Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 1667 ggr
emmaaaaa99
0

Skalröta? Eller svamp

Jag har haft sköldpaddor i ca 5 år nu, dom är 2 reeves kärrsköldpaddor. När vi köpte dom från djuraffären hade dom typ fläckar på skalet (svamp) men dom på djuraffären sa då att de inte va något att oroa sig för, men nu de senaste året har jag googlat lite om sköldpaddorna och undrar om de kan vara skalröta också? En har mer fläckar än den andra. Och skalet flisar sig lite, men jag har alltid trott att dom "ömsar" eller något liknande. Skalen är inte mjukt alls och hos oss har dom alltid haft en 100% torr sandyta att sola på eller gräva i.

VildaVittra
0

Kan du ta en bild?

Ömsar skal gör vattensköldpaddor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

emmaaaaa99
0
VildaVittra
0

Misstänker att du glömde bilden. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

emmaaaaa99
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så

emmaaaaa99
0

.

VildaVittra
0

Jag ser inget som ser ut som skalröta.

emmaaaaa99
0

här är hanen's skal, kan de vara svamp då?

emmaaaaa99
0

.

VildaVittra
0

Jag skulle snarare gissa på att du behöver se över kost samt UV-ljus. När bytte du rören senast? Får de vara utomhus under sommaren?

emmaaaaa99
0

Byter rören ganska ofta och dom får både pellets och växter, bytte rören för någon vecka sen, jag brukar ta ut dom i gräset några gånger under sommaren

VildaVittra
0

Vilken pelletssort?

emmaaaaa99
0

Reptomin

sotlynx
0

UVB rör funkar inte tillräckligt bra. Du behöver bättre  grejor och gärna i kombo med hotspot. Sådär blir dom när dom fått för dåligt UV och inte legat och solat/ torkat tillräckligt länge. Massa gamla ömsrester som sitter kvar. Under detta öms finns luftlager och där kan det bildas röta.  Jag har tagit hand om ett antal vanvårdade skalisar och fått lära mig att man kan sätta dom i en dragfri låda någon timme om dagen. Ovanför lådan hänger du UVB och värmelampa, det ska bli varmt och torrt. Glöm inte vattenskål i lådan så skalisen kan dricka. Poängen är att tvångstorka den och ge skalet en chans att läka. Ömsresterna kommer trilla snabbt och paddorna kommer bli fina i ett huj!  Läs mer här! http://www.moskusskildpadde.dk/228707824