Frågor om skäggagamer
1. Vad är skäggagamers basfoder?
2. Vilken temperatur ska dom ha?
3. Hur hög luftfuktighet ska dom ha?
4. Ska man spraya i terrariet? och ska man spraya på ödlan iså fall?
5. När man skaffat en skäggagam, hur länge ska man låta den vara tills den vant sig i sitt nya hem?
6. Vad är bästa bottenmaterialet?
7. Vad behöver man för inredning?
8. Hur ofta ska man ge dom kalcium?
Hittade en rätt bra sida: http://www.veterinaren.nu/reptil/bra-att-veta/skotsel/skotselrad-for-skaggagamer
Ska du skaffa en dvärgskäggagam eller en vanlig för de behöver ganska stort, minimum är 40 cm bred, 2 m hög.
#1 Tack så mycket! :) Jag ska skaffa en skäggagam. I texten så låter det lite väl hög temperatur i den varmaste punkten, 40 grader?? huh.. det låter lite väl varmt. Jag läste någonstans att dom ska ha 30 grader på den varma sidan och 25-27 grader på den svala sidan. Så jag vet inte riktigt 🤔vill ju helst vara 100% säker .
Fick inte svar på fråga 5, nån som vet?
5.
Vad är det som blir skillnad tills den vant sig? Tror du inte att det går att t.ex. byta vatten ganska diskret till den om det behövs?
5. Man brukar säga att djuren ska vara ifred i en vecka i alla fall. Men man får ju försöka läsa av djuret också.
Exempelvis så omhändertog jag ett gäng ödlor för några månader sedan, de fick jag faktiskt plocka med direkt och varje dag i ett par dagar just för att de hade så galet mycket ömsrester på sig. Då kände jag att det var bättre med den stressen de utsattes för den korta stunden än att de skulle bli av med tår och svansar. Kan tillägga att hela ödlorna var täckta i öms, en hade till och med kvar öms på nosen som satt riktigt hårt.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Oj, det låter inte bra med massa skinnrester. Det måste ju tas hand om oavsett.
#5 Tack så mycket för svaret! :)
#6 Nej, de såg hemska ut när jag fick hem dem. I vanliga fall låter jag alltid djuren vara ifred en tid, men då var det bara att börja pilla direkt då det redan satt såpass hårt. :/
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus