Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 578 ggr
Tokyo
1

Utomhusdamm till sköldpaddor

I sommar vill jag jättegärna börja på ett nytt projekt, behöver all information och alla tips jag kan få. Jag vill nämligen göra en utomhusdamm till mina vattensköldpaddor. Nu när jag är motiverad och bara vill börja bygga på en gång är det ganska deprimerande att inse att det är typ ett halvår kvar till sommaren, men tills dess får jag väl planera. 

Detta är hur jag har tänkt (keep in mind att jag nyss har börjat fundera på detta, så det är mest lösa tankar): Jag ska först och främst ha en ganska liten damm, har verkligen liten trädgård så jag får väl nöja mig med vad jag har. Som inhägnad ska jag ha kycklingnät, hönsnät känns lite för stort. Nätet ska grävas ner i marken en bit för att förhindra att dom gräver sig ut, och det ska även gå ovanför hela dammen (mest för säkerhetsskull, kanske inte så jättetroligt att en fågel får för sig att sköldpadda är gott, men ändå). För att kunna släppa in sköldpaddorna kommer det finnas en lucka i taket. 

Dammen ska alltså vara i mitten av inhägnaden, det är iallafall så jag har tänkt. Sedan ska dom ju kunna gå upp ur dammen och sola, och där har jag lite funderingar. Ska jag bara ha gräsmattan som "landdel" eller är det bättre med någon typ av stenplatta/grus etc? Jag har fått för mig att gräs inte riktigt tillåter dom att torka ordentligt under skalet, om det t.ex regnat under natten eller liknande. Vad tycker ni?

Jag ska självklart också ha en skuggplats, vad är det bästa att använda sig av då? Någon typ av växt som skuggar, sten, en stock, en "grotta" dom kan krypa in i? 

Sedan har jag helt ärligt ingen aning om hur man ens gräver en damm, vad kommer jag behöva? Hur djup är det lämpligast att den är? Ni som har utomhusdammar och har erfarenhet av detta kan jättegärna ge mig tips. Jag har som sagt inte tänkt mig bygga en jättestor damm, vilket innebär att jag antagligen inte kommer ha pump utan istället kommer fylla på och tömma dammen varje dag. Låter väl egentligen ganska jobbigt, men grejen är den att jag inte kommer hålla dom ute hela sommaren. Kommer inte ha dom där under natten heller, utan jag kommer ta in dom till akvariet när dagen är slut.

Har för övrigt två gulbukade vatten sköldpaddor (trachemys scripta scripta) och en falsk kartsköldpadda (graptemys pseudogeographika pseudogeographika)

Ös på med tips, har lång tid på mig att planera så jag tror och hoppas att motivationen kommer hålla sig uppe.

Tack!