Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1073 ggr
PlusPlus
2015-01-02 11:57
0

Undernärda ormar

Hej. Jag ska ta över två ganska kraftigt undernärda kaliforniska kungssnokar om några dagar. De är ca tre år, en hona och en hane. Dom har fått en lätt behårad muspinkis var varannan vecka vilket är för lite. Men hur gör man när man ska upp i fodermängd? Är det bara att prova att ge rätt mängd direkt eller ska man öka försiktigt? Sen en fråga till, det är en hona och hane som delar terrarium, dom har gjort det i tre år, vet att arten äter sin egen art men är tror ni dom kan bo ihop ett tag tills jag hittat ett terrarium till? Eller är det "superbråttom" att sära på dom? Dom blir väl snart eller är redan könsmogna? Jag är inte intresserad av avel.

[peter54]
2015-01-02 18:34
1

Du bör öka på foderstorleken försiktigt, annars är risken stor att de inte har energi nog lagrad i kroppen för att spjälka födan och spyr upp istället. Börja med en rätt stor musfuzzie och ge en sådan 1 gång per vecka istället för varannan. När du ser att det går bra kan du öka på till en mus cirka 12-15 gram (så kallad weanling)) och när de återfått hull kan du öka på storleken ytterligare om de klarar det (jag antar att de måste vara ganska små med den dieten, så de kanske inte klarar normalstora bytesdjur).

Risken är nog ganska liten att de rör varandra, dels för att de är undernärda och så veka att de antagligen inte ens förmår genomföra dödandet och sväljandet av en annan orm , dels för att de inte rört varandra hittills. Jag tror att du har tid att vänta på ett nytt terrarium. Könsmognad följer storlek hos ormar, inte ålder, så även där har de nog en bit kvar.

PlusPlus
2015-01-02 20:26
0

Okej. Tackar så mycket för infon :) Ja dom är inte jätte stora, smala och ca 1 meter tror jag dom sa att dom var :)

PlusPlus
2015-01-03 13:59
0

Har nu fått hem ormarna och fått ordning på terrariet och hanen är inte undernärd och han är ca 120cm lång. Honan är nästan bara skinn och ben och är gissningsvis strax över metern lång. Båda har fått en fuzzie (stavning?) var en gång var tredje vecka tydligen och inte varannan som jag trodde. Ska jag sakta öka mängden till hanen också iom att han varit van endast en liten innan? Jag vet inte om dom lagt in mössen till dem eller om dom matat dom men jag tycker det är skumt att honan är så väldigt smal men inte hanen "/ Kan det vara så att hon kanske är könsmogen och har lagt ägg vilket har tärt på henne? Svårt att svara på min jag spekulerar lite. Ormar kan väl även få parasiter? Kan hon ha fått något sådant? Finns det något en veterinär kan se på t.ex avföringsprov eller liknande? Jag kan ta bilder på dom när dom är igång igen och lägga ut här, vill inte böka runt i terrariet och stressa dem nu.

PlusPlus
2015-01-03 14:02
0

Skulle stå; *svårt att svara på men jag spekulerar lärakriver från mobil som dummar sig med tangentbordet därav kan det stå lite konstigt ibland.

[peter54]
2015-01-03 21:58
0

Det är viktigt att du får dem separerade så snart du har möjlighet, inte för att de ska angripa varandra, utan för att honan måste få vara ifred för att ha någon chans att ta igen förlorad vikt.

Båda är små för att vara tre år, även om hanens längd faller inom normalvariationen (men jag betvivlar starkt att hans kroppsvikt gör det). Därför bör du få igång dem på veckomatning och successivt öka på bytesstorleken så snart det är möjligt.

Dina hypoteser om varför honan är i så dåligt skick kan vara riktiga båda två, vilket bara är ännu en god orsak till varför de bör separeras.

PlusPlus
2015-01-03 23:20
0

Ja hittar jag inget vettigt tterrarie snart så får jag försöka bygga ett. Vi har ett terrarie ståendes men det är väldigt litet. Ca en meter långt (om ens det) och ca 30-40 djupt tror jag. Det känns för litet för att ha som ett provisoriskt. Jag får mata var för sig iiaf så jag ser att dom får i si maten.

PlusPlus
2015-01-04 09:42
0

Det är lite små krångligt att få upp värmen i terrariet, det är ett lysrör i vilket inte ger så värst mkt värme och sen är det en lampa jag köpt till som ger värme men jag vet inte om det ger nog. Tempen ligge på mmellan 20 och 24 grader. 24 kommer den upp i under dagen. Det är trä botten så en värmematt tror kjag inte lyckas värma ordenligt igenom. Och nu när det snart inte finns hederliga glödlampor, vad ska man använda då? Dom andra ge knappt vvärmen "/

PlusPlus
2015-01-04 12:36
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite dålig bild men det syns att ryggraden sticker upp väldigt.

[peter54]
2015-01-04 12:45
0

Ja det är på tok för svalt och risk att matspjälkningen misslyckas och ormarna spyr upp. Om du har möjlighet att placera värmemattan inuti terrariet under substratet så gör det, annars får du prova att lägga mattan under i alla fall. Blir det inte tillräckligt för att få upp tempen till minst 27°C dagtid och 22-23°C nattetid  får du försöka med värmelampa av något slag.

PlusPlus
2015-01-06 09:13
0

Nu har vi varit och köpt värmematta och extra värmelampa. Fick upp tempen till bra nivå igår och dom fick även mat igår vilket gick helt problemfritt :) rättfuzzis var det dom fått tidigare så vi köpte även möss i samma storlek som råttfuzzisarna. Honan har varit aktiv och krälat runt en massa men hanen är väldigt nervös. Men vi har skynke runt terrariet på kvällar och nätter och då är han lite mer aktiv han också :) Har även hittat ett terrarie jag ska ringa om bara klockan blir lite mer så nu går allt åt rätt håll iaf ^^ Vi har en kalifornisk kungssnok sedan tidigare också så helt nybörjare är jag inte men jag blir ändå osäker och vet vad mycket duktigt folk det finns här inne. ^^ Massa tack för hjälpen :D