Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1134 ggr
Hundtassens
0

Kungspytonjuvenil, hållning

Hej!

Nu är det så att jag har lite frågor till er, jag är tidigt ute men jag vill vara ordentligt påläst och förberedd. Jag har erfarenhet av ormar men inte av att köpa en liten juvenil. Nu har min kompis parat sin Butter och Firefly (fire x Pastel) Flera parningar har setts så till våren kommer jag förhoppningsvis få hem en liten KP från den kullen. 

Nu är min fråga, hur har ni haft era juveniler? Vad jag har förstått är det många som har dom i petbox till en början. Jag förstår att man inte kan slänga in dom i ett gigantiskt terrarium med en gång. Hur gör man då med värmematta och lampor i petbox? Eller har ni några andra tips och trix? Berätta gärna för mig vad jag kan göra för att få min lilla juvenil att må så bra som möjligt och hur det är bäst att ha den även bästa bottenmaterialet osv.

Tacksam för alla tips och råd!

sevenup
0

hej hej. hos uppfödare som jag träffat på så har man hushållspapper som bottenmaterial första månaderna för att lättare se så att den bajsar som den ska så man inte matar på en förstoppad juvenil.
sedan så har dom ställt petboxen ovanpå sina stora terrarium där lampan är så har de blivit lagom värme i den lilla boxen

Hanna
0

Det råder väldigt delade meningar om huruvida man "kan" ha dem i ett stort terrarium från första början eller inte.

Men för att göra det smidigt så rekommenderar jag att börja med någon mindre låda/petbox/terrarium. Det viktigaste för att få ormen att trivas (utöver värme och sådana måsten) är mycket gömställen. Ser tyvärr alltför ofta folk som bara slängt in en grotta och en pinne, vilket inte blir ett jättetryggt boende för en reptil.

Korkbark är väldigt tacksamt att inreda med, finns i många storlekar och former och är alldeles utmärkt både som grottor och att bygga på höjden med.

Här har Peter lite inredningstips http://reptiler.ifokus.se/discussions/543c4619ce12c46a75000410-uppstart?discussions-1, dock till snokar, men det går att plocka en del tips därifrån till kungspyton också.

Personligen kör jag torv till alla mina ormar som behöver fuktigare. Får de i sig lite i samband med matning kommer det ut i andra änden senare.

Lycka till. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hundtassens
0

Tack för tipsen! Klurar fortfarande lite med värmen. Har inget annat terrarium hemma just nu så jag kan tyvärr inte ställa det på ett annat terrarium men alla andra tips var super bra och länken också med inredningen. Det ger mycket inspiration :)

fluffis
0

Ett hett tips från mig är att använda Smartstorelådor. De tål värme upp till 120 grader! De är mycket rymningssäkra med bra lock och de är lätta att rengöra. De håller också fukten bra. Man får borra hål eller fixa ventilation på annat sätt. Det kan man med fördel göra på kortsidorna och inte i taket så behålls värme och luftfuktighet mycket bättre än om man har ventilation i taket. Lådorna finns i olika storlekar. Jag älskar dem 🙂

Här är en länk till en annan tråd med bilder. Kolla inlägg #2.
http://reptiler.ifokus.se/discussions/523f2218ce12c4629600187b-dina-terrariedjur-och-terrarium.
Man kan se några olika storlekar och man kan också se att jag har lagt en skiva med frigolit på möbeln för att skydda den och för att få värmen att gå uppåt. Ovanpå frigolitskivan har jag en värmematta och sen lådan som jag ställer ca 1/3 eller halva på värmemattan. Värmelampa tycker jag är onödigt. Någon slags ljus för att ormen ska veta när det är dag och natt kan vara bra. I mitt fall har jag använt LED-lampor som drar väldigt lite ström och inte blir så varma.

Nu har jag snokar i de här terrarierna så till kungspytonormar får man kanske anpassa inredningen lite och kanske ha ett mer fuktbevarande bottenmaterial. Jag brukar göra så att till ormar upp till ett år gamla, står värmemattan på dygnet runt och sedan när de blir äldre så stängs värmemattan av på natten mha en timer. En dimmer brukar jag också använda för att få lagom temperatur på värmemattan.

[peter54]
0

En vanlig 14 W värmematta täcker 1/3 av bottenytan på den större  petboxen av typ Faunarium, det är i det närmaste helt optimalt.

NiklasTyreso
0

#4 av: fluffis 
"Ett hett tips från mig är att använda Smartstorelådor."

Jag använder också sådana och kan rekommendera dem.

På insidan, på en vägg, av dem har jag satt vattentålig utomhusbelysning med en lågenergilampa i. Temperaturen ovanpå belysningen ligger (beroende på lampans watt-tal) mellan 30-35 grader C, så ormarna kryper upp och lägger sig på på den varma goa belysningen. Fungerar som en hotrock.

Hundtassens
0

tack för alla bra tips, nu känner jag mig verkligen lite mer utbildad i hur man ska ha en juvenil. Men vid vilken ålder/längd kan man flytta in den i ett terrarium, man kan ju flytta in dom i ett litet terrarium redan från början såklart men när brukar ni? :)