Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: allmänt
Läst 1167 ggr
Kibschen
0

Tips på temperaturtålig reptil

Innan folk bashar så vet jag att alla reptiler är mer eller mindre känsliga men jag tänker mig något som klarar sig vettigt runt rumstemperatur och där det inte är hela världen om det går upp eller ned ngn grad. Jag bor i en stuga där det är svårt att hålla temperaturen stadig på vintern om man inte eldar lite kontinuerligt. Dagar då jag är hos min flickvän hade därför blivit lite problematiska med tex ögonfransgeckos som är lite känsliga. Själv klart håller det sig runt rumstemperatur och det blir ju ngt stabilare i terrarier med. Har redan en majsorm tillsammans med flickvännen som verkar trivas bra, så något liknande. Tacksam för tips man kan läsa på om.

[EvelinaL]
0

Kinesiska eldbukssalamandrar är inte så känsliga för temeratursskillnader och är rätt lätta att ta hand om men det kanske inte alls är vad du är ute efter.

Hanna
0

Fungerar det inte att tillföra någon värmekälla till terrariet? Kan även vara bra att veta temperaturen inomhus innan man ger tips.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Kibschen
0

Rumstemperatur, kanske strax under ibland. Det pendlar mellan19 och 23-24. Som absolut lägst så blir det nog 18 på natten om jag inte varit där och eldat. Jag har varit orolig att tillsätta en värmekälla eftersom det lätt blir för varmt dagar då jag är hemma och eldar. Det blir ju ändå svårt att hålla temperaturen jämn även om det inte går under 20 i terrariet.

Hanna
0

#3 Det finns termostater som reglerar värmen utefter hur varmt det är, så om det blir för varmt så sänker den/stänger av värmen och vice versa. Kostar dock en slant, men är nog helt klart värt det.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hildgrim
0

#1 TS efterfrågade reptiler dock. :)

IceTee
0

#4 kan du länka till någon? (TS flickvän här)

Medarbetare på Skor iFokus

NiklasTyreso
0

Mandarinsnokar är kända för att de inte är lika temperaturkrävande som de flesta andra ormar.

IceTee
0

#7 kan du länka skötselråd eller ge oss det latinska namnet så vi kan läsa på lite? De verkar intressanta!

NiklasTyreso
0

Euprepiophis mandarins kallas på Svenska mandarinsnok. Den har ibland fötts upp i Sverige, men den föds upp regelbundet i Storbritannien och säljs på europeiska mässor. Men kolla först en Svensk mässa och maila de som har mandarinsnokar på terariedjur.se Googla care-sheet och latinskt namn för skötselråd.

fluffis
0

Jag tänkte först också på mandarinsnok och de "närliggande" bambusnokarna men jag tror inte det är någon bra idé då inomhustemperaturen verkar instabil. För bambusnokar är det viktigt att temperaturen aldrig går över 25 grader och jag tror att det är något liknande för mandarinsnoken. De vill gärna ha en sänkning av temperaturen på nätterna och det verkar svårt för dig att ha fixa den regelbundenheten och jämnheten. En termostat kan säkert hjälpa till till viss del men eftersom din inomhustemperatur svänger så pass mycket så tror jag det blir svårt att få till det bra.

Du måste berätta för mig vad du menar med "bashar" :)

IceTee
0

#10 (eftersom han bör jobba nu så kan jag svara lite snabbt ang "bashin") Tror han menar att han inte vill att folk ska bli sura innan de tänkt efter och säga åt honom att det inte finns någon reptil som klarar det pch säga det på ett väldigt aggressivt sätt!