Ny Gecko
Nu är min Fransgecko här. Jag kan ta bilder och så sen när han vant sig vid mig, just nu blir han alldeles flämtig och verkar tycka jag ser stor farlig ut. Han slickar sig runt munnen mycket. Och det förstår jag, alla djur som kommer till ett nytt hem är ju lite osäkra innan dom vant sig vid hemmet, ägaren och rutinerna. Jag hoppas bara att han vänjer sig, just nu vågar jag knappt gå förbi terrariet, för jag är rädd att han ska få panik. Nej, jag vet att man helst inte ska ha ett tarrarium på golvet, men jag har helt enkelt hittat någon "bänk" att ha den på. Det är Exo-terra 60 x 45 x 45 och jag bor inte jätte rymligt,kanske det hade vart bättre om det inte stått på golvet( har frigolit.under då jag var rätt att det skulle dra kallt) så att han inte känner sig extra mycket som ett bytes djur, när en stor människa går förbi. Nu får ni hjälpa mig reptilvänner, det här är en helt ny situation för mig också. Det ända jag vill är att jag så småningom ska kunna röra mig fritt som vanligt i mitt hem utan att stackarn ska behöva spänna sig alltför mycket. Som jag skrev, det är en ny situation för honom också, och han ska såklart få den tid han behöver. Hur lång tid tog det gör er?
Kan man täcka över med något tunt skynke nattetid ifall det skulle lugna honom såhär i början, inget tjockt såklart så att ventilationen blir dålig, bara så att jag törs gå till badrummet osv. utan att han ska behöva fly bara jag går förbi?
Ja, det ska du nog kunna göra.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Känns lite i stil med djurplågeri dock. Sen kanske han aldrig vänjer sig vid att jag rör mig i mitt hem heller. Men jag täckte över i natt i alla fall, det blev bättre faktiskt.
#3 Varför gör det det? Är väl bra att du minimerar stressen så gott det går nu i början. De brukar vänja sig efter ett tag, så det är nog inget att oroa sig för. :)
Nej jag vet inte, rädd att det blir dålig luft därinne. Visst, ödlor är nog rätt tåliga ändå. :)
Det ska nog till ett ganska tjockt skynke för att det ska bli dålig luft. Jag hade inte oroat mig. :) Kul med en ny liten vän förresten!
#7 Ser ut som en fin kille! Vem kommer han från? :)
En privatperson i Stockholm. :)
#9 Okej, tyckte han var bekant nämligen. :)