar på orm men det har aldrig blivit så. Nu skall ev min dotter skaffa en från skolan hon går på och jag vill ha mer kött på benen…

Det är en liten majsormsunge, ca 2-2,5 dm lång.

Vad behöver vi skaffa hem? Värmekabel, vad skall man tänka på i styrka och längd? Bra och lättfattat material och läsa på, vart hittar jag det?

Är inte djurnovis, vi har allt mellan bin till ardennerhästar på gården men ormnovis och ingen i min närhet just nu som jag kan ha som mentor…

[peter54]
2014-10-14 08:59
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten juvenil bor bäst i ett plastterrarium som har ventilerat lock, så kallad "petbox". Detta för att förhindra att ormen rymmer, vilket kommer att ske om man stoppar en såpass liten orm i ett terrarium med skjutglas.

Det är lämpligare med en värmematta än en värmekabel till ett så litet terrarium, den största petboxen är runt 25x35 cm i bottenyta och i en sådan kan man ha ormen tills den är 6 månader i alla fall. Välj en 14 watts-matta, den är lagom stor.

Det räcker med att bara lägga värmemattan under terrariet i ena änden, man ska alltså inte hålla på med att klistra upp mattan mot botten eller lägga något under mattan så att den trycks upp mot botten, det blir varmt nog ändå förutsatt att terrariet står i normal rumstemperatur.

I terrariet bör det finnas två gömslen, ett på den sida som är uppvärmd och ett på den andra sidan. Det ena gömslet, det som är placerat på den uppvärmda sidan,  kan samtidigt vara en "fuktbox", en ogenomskinlig plastlåda av något slag med fuktat substrat i, exempelvis sphagnum (vitmossa). Plastlådan ska ha sitt lock kvar och förses med lagom stort ingångshål i ena kortsidan. Då kommer ormen att klara sina ömsningar galant.

En vattenskål stor nog för ormen att bada i, vilket inte behöver vara mycket för en så liten orm, räcker med en liten gräddfilsburk. På botten har man något lämpligt substrat, exempelvis torv blandat med fin sand, Coco Humus eller flis av något slag. Bark tycker jag är för grovt till en så liten orm.

Någon sten kan man ha för ormen att skrapa av sig ömset mot, några grenar och kanske någon växt så att det ser grönt ut, även om den skulle vara av plast. Majsormar är nattaktiva, så den belysning man väljer är främst för ens egen skull och värmen får den ju från värmemattan, så jag skulle föreslå en enkel lågenergilampa 10 watt.

Matning sker med muspinkies som man köper fryst och tinar, lämpligen i fingervarmt vatten, 30-40 grader. Matningsintervallet kan variera mellan 3 och 7 dagar och när den lille ser ut att kunna ta mer ger man två pinkies, sedan ökar man på storleken efterhand. Det är aldrig farligt att testa större när ormen växt på sig. Klarar den inte av storleken så spottar den ut.

Det är bra att skriva ner matningar och ömsningar så att man har koll. Under ömsningsprocessen när ögonen är mjölkiga ska man inte röra ormen och med största sannolikhet vill den heller inte äta då.

På den här bilden har jag börjat inreda till en juvenil. Bottensubstrat av coco Humus, gömslen av bark, en fuktbox (räkostask), vattenskål och en gren. Om det är något mer så bara fråga på. Lycka till med nyförvärvet 🙂

[peter54]
2014-10-14 09:14
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… och här är inredningen klar, bara att lägga ner den lilla ormen och sätta på locket.

Lejonhjarta
2014-10-14 14:42
0

Tack så jättemkt för matnyttig info! :-) Gillar bilder så man lättare förstår som nybörjare.

Är det så att man kan ha 2 st ihop eller är dom ensamlevande? Har svårt att välja på färgerna som fanns, blev förälskad i 2 olika… 😍

[peter54]
2014-10-14 19:27
1

#3 Många ställer frågan om det går att ha två eller fler majsormar ihop och självklart går det.

Vad som däremot är bäst för dem är mycket enklare att svara på - alla ormar är solitära djur och har inget utbyte av sällskap, så man bör ha dem separat. 🙂

Lejonhjarta
2014-10-15 00:26
0

Ok. Och är det någon skillnad på hane el hona i sättet el annat som man skall ta hänsyn till el tänka på eller är det individuellt? Do flesta däggdjur kan man ju säga att om du köper en hane så är det si och så och en hona har dom fördelar å nackdelarna… Finns det på orm åxå?

Lejonhjarta
2014-10-15 05:49
0

Ny fråga, kommer en del när det är lugnt på jobbet i natt… ;-)

Belysning? Vad skall man ha? Fått höra av någon att man kan ha vanlig lampa/ljusramp och av annan att UV-lampa är ett måste…

[peter54]
2014-10-15 07:49
0

#5 Nej ingen sådan skillnad alls.

#6 Jag skrev om detta i #1. Eftersom majsormar räknas till nattaktiva, behöver man inte UV och belysningen är för att du ska kunna se in i terarriet, inte för ormens skull. Därför räcker det med en enkel lågenergilampa 10 watt eller liknande. 😉

Lejonhjarta
2014-10-15 09:11
0

Dement light å nattarbete… Ja det minns ja ju. :-) Sorry! 10watt, räcker det både när dom är små och bor i petbox och när man skaffat ett stort terrarium till dom?  Ska på studiebesök till en fam med majsorm på söndag så jag hoppas få lite mer praktisk info och mer funderingar som ja kan yppa här…

[peter54]
2014-10-15 20:26
1

Jag har lågenergilampor till alla mina nattaktiva ormar. De mindre terrarierna som är 70 x 35 x 35 har jag en lampa, till det största terrariet har jag tre st till (3x10W).

Lejonhjarta
2014-10-19 04:01
0

Vitmossa, vart skaffar man et? Plockar i naturen eller köper vart? Den man köper till ljusstakar är väl behandlad så den känns ju inte som ett bra alternativ..

Lejonhjarta
2014-10-19 04:04
0

Barkbitarna du använt i inlägget #1 Peter54, är dom plockade i naturen eller köpta för ändamålet? 🙂

[peter54]
2014-10-19 13:40
1

#10 Vitmossa (sphagnum) kan du köpa i vacuumtorkat skick på blomsteraffärer, vissa stormarknader där de har blommor, en del zooaffärer eller på terrariemässor. Man lägger en bit i handvarmt vatten och låter det sugas upp, därefter kramar man ur så mycket vatten man kan innan man lägger in mossan i fuktboxen.

Den mossa du köper till ljusstakar är inte sphagnum, även om den kallas vitmossa ibland så är det renlav och den är inte lämplig att använda till fuktboxen eftersom den blir mycket hård och vass när den torkar.

#11 Barkbitarna är direkt från naturen, men man kan köpa korkbark i zooaffärerna om man vill.

fluffis
2014-10-19 13:50
1

Hej Lejonhjarta!

Jag ser att du har fått mycket hjälp redan. Jag undrar bara om du har sett http://majsorm.nu/? Går du in där under skötselråd så finns det väldigt mycket matnyttigt. Skoj att du ska på studiebesök och hälsa på en majsorm. Det brukar vara både kul och nyttigt 🙂

Lejonhjarta
2014-10-20 17:21
0

Har fått värmekabel och värmematta av vänner men dom är så mkt större än petboxen. Skall ja avvakta med dom å köpa en ny el går dom att använda ändå?

[peter54]
2014-10-20 18:31
0

Köp en liten matta, den som är på 7-8 Watt tror jag är den minsta, jag använder en 14 W matta till mina stora petboxar.