Vilda grodor inomhus - vintern
Jag kan inte titta bakåt i trådarna på sidan och ber därför om ursäkt om denna fakta redan ligger i någon tråd.
Jag funderar på att ha några vilda små grodor inomhus under vintern och sedan släppa ut dem igen när sommaren kommer nästa år. Går detta utan att grodorna far illa?
Jag har hört att grodor behöver gå i ide under vintern för att överleva. Att magen kollapsar på dem om dem inte haft sin ide period. Vet någon något mer om detta?
Kan jag ha vilda grodor hemma tills vår/sommar nästa år utan att dem far illa?
Mig veterligen så är det inte tillåtet att ta in vilda grodor och ha hemma.
Det bästa är helt enkelt att låta dom få gå i ide utomhus, då det nog är lättare för dom och mindre stressigt, än att man tar in dom utan att veta hur man bäst kan få dom att gå i ide inomhus.
Grodor klarade vinten sedan 10 000000 tillbaka och dom överlevde ? Under vintern sover dom under jorden.
Som #1 skrev är det olagligt att ta hem vilda djur, men om du vill skaffa en groda så rekomenderar jag en bull frog! Dom är stora och äter allting som finns vid deras mun :)=
inga grodor får infångas och ha som hus djur man får bara sammla in rom i forsknings syfte tänk inte tanken på ha frid lysta djur i fångenskap detta gäller även paddor o salemandrar
http://www5.o.lst.se/projekt/frida/pdf/fridlyst_LS.pdf
Det finns ingen anledning att ha dessa djur i terrarium som är vildfångade.
Är det grodor som man är intresserad av, så kan man köpa uppfödda arter i zoobutik som man får ha lagligt, varför bryta mot en regel som kan ge böter eller fängelse i värsta fall anser att själv att man inte ska fånga vilda djur bara för nöjes skull nu är många arter fridlystna och är hotade.
Fridlysning innebär ett förbud mot att skada eller föra bort
vildlevande exemplar av vissa arter som är speciellt sällsynta
och/eller utsatta. Det är främst ett skydd mot plockning,
uppgrävning, samling, insamling för kommersiella syften och
även mot viss markexploatering. Fridlysning påverkar dock
inte jord- och skogsbruk utöver de allmänna hänsyn som
dessa näringar har att iaktta.
Grodyngel
Huggorm
Orkide
Grodor, paddor och salamandrar
Man får aldrig döda, skada eller flytta grodor, paddor, vattensalamandrar eller deras rom.
Vissa av arterna får man dock fånga i studiesyfte men bara i begränsad omfattning och de får inte föras bort från platsen. Man får också ta in rom av samma arter för kläckning om man sedan släpper ut de unga djuren på samma plats som man tog dem.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack snälla för alla svar!
Jag tänkte att det kunde vara roligt att ha grodor några månader och bygga upp ett terrarium för dem, av rent egosyfte. Men med denna vetskap som skrivits kommer jag självklart inte bygga vidare på tanken.
Jag visste inte heller att grodor var fridlysta. Jag är inte kunnig i detta alls, men det var ny intressant fakta att veta för mig.
Jag visste inte heller att man inte fick flytta på grodor. Detta har jag gjort när de hoppar på vägar eller cykelstigar. Då brukar jag plocka upp dem och släppa dem ute i skogen för att dem inte ska bli trampade på eller överkörda.
Jag fick nu mer fakta och kommer tänka på detta nästa gång jag ser en groda hoppa i det fria.
Tack snälla för all hjälp!
"Jag visste inte heller att grodor var fridlysta. Jag är inte kunnig i detta alls"
Hur skulle du kunna ta hand om en groda och du inte ens vet att dom är fridlysta ?
lyfta över en groda över vägen är ok då man kanske räddar deras liv är bra det gör jag med om jag ser grodor som annars riskerar bli över körda man ska inte flytta dom längre än nöd vänigt, lika dant med huggorm du får flytta på den då den kan bli fara för andra då ska man flytta den så pass långt att den inte kommer tillbaka har själv fått flytta på en huggorm som hadde bo i en kompost hos mina föräldrar det var först efter en hund blev biten den flyttades 2 km sen har ingen orm mer vistas i komposten
lyfta över en groda över vägen är ok då man kanske räddar deras liv är bra det gör jag med om jag ser grodor som annars riskerar bli över körda man ska inte flytta dom längre än nöd vänigt, lika dant med huggorm du får flytta på den då den kan bli fara för andra då ska man flytta den så pass långt att den inte kommer tillbaka har själv fått flytta på en huggorm som hadde bo i en kompost hos mina föräldrar det var först efter en hund blev biten den flyttades 2 km sen har ingen orm mer vistas i komposten

#6 Jag vill lära mig mer och tänkte att en start var att få erfarenhet av grodor och se om det var ett djur jag fastnade för i längden. Jag vill inte binda mig vid ett djur flera år om jag är osäker på om intresset avtar. Min första tanke var därför att testa med en vild groda OM det nu gick utan att dem tog skada, men nu inser jag att jag tänkte fel. Jag hade självklart tänkt ta reda på fakta om hur grodor sköts om innan jag skulle tagit hem en vild groda, men första tanken var denna tråd om det över huvud taget gick eller inte.
#7 Ok, vad bra, då kan jag med gott samvete försiktigt ta bort grodorna ifrån cykelvägen och släppa dem en bit ifrån dit dem tänkte hoppa. Tack för ditt svar :)
#9 Men du? Om du vill skaffa en groda så rekomenderar jag starkt bullfrog! Dom är stora, äter allting och är snälla :)
Om man inte vill ha den så länge den lever ska kan man säkert köpa en "begagnat" groda :)
Men det finns självklart fler arter!
-Prakthorngroda
-Grön trädgroda
-Tomatgroda
-Storögd groda
-Korallfingergroda
-Rödögd groda
-Indisk oxgroda
-Rödbandad groda
-Amerikansk trädgroda
-Trädgroda
-Kubansk lövgroda
-Pilgiftgroda
Grodor är fina ett trevligt nöje är att fota dom som jag gör. Jag har även fotat alla ormarter som vi har i Sverige. Det är mycket trevligare än att ha dom i ett terrarium eftersom våra arter höra hemma i frihet. Vissa är mycket hotade eftersom vi har förstört deras miljö, så ut med kameran när det är skitväder och ta fram bilder istället
Har du köpt nån groda då?

#13 Nej, ingen groda togs in och ingen groda är heller köpt. Det blir troligtvis ingen groda som flyttar hem hit. Varken köpt eller "lånad" från naturen
Själv ska jag köpa pilgiftsgrodor så fort jag får terrariet för regnskogsmiljön.
#15 Kan du dela på dem ? Jag vill också ha en pilgifts groda
Hej. Har en fråga, hittade en padda i tvättstugan och det är ju vinter nu. Vad ska jag göra med den? Har katter så jag la den i en låda med grodjord och torra löv. Han trivs faktisk ganska bra i den och kan gräva ner sig i jorden. Kan jag släppa ut honom utan att han dör? Är tacksam för svar. Mvh linus
Jag kan ingenting om dvala men det finns ju vissa som dvalar sina "tama" grodor och paddor eftersom dom flesta mår bäst av det. Om du googlar lite kan du få fram massor om att dvala paddor. Paddans immunförsvar kanske strular till sig om den inte får dvala. Jag vågar inte säga så mycket mer än det utifall det är olagligt, hoppas nån mer kunnig kan säga mer.
Ok tack enda