Borta!
Vart ska jag leta min orm är borta?
Var hade du den senast`Vad är det för orm?
Letat överallt? Ormar är ju rätt smidiga, så kanske den rullat ihop sig någonstans.
Kolla trånga och varma utrymmen, bakom elementen, bakom möbler osv.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Vänt upp och ner på hela huset, majsorm. Han känns borta förevigt
Brukar dom skada sig när dom är borta? :(
Häll ut mjöl vid trösklarna så ser du om ormen har krälat mellan rummen. Har du kikat bakom elementen? Öppnat alla skåp och lyft på allt? Kollat i soffan och säng? Finns det risk att den kan ha krälat ned i badrumsavloppet? Har fönster och dörrar varit öppna sedan den försvann? Kan den ligga gömd byrålåda/garderob eller stövlar om det finns några framme som inte används ofta. Finns det mellanrum mellan dina vitvaror och väggen?
Vi har Lyft på allt, kollat bakom tvättmaskiner, under och i sängen, bakom soffor, överallt. Inga fönster öppna men alla dörrar i lägenheten.. Han var inte i rummet han försvann ifrån för vi har kollat överallt.. Ska lägga ut hus vid elementen och se om han lägger sig vid dom, och lägga ut mjöl överallt.. Tror han ligger och sover, inte krälar omkring till olika platser.
När min majs rymde, hittade vi honom i en kall flyttkartong med hårda saker, långt bort från mössen i köket XD
Nej fortfarande inte hittad, inte i husen vid elementen och inte några spår vid trösklarna och karmarna av mjöl. Vi har letat överallt vad gör man nu? Vänta på att han kommer fram? Ställa fram vatten? Locka med möss?
Ring polisen och anmäl den saknad.
Va? Vadå ring polisen för att mitt husdjur rymt? Vad ska dom göra? Den är inte skadat tror jag..:)
Ja? Jag skulle ringa polisen om mitt husdjur rymt?
Då kommer de ju att söka efter den, och om någon hittar den och lämnar in den till polisen så vet de ju att din är saknad så då kan du få tillbaka den med en gång.
Du hittar den ju inte hemma hos dig så den är förmodligen inte kvar hemma hos dig, ormar kan ta sig lätt ut via ventilation eller avlopp.
Hur kan du veta att den inte är skadad?
Hittad! I akvarieskåpet, där jag för en timme sedan tittade, låg han och sov. Iskall, stackars bebisen:((
13# Vad skönt att den kom till rätta :) Se nu till att göra terrariet säkert så att han inte kan smita igen =)
#10 Ringa polisen skulle jag kanske göra om det var en högpotentiell giftorm eller en stor pyton, men knappast för en liten snokjuvenil.
#13 Bra att du hittade den. Ormar är inte smarta, så det finns ingen garanti för att de väljer att gömma sig på en varm plats.
15# Så om ditt djur inte är giftigt så struntar du ifall den kommer hem igen?
#16 Vaddå kommer hem? Jag vet att ormen redan är i hemmet, men inte exakt var. Polisen kommer inte att göra något för att ormen hittas, utan i bästa fall bara skriva en rapport som hamnar i en pärm, mest troligt är dock att de inte gör någonting alls.
Om ormen skulle komma ut utanför hemmet, dör den direkt av kylan så här års och då kommer kråkfåglarna att äta upp den. Polisen har inget att hitta då heller och jag tror inte för ett ögonblick på att de ens skulle försöka. Det måste vara ett av de mest lågprioriterade ärenden de kan få in.
17# Det beror ju faktiskt på hur stort eller litet samhälle man bor i , en väninna till mig hade en orm som smet en gång, den hittades av en granne och lämnades in till polisen då grannen var omedveten om att min väninna hade orm.
Och polisen då som visste att hon saknade en orm ringde givetvis henne med en gång så hon kunde komma och hämta ormen. Lite smidigare än att strunta i det så stackars ormen får ligga hos polisen tills de bestämmer att avliva den för att ingen vill hämta den.
#18 En solskenshistoria, men jag tror inte att det brukar funka så. Jag har aldrig tappat ut någon orm utomhus under de 45 år jag haft ormar i terrarium och de få gånger någon har kommit ut inomhus har jag letat upp den. Mitt terrarierum är alltid stängt och rummet är ganska litet, så jag hittar ormen snabbt. Ringer polisen gör jag om det varit inbrott, men inte när en orm smiter.
19# Okej, men kanske ska du inte råda andra att inte ringa polisen :)
#20 Jag har väl inte givit någon råd, det var du som gjorde det. Jag säger bara vad jag tycker och jag tycker att det saknas skäl för mig att ringa polisen för att en juvenil snok rymmer ur sitt terrarium och med största sannolikhet gömmer sig i rummet eller åtminstone i bostaden.
21# Ja, den borde finnas i bostaden. Men tänk om bostaden består av 18 lägenheter? =)
#22 Med öppna dörrar emellan?
23# Många lägenheter har ventliationstrummor som går emellan :)
#24 De har väl nät? Om de inte har det borde man montera sådant innan man skaffar orm.
25# Ja men det kanske inte är alla som vet om det.
#26 Att säkra rummet eller åtminstone bostaden tycker jag är ett krav lika stort som att man ser till att terrariet är rymningssäkert.
Jag hänvisar till Jordbruksverket "Grundprincipen är du ska hålla ormar och ödlor i utrymmen som ger djuren möjlighet att bete sig naturligt. Utrymmet ska vara rymningssäkert, luckor och dörrar ska vara säkrade och insidan får inte ha ytor som djuren kan skada sig på. ".
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Mitt rum är rymningssäkert, huset också. Inte terrariet men det finns ingenstans att gömma sig i mitt rum, mina smådjur sprang omkring där lösa 24/7 , men ni kanske inte pratade med mig?
#29 Nej du har ju hittat ormen, så därefter är det åtminstone från min sida, respons på JenniN's inlägg.