Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 734 ggr
doristurtle
0

Mata vatensköldpadda

Hej

Jag köpte en liten gulbukad vattensköldpaddsunge från en zooaffär för några dagar sedan. Hon (eller han)  bor i ett 90 l akvarium tills vidare, där det finns värmare, pump och en landdel som är uppbyggd av grus och stenar. Det finns en lampa med båda UVA- och UVB-ljus och hon verkar trivas bra. 

Det enda problemet är att hon  inte äter något. Jag matar henne i en plastlåda som jag fyller med varmt vatten, jag ger henne torrfoder för sköldpaddsungar och frysta räkor för akvariefiskar, men hon är inte ett dugg intresserad. Jag brukar ge henne lite mer än en timme på sig sedan blir vattnet för kallt och jag släpper tillbaka henne. Beror det på att hon blir stressad av att flyttas? Eller ger jag henne fel sorts mat?

VildaVittra
0

Jag skulle mata ungen i det vanliga terrariet tills dess att "hon" är van vid hanteringen.

Sedan äter de inte varje dag, utan mer två till tre gånger per vecka.

Vilket foder är det du har köpt och har du kollat utgångsdatum på det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

doristurtle
0

Torrfodret är från  Exo Terra och det frysta fiskfodret var krill räkor från gamma blister. Det var tanten i affären som gav mig det, vanligtvis brukade de ha ett som var speciellt  för sköldpaddor. 

Jag gav sköldpaddan lite torrfoder i akvariumet som den faktiskt åt :). Men jag ville inte lägga i några räkor i vattnet eftersom jag tror det skulle börja lukta  illa då. 

Men behöver inte ungar mat varje dag? Har läst det på många ställen och de i djuraffären rekommenderade det. Fast det beror väl på, alla sköldpaddor är ju olika individer ;)

VildaVittra
0

Jag har en som bara äter en gång i veckan, och det från dess att han var 4 cm. Så de är individer, min andra försökte svälja handen man kom med maten med.😎 

Vad du kan prova med är att ge en bit färsk strömming, bara för att se om det är fodret som inte faller sköldis i smaken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus