Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2642 ggr
[hejhejhej!]
2

Saker du kan göra med din orm?

Vet att ormar inte är djur att hantera men har ni tips på saker man kan göra med sin orm? Kan man svalka av den en varm sommardag i badkaret så han får simma lite? Brukar det vara uppskattat tycker ni? Eller ta ut i trädgården på sommaren för att klättra lite i träd? Vad brukar ni hitta på för att inte tröttna på att ha en orm sittande i ett terrarium i 20 år. Ormen jag pratar om är mer bestämt en majsorm. Tacksam för svar!

[peter54]
0

Man bör inte bada en orm alls, det ska den ha möjlighet att göra själv om den behöver det genom en väl tilltagen vattenskål i terrariet. Om klimat, inredning och terrariets storlek är rätt, är det där ormen mår bäst av att vara.

Ormar gör ingenting i onödan, så om en orm klättrar är det för att den söker något, inte för att roa sig. Visst kan man ta ut ormen och hänga den i ett fruktträd i trädgården under en stund en fin sommardag, men inte för att den ska klättra, utan i så fallför att den ska få lite naturligt solljus på sig, som om inget annat åtminstone befrämjar färgerna lite.

Om man tar ut majsormen så gäller full kontroll varje sekund. Om den släpper ner sig på gräsmattan försvinner den på en sekund i gräsrötterna.

IceTee
0

Titta på den. Det är en reptil, det är vad den mår bäst av! Du skulle kunna bygga en inhägnad som den kan vara i varma sommardagar i någon timme under uppsikt, mer än så tycker jag dock inte

Medarbetare på Skor iFokus

[peter54]
1

#2 Inhägnad till en majsorm? Nja, den konstruktionen skulle kräva djupgrävning och mycket höga släta väggar typ friluftsterrariet Ringelrike som fanns i Lund på 60-talet.

IceTee
0

#3 menade mer i form av ett "uteterrarium"

[peter54]
0

#4 Okej, missuppfattade eftersom "inhägnad" fär mig är något som saknar tak och botten 🙂

IceTee
0

#5 haha, ja, jag var trött när jag skev det! Menar inte någon typ av staket man sätter på marken, definitivt inte!

NiklasTyreso
0

Ormar i naturen får mer stimulans. Det är fler dofter att känna i naturen. Ormar i naturen rör sig och motionerar när de jagar mat, men i fångenskap förekommer att de blir så muskulärt svaga att de får äggstockning. Ooom du har koll på ormen varje sekund och det är varmare än 23 grader ute, då far den nog inte illa av att vara ute en stund.

[peter54]
1

#7 Slutsatser som mer verkar vara dina egna än vetenskapligt grundade sådana. Hur är det i så fall med alla arter som inte jagar aktivt, utan ligger stilla i veckor på en och samma fläck och inväntar att ett byte ska passera?

Så kallad äggbindning har såvitt jag kunnat läsa mig till, ingen lyckats vetenskapligt förklara ännu. Om förklaringen var sådan du antyder här, skulle inte arter som exempelvis nätpyton existera.

fluffis
0

Jag tycker frågan är aning konstig 🙂 Tröttnar man på sitt djur tillfälligt så kan man väl gå och göra något annat? 🙂 Skulle man tröttna på djuret en längre tid så är det kanske dags att fundera på att sälja ormen? Jag tror att det är naturligt att intresset går upp och ner över tid. Det är svårt att hålla ett intresse lika starkt hela tiden. 

Jag har själv haft en  orm i 19 år och jag kan erkänna att intresset inte har varit lika starkt hela tiden, men det är väl ingen fara med det? Ormar behöver ingen uppmärksamhet. De kräver vattenbyten och matning  och det är snabbt fixat om man bara har en orm. Sen måste man förstås ha koll på att klimatet är som det ska så att inga värmekällor gått sönder.

Grejen med ormar är att de har mycket svårt att tala om för oss vad de behöver. Det är i stort sett nästan omöjligt att veta om en orm verkligen har behov av att bada. Det är därför vi utformar terrarierna som vi gör med olika värmemöjligheter och möjligheter att bada etc. Då kan ormen välja själv. Att tvångsbada en orm för att man själv har tråkigt låter galet. Då får man hitta en annan hobby, tycker jag.

fluffis
0

Förresten denna tråd kanske kan göra lite nytta och ge lite inspiration?
http://reptiler.ifokus.se/discussions/542197ca8e0e7412a7003926-for-vilket-syfte-har-du-reptiler?discussions-2

Ixectrona
2

Folk överdriver ofta väldigt med hur känsliga ormar är.

I det vilda ligger de mycket still och väntar, men de utforskar också. Det är inget konstigt för dem att kräla runt och se nya saker.

Gör det bara inte för mycket (som varje dag), låt dem vara ifred när de ätit och ska ömsa, och ta inte ut dem när det är för kallt eller blåsigt.

En orm som äter, dricker, ömsar och beter sig normalt är en glad orm.
Modet på svenska forum de sista åren verkar vara att ormar blir halvt ihjälstressade och skulle sitta i terrariet och skära sig (om de bara hade armar…), bara för att man tar ut dem ur burken nu och då.

[peter54]
1

#11 Den formen av jämförelser är egentligen inte särskilt relevanta eftersom alla ansvarsfulla djurägare är måna om sina djur. Det betyder i praktiken exempelvis att man inte lämnar sin hund ute dygnet runt året runt, vilket vilda hunddjur tvingas utstå och det betyder att man inte utsätter sin orm för de strapatser en vilt levande orm tvingas genomleva.

Den procentuella andelen vilda djur som dör av hög ålder är dramatiskt mycket mindre än de djur som lever i människors omsorg. Den dag djurägande människor börjar styra efter liknande parametrar som i ditt inlägg, är den dagen då vi inte längre tillåts äga djur.

fluffis
0

Det här handlade inte om att ormen hade tråkigt utan om att ägaren hade tråkigt. Är man uttråkad som ormägare och får för sig att hitta på en massa olämpliga saker med sin orm, för sitt eget höga nöjes skull, då är man fel ute, anser jag. Ormar är inga leksaker som man plockar fram när man har tråkigt! Djurets behov ska alltid sättas i första hand, tycker jag.

[hejhejhej!]
1

Har jag nämt att jag tvångsbadar min orm? Eller att jag utsätter min orm för onödiga saker, för nöjets skull eller för att jag har tråkigt? Så fort man säger något hittar folk på en massa saker man INTE ska göra. Jag ville dock bara veta hur man kommer över dessa perioder som kan leda till att man tröttnar totalt. Tack så mycket #11 håller helt med dig!

IceTee
0

#11 jag kanske är överdrivet känslig, men jag slipper gärna skämt om så hemska saker som självskadebeteenden här. Tycker verkligen inte att det är något att ta lätt på

NeverToLate
1

#0 En orm är som sagt inte ett djur som är vidare överförtjust i hantering. Visst kan man vänja dem vid det, men dem är inte sällskapsdjur så som hundar, katter och råttor mm är. Skulle inte rekommendera att bada ormen. Behöver den svalka sig så lägger den sig själv på en sval plats, ev i sin "vattenskål" om där är plats nog.
Ta ut dem är väl helt okej, men håll då både ett och två vaksamma ögon på den.
De kan försvinna ganska snabbt ute tror jag, och katten och fåglar mm, skulle nog inte tveka allt för mycket på att försöka "leka" med den eller försöka ta en tugga. Säger verkligen inte att du inte skulle hålla koll, utan det e mer bara en påminnelse om att saker ibland inte alltid går som man tänkt sig, och att det finns faror med att ha ormen ute, men det tror jag att du redan vet, så som sagt.. Bara en liten påminnelse.
Jag tycker inte man tröttnar alls, även om det kanske skulle vara så att den mestadels bara skulle vara i terrariet. Så vackra och fascinerande att titta på~
Låt dig hänföras utav färgerna på fjällen, deras häftiga ögon och muskulösa kroppar. Det har gjort att jag aldrig tröttnat 🙂
Har dock inte någon reptil hemma hos mig just nu då min ekonomi varit kisskass nu under en längre period, men nu har det äntligen ordnat upp sig. Hade min leopardgecko fram tills September förra året, men sen gick hon bort. Är inte hundra säker på varför, men skulle gissa på ålder då hon var minst 14år gammal.
Planerar på att skaffa orm igen senare under året 🙂

#14 Nej det har du verkligen inte sagt, så ta inte åt dig av det.
Det är lite sant det du säger, folk vänder tyvärr ofta saker negativt när man ställer frågor eller vill diskutera, vilket är lite tråkigt, men det finns tyvärr inte så mycket att göra åt det. Det bästa man kan göra är att hålla en god ton och attityd själv och hoppas på att alla andra kommer göra detsamma för allas trevnads skull.

Jag håller dock med fluffis och Peter54 om att djurets bästa alltid kommer i första hand, men så hoppas jag att alla som har djur tänker, även om jag vet att vissa tyvärr inte gör det ibland..

#11 Sant folk överdriver ibland om deras känslighet, men ibland inte.. Beror lite på olika situationer såklart, men det är ett bra tips från dig att gå efter sunt förnuft.
Måste dock hålla med #15 om att jag inte blir jätteglad att läsa "skämtet" om att dem skulle skära sig, men vi har ju alla olika humor, och vet att du mest använde det för att "get your point across", men tänk på att det kan vara ett väldigt känsligt ämne att skämta om då många faktiskt skär sig/utövar andra självskadebeteenden eller kanske känner någon nära som går det.. Då kan såna små skämt göra ganska ont även om det inte var tanken.

Hoppas tråden kan fortsätta med en trevligt ton till varandra allihop.

Mvh Johanna

fluffis
1

Förlåt om jag lät lite burdus. Här handlar det om språkets betydelse för mig. Hur kan man bada en orm utan att tvinga den? Ormen kommer aldrig att tala om för dig eller visa dig att den vill bada. Då ser jag inget alternativ än att den faktiskt blir tvingad om man själv stoppar ner den i en balja vatten 🙂 Nu i efterhand förstår jag att det lät lite hårt så jag är ledsen för det. 

Du frågade faktiskt vad man kan göra med en orm för att inte tröttna på den och som du redan vet så mår ormar generellt inte bra av att bli hanterade. Det har uppdagats mer och mer i vetenskapliga experiment de senaste åren. 

Däremot inte sagt att man aldrig kan göra något med sin orm. Själv tycker jag att det kan vara rimligt att ta ut den ur terrariet tre-fyra gånger om året, 20 minuter i taget, för att t.ex. fota den eller andra "egoistiska" saker, som man vet att ormen inte får ut något av.  Det finns inte bara en baksida av att hantera och vara sina ormar nära utan det finns en framsida också och det är att om man tycker om dem mer så sköter man dem förmodligen bättre 🙂 Kan man även visa andra (t.ex. kompisar och släktingar) vilken fin hobby ormar är så tycker jag det kan vara värt det att låta andra få känna på ormen.

Sen är det upp till var och en om de tycker det räcker att hantera sin orm ett par gånger om året, för att hålla uppe intresset. Själv kan jag tycka att ormar faktiskt är tråkiga men förhoppningsvis så visste man det redan innan man skaffade den 🙂 Ibland kanske man inte ens får se dem på flera veckor om de ligger gömda… Det kan vara rätt tråkigt. För mig är det bara att acceptera att det är så, men jag tycker ändå att de är fascinerande på andra sätt.

Möjliga lösningar för att inte tröttna på ormen:
1. Skaffa en annan hobby som tar tid (eftersom ormen mår bra av att bli lämnad ifred).
2. Skaffa fler ormar. Kommer man upp i 10-15 ormar eller fler så är chanserna mycket större att någon av dem är ute och visar upp sig så att man kan titta på dem 🙂
3. Skaffa en annan sorts orm som syns mycket i terrariet och som man kan fascineras av.
4. Fixa till inredningen så att den blir så snygg att titta på att ormen inte behöver visa sig för att det ska vara värt att titta i terrariet 🙂

Mina tips är av det humoristiska slaget men det kanske ligger någon sanning någonstans. Lycka till! 🙂