Vad kan ha hänt?
Jag har varit borta sedan i fredags morse och kom hem i kväll och hittar min (enligt info från förra ägaren) 11 år gamla leopardgecko i fruktansvärt dåligt skick, i princip bara skinn och ben! Svansen var bara lite tjockare än hennes lår och hon andades tungt och reagerade knappt på rörelse. Tog såklart bort henne så hon skulle slippa lida mer😕
Hon hade i år blivit lite tunn under vintern (men absolut inte såhär tunn!). Hon ser ut att ha varit väldigt dålig i magen och bajsat ovanligt mycket medan jag varit borta. Kan det vara så att hon var äldre än jag fått uppgift om och åldern kommit ikapp eller blev hon sjuk? Köpte in nya mjölmaskar efter jul, kan de ha fört med sig något?
Hur länge var du borta då?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Hur såg avföringen ut? Googla "cryptosporidium leopard gecko". Tänker om hon drabbats av något sådant med tanke på hur snabbt hon gått ned i vikt. Låter ju helt klart som det om hon dessutom verkat dålig i magen.
Beklagar förlusten TS. Aldrig roligt när djuren blir sjuka.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#1 Jag var borta tills sent i går kväll (ca 4 dagar), så jag gick rakt i säng utan att titta till någon av mina djur (resten av familjen var djurvakt). Hade bett dem vattna henne åt mig i alla fall men de gjorde ju det dagtid och då är hon sällan framme. De hade inte tänkt på bajset eftersom de inte kan reptiler och därmed inte vet hur det ska se ut, dessutom var det ganska utsmetat i sanden så jag såg det inte heller först.
#2 Läst lite nu och låter onekligen likt, ser även likt ut på bilderna så kan nog mycket väl vara det hon drabbats utav. Ska läsa mer i morgon när jag inte är lika trött i ögonen.
Nu kommer jag med lite frågor efter att ha läst på lite.
Har tänkt att eventuellt skaffa en ny gecko, blev så tomt utan min tjej, hur rädd ska jag vara för vidare smitta om det nu var crypto? Kasta ut mina foderdjur och skaffa nya efter desinficering? Vad ska jag använda till att desinficera? Kan tydligen inte använda min trotjänare Virkon S verkar det som, den var inte verksam mot ektoparasiter så jag antar den är verkningslös mot endoparasiter också.
*edit* Såg att ammoniak är bra saneringsmedel, vad tros?
Putt