Köpa sköldpadda?
Hej! Snart fyller jag år och då så kanske jag kommer köpa 'minisköldpadda. jo jag var på djurbutiken för några dagar sen och såg som jättesmå sköldpaddor, men blir dom större och kan man som ta upp dom ur vattnet och kela med dom och bits dom? tacksam för svar :)
Menar du mysksköldpadda?
Inga reptiler skall kelas med, så låt den vara i sitt akvarium/terrarium om det inte blir någon gång den verkligen måste flyttas på. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
okej! okej kela kanske låter för mycket men får man ta ut dom ur akvarium och ge dom som typ sallad eller så?
Sköldpaddan har en liten reptilhjärna som inte får ut någonting utav att du pillar med denne.
Reptiler trivs bäst i sina terr/akvarium som mest liknar deras hemmiljö.
Även dessa mysksköldpaddor blir relativt stora och kommer kräva en stort akvarium.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
okej! men hur stora blir dom och bits dom?
Klart de kan bitas, det vet man aldrig. Men det är ju inga problem då man ej ska hantera dem, vid hälsokontroll m.m. kan man använda ordentliga handskar om man är osäker.
Myskar är dessutom mycket känsliga för uttorkning har jag hört, så ännu en anledning att ej hålla dem utanför sitt akvarium.
Det finns olika underarter av mysk så exakta storleken är svår att uppskatta men antar att djuraffären har den vanligaste arten.
Räkna med att den blir iaf 15 cm.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
okej tack! :)
Tänk även på att sköldpaddor blir väldigt gamla, så för att vara ett djur som man bara tittar på och städar efter så kan cirka 30 års tid (eller mer!) vara en väldigt lång period att ägna sig åt ett djur som i stort sett är en prydnad jämfört med däggdjur eller fåglar.