Ormstorlek
Kan man påverka ormens slutliga storlek genom matningen som ung?
Alltså om ja har en majsjuvenil och vill ha en stor orm som vuxen. Kan ja då försöka mata den ofta resp om ja vill ha en liten så matar ja den mer sällan?? Eller är det bara arvsanlag som spelar in?
Att övermata eller undermata en orm, eller vilket djur som helst för den delen är bara negativt. Det ksn bli att djuret i fråga får följdsjukdomar av det. Bättre att mata som vanligt. Det är främst arvsanlag som påverkar hur pass stor eller liten man
Det har kommit någon forskning om att det kan påverka ormens storlek om det får lite mat ofta, eller lite mer mat sällan, dock vet jag inte resultatet… men det kan absolut påverka!
Medarbetare på Skor iFokus
Om man blir överviktig kan man ju inte sluta äta helt plötsligt. Om man blir underviktig kan man ju inte bara sitta och äta hela tiden heller. Du ska kanske fundera på hur kul det hade varit om det var du som satt i terrariumet och aldrig fick mat.
YEY, INSIDER!
Håller dock med om att du ALDRIG ska över-/undermata!
Här har du ett bra forum:
Ormar som övermatas blir feta och kan lätt drabbas av leverförfettning som i regel är dödligt. Övermatning eller undermatning kommer också att negativt påverka livslängden.
Jag tror att en orm blir så lång som den ska bli oavsett och att det har med genetiska faktorer att göra och matningsregimen påverkar vikten, men inte så mycket längden.
Powerfeeding är ett begrepp sominnebär att man matar en orm väldigt ofta ex var annan dag. Effekten blir att ormen växer både på bredden och längden och når könsmognad snabbare.
Powerfeedade majsormar har tillräcklig längd för parning vid ca 1år och 5 månader medan de i naturen fortplantar sig från 3 år och 5 månaders ålder.
Ja, ormens storlek som vuxen kan påverkas negativt av att låta den äta så lite att den ligger på svältgränsen. Det är stressande för ormen och gör att den riskerar att leva kortare livslängd genom att den åldras snabbare.
Har man ormar ska man låta dem må bra och därför mata dem normalt så de får må bra och vara friska.

Bra då ve jag att man inte ska påverka.
#5 Tack för tipset. :-) Har hittat de sidan och kollat in där lite.
Då jag är ny på ormfronten men har allt från ardennerhästar till påfåglar etc. Blev osäker på hur mkt lagom är för våra majsisar. Dom är födda i juli och jag fick höra att lagom var 1 ggr i v. Så läste jag att allt mellan 3-7:e dag… Är det bara att prova sig fram hur just våra vill ha det? Dom fick nu sist 6 dagar mellan och tog pinkisarna (1/orm) omg. Är det lagom om ormen själv tar bytet eller hur vet jag? Eller kan man övermata utan att vara medveten om d? Förstår ni hur ja menar? Kan ormen lära mig hur mkt lagom är?
Det är nästan omöjligt att svara på hur mycket mat de ska ha utan att veta hur stora de är.
Vad jag har upplevt är att när ormen är mätt så tar den inte mer mat, i alla fall min!
#8 Ormar är inte utvecklade för att få i sig mat varje fredag, så det bästa, om man vill i någon liten mån efterlikna hur de funkar i naturen, är att variera matintervallen.
Nu är dina juveniler fyra månader så jag skulle föreslå att du matar med mellan 5 och 10 dagars intervall. De borde dessutom inte matas med pinkies längre. Vid den åldern bör de klara fuzzies eller till och med popcorn.
En del ormar äter bara så mycket de vill ha, medan andra kan stoppa i sig för mycket, men såpass små ormar brukar inte äta för mycket. Man ska aldrig vara rädd att prova större byte, om ormen inte klarar att svälja så spottar den ut. Majsormar är råttsnokar och är väl anpassade för att ta möss och råttor. De kan svälja bra nog stora byten, men man kan använda ormens tjocklek som måttstock.
Bytet får vara 1,5 gånger större i omkrets än vad omkretsen på den tjockaste delen av ormen är. Pinkies ger man till nykläckta råttsnokar med 3-5 dagars intervall upp till omkring 6-8 veckors ålder, sedan går man upp till fuzzies. När en orm har ätit ska det synas tydligt. Om det inte syns är bytet för litet.
Jag tycker hursomhelst att du inte ska över/undermata.
YEY, INSIDER!

Nä det har jag fattat! Men vill ju veta vad som är "lagom" är, vilket ja nu fått svar på. Och då går vi upp i storlek. Har inte hittat någon av denna infon om hur man tänker ang matens storlek innan så det var toppeninfo!