Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 2013 ggr
emmeliee00
0

Sköldpadda

Hej, Har några frågor jag är tacksam för svar på. 1 Går alla sköldpaddor i dvala under vintern? 2 kan man göra dom "rumsrena" ifall man ska ha den lös ibland? 3 Kan dom bara bo i terrarium eller kan man ha den i någon sorts nätbur/kaninbur? Vilken ras rekommenderar ni till nybörjare? Gärna en ganska stor. Har haft ödlor, ormar och sånt innan och en vän till mig har massa sköldpaddor så är ganska van ändå. :)

[peter54]
0

1 Nej, du måste ha koll på varifrån arten härstammar för att veta om den ska vintervila eller inte.

2 Nej, en del reptiler gör ifrån sig på samma ställe hela tiden, medan andra bara släpper där den råkar vara när den behöver. Man kan inte påverka detta.

3 Det går att ha "öppna" lådor eller burar för landsköldpaddor, men det kräver noggrannhet i skötseln när det gäller värme och fukt.

Jag antar att du menar art, inte ras. Först måste man göra klart för sig att sköldpaddan kan leva längre än ägaren, det är ett stort ansvar att skaffa en sköldpadda. Sedan ska man välja en från en uppfödare så att det garanterat inte är ett smugglat och/eller vildfångat exemplar. Uppfödning finns av flera arter, morisk, grekisk, rysk stäppsköldpadda, stjärnsköldpadda.

emmeliee00
0

#1 tack för svaren! Klarar dom flesta rumstemperatur (21-22 grader)? Brukar man kunna ha dem lösa eller äter dom på möbler eller annat?

[peter54]
0

Nja, klarar gör de väl, men de måste ha en solplats där det är mycket varmare än så.

Att ha dem lösa är alltid en risk, dels för att de kan bli sjuka av golvdrag och dels för att det är lätt att de blir sparkade på av misstag.

emmeliee00
0

Kan man minska risken att de blir sjuka av golvdrag? Hur stor risk är det? Den ska bara vara på mitt rum och kommer sätta ett staket för dörren så den inte får den på sig. Kan man åka bil med dom en gång i veckan? Bor på två ställen så kommer bli tvungen att flytta den varje vecka. Bilturen tar max 5-10 minuter. Och den kommer ha samma bur på båda ställena. Kommer den bli stressad av det? Förstår att det är individuellt men.

[peter54]
0

Sköldpaddor ska inte vistas på golvet alls om det går att undvika, där finns alltid risk för golvdrag. Om man ändå vill sätta ner dem på golvet ska det inte vara långa stunder. Att flytta lådan/buren mellan två ställen går säkert bra.

nakenkatt
1

En sköldpadda är absolut inget keldjur, inte heller så lätt att sköta som många tror. kräver en del med foder, belysning mm och ska som de andra säger ej vistas på golv. finns bra info på sköldpaddsforum.

emmeliee00
0

Jag vet det, ska skaffa en till veckan.

VildaVittra
0

Jag rekommenderar dig att skaffa två av samma art, då sköldpaddor är sociala djur. Uppfödare säljer helst två om man inte redan har en. Välj art efter vad du kan erbjuda för temperatur, luftfuktighet osv. Som om du har golvvärme och torrt hemma, så kan en ökenlevande passa. 

Det går alldeles utmärkt att inreda ett rum till sköldisar, sommartid kan flera arter dessutom må bra av att bo utomhus i frilandsterrarium. Så du kan avgränsa en del av rummet med exempelvis plastglas, en träram eller betongblock, så slipper du kånka en gigantisk bur fram och tillbaka, för de kräver utrymme för att må bra. Se bara till att skydda golvet med lämpligt material.

Lite inspiration: http://www.pinterest.com/explore/tortoise-enclosure/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus