Majsorm - vilken färg?
Kan ni fatta? Min FÖRSTA reptil (om man inte räknar med klogrodorna när jag var 5 som levde i 3 timmar) flyttade hem till mig igår! Tror han är snow, blizzard eller coral snow. Men han har inga starka fläckar på kroppen, bara på svansen. Magen är helt vit. Han är en sån drömorm, kan inte låta bli att pussa på honom genom terrariet.. Åh, så fin, så fin.. Nykär! Han är rödögd btw. kan man säge PEW (pink eyes white) som med möss då? Kommer fler bilder sedan!
Han hR dock matats med en knappt fullboxen mus, en gång i månaden, så lite smal är han

Mm, han e snow eller coral-snow. Skulle inte säga blizzard, då hade han inte haft så tydliga tecken. Är magen helvit så kanske han är motley tecknad med, dem brukar ha helvit mage(både motley och stripe) annars brukar dem ha antydan till shackrutor under magen även om den är ljus.
Har* Fullboxen mus*
Vad fin!
Jag vet precis vad du menar med att du inte kan låta bli att pussa på honom genom terrariet 🙂 Mina ormar får många slängkyssar 🙂
Pink eyed white är inget som man använder i majsormsvärlden, inte vad jag hört.
Jag blir lite förbryllad över bilderna, på någon bild ser ormen lite aprikos ut och på någon nästan lite gråaktig. Jag tycker inte den ser ut att vara varken stripe eller motley. Är magen helt och hållet vitskimrande utan inslag av färg? I så fall skulle jag tippa på avalance. Det är en kombination med amel, anery och diffused. I så fall är det den diffused-genen som gör magen helt vit.
Vet du inget om ormens bakgrund?
#4 nej tyvärr, kan fråga men han kommer iaf från Holland, sedan till en reptilmässa i Tyskland. Tack. Motley, snow, coralsnow, eller avalance. Hmm.. Reptilmässor brukar ju ha ganska ovanliga färger på Majsormar, kanske inte är helt vanlig snow isf?
Okej, det är väldigt svårt att veta utan att ha uppfödarintyg på ormen. Kommer den utomlands ifrån så måste det ha funnits någon sorts dokumentation på ormen, för det måste man visa upp i tullen om man skulle bli stoppad 🙂
Alla de färgerna som du nämner finns både i Holland, Tyskland och Sverige 🙂Det kan vara svårt att se och jag är inte superbra på att kolla på bilder men jag tycker att ormen inte ser ut att vara motley (och stripe är den ju inte), men jag är inte helt säker.
Här är bilder på en snow. Kolla på magbilden, den som heter "snow ventral". Som du ser är magen ljus men ändå lite mönstrad. http://iansvivarium.com/morphs/snow/?sid=8b01313a6db234a6e68794c25c9d5369
Ser magen ut så eller har den en mer klarvit mage som t.ex. denna avalanchen? (Kolla på bilden märkt "avalanche ventral"). http://iansvivarium.com/morphs/avalanche/?sid=8b01313a6db234a6e68794c25c9d5369
Han har nte vita fläckar, d är ljusgula som snow. Inga rutor alls på magen.
Är avalchen/avalance en ovanlig färg? Aldrig hört talas om den!
Grattis till första reptilen! Kan inget om majsormars morpher, så håller mig till ett grattis. 😃
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Om magen är helt vit så måste det vara något som gör magen vit, en vanlig snow kan det inte vara i så fall. Det kan vara en snow motley (om ormen har ett motleymönster vilket jag inte riktigt kan se på bilderna). Om det inte rör sig om motley så tippar jag på avalanche. Det kan förstås vara någon annan variant också, t.ex. coral snow motley eller någon annan som jag inte tänkt på 🙂
Avalanche är inte jättevanligt men inte jätteovanligt heller. Jag har sett en del i Sverige och även själv haft en 🙂De är jättefina. De ser ut som snow men de ljusa fläckarna kan vara lite förstärkta i färgen.
Jag håller förresten med om att ormen ser lite smal ut men du får säkert ordning på honom 🙂
Japp, han ska få tre nästan fullvuxna möss i helgen tror vi. Han högg eftermig igår så han får lugna sig lite först. (Mitt fel, hans hus är i hörnet av terrariet, jag skulle ta bort nån sten feån terrariet där han låg, då kände han sig hotat antagligen. Han är väldigt könslig mot hastiga rörelser, väl ute är han underbar, men äldigt känslig, speciellt om man håller honom nära ansiktet, då får han panik.
Bilderna är ganska otydliga.
Jag tycker mig se mönster på sidorna. Om man inte är van kan det nog vara svårt att se rutor på en snows mage, så jag tippar att det är en snow. Om den ändå skulle ha en diffused-gen så är diffuseringen inte särskilt bra.
Coral snow är ju knall-oranga ormar, och det är ju inte denna orm, så den är inte coral snow.
Jag satsar på att det är en snow.
#12 ORMEN HAR INTE RUTOR PÅ MAGEN, för sista gången. Han är HELT vit. På magen, svaga gula tecken på ryggen och även i ansiktet. Röda ögon.
Har du en skarp bild på magen?
Bilderna visar ju en snow med mönster även på sidorna, vilket inte går så bra ihop med diffused-genen som suddar ut mönstret på sidorna.
Kan fota magen imorgon, han ska matas då. Ska få lite böttre bilder på honom då också, men han blir lätt stressad om man håller fast honom, han är väldigt känslig.
Ingen?
Jag tycker nästan det är ännu svårare med de nya bilderna 🙂 Det är verkligen jättesvårt och visst kan du få fler teorier men du kommer aldrig att få ett säkert svar tyvärr. Inte utan information om föräldrarnas färger.
Men om jag ska säga hur jag resonerar så är det ingen motley. Det är heller ingen stripe och då återstår bara diffused-genen som kan ge helvita magar. Att det syns lite färg på magrutorna mot sidorna medan mitten av magen ser helvit styrker ytterligare att det kan vara diffused i ormen. Amel finns också i ormen eftersom den har röda ögon och saknar svart pigment. Något som tar bort det röda pigmentet finns också, och där gissar jag på anery eftersom det är vanligt.
Som sagt kan diffused-genen variera i kvalitet och sudda ut rygg- och sidomönstret olika mycket, därav att det ändå finns ganska mycket mönster på ormens ovansida. Det kan också vara så att kameran fångar mer färg än vad som egentligen finns där, det har jag själv varit med om. Att fota är inte alltid så lätt.
Amel+anery+diffused blir avalanche och det är min bästa gissning. Självklart kan jag ha fel och självklart kan det finnas ännu fler gener i ormen än det, tex. hypo, men det är mer eller mindre svårt att luska ut så jag håller på avalanche. Dessutom har avalanche blivit en lite vanligare färgkombination på majsormar de senaste åren, åtminstone i Sverige, men den kan ha blivit populär i andra länder också 🙂
Fin orm oavsett! 🙂
Bilden på buken visar inte så mycket av magen men det område man ser på bilden verkar inte ha någon tydlig ruta. Bilden av ormens sidor ser inte alls ut att vara diffused. Är resten av magen lika mönsterlös som på bilden skulle jag säga att det är en snowcorn som är plainbelly utan att man vet orsaken till att den är plainbelly.
Finns det plainbelly som det inte finns orsak till varför de är det? Det har jag aldrig hört talas om. Det låter osannolikt (eller åtminstone väldigt ovanligt) i mina öron just nu men samtidigt lär jag mig gärna mer om det om du har några länkar eller så 🙂
Jo, några gånger har jag läst på cornsnakes.com om att det i sälsynta fall finns plainbellys som är svåra att förklara. Vissa vill ha det till att det är uselt dåligt avlade diffused-ormar som saknar diffusion, andra att man inte vet varför enstaka ormar kan ha vit buk utan att verka diffuserade eller motley/stripe.
Personligen tror jag att egenskaperna för plainbelly-mönster och diffusion är två anlag som sitter så nära på samma kromomosom att de nästan alltid nedärvs kopplade tillsammans. I sälsynta fall kan ett anlag hoppa och byta plats på kromosomerna och då kan egenskaper som tidigare nedärvts tillsammans, som sitter bredvid varandra på samma kromosom, helt plötsligt börja ärvas separat från varandra.
(Samma tror jag gäller motley+plainbelly som brukar ärvas tillsammans men där det ibland förekommer motley-mönstrade ormar med magrutor. I usa kallas dessa för "Notley", för de ser ut som motley fast de har magrutor". Majsormuppfödartanten i Östersund som har känd web-sida lär vid något tillfälle korsat en notley med en motley och fått motleymönstrade ungar, om jag minns en konversation rätt).
Oförklarliga färger/mönster kommer säkert alltid att finnas 🙂 Dock är de ju som sagt väldigt ovanliga.