Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 858 ggr
[Stockholmsbruden]
0

Rhino snake

Har blivit sugen på dessa såkallade rhino snake(den gröna varianten) eller nån annan spännande orm. Har ni några faktatrådar om rhino snakes? Vet inte ens vad de heter på svenska lixom.. Har precis skaffat min majs kille och reptiler känns som min grej! Vill ha nån mer spännande rolig art, tips på nån häftig orm? Gärna aktiv orm som är intressant, nån aom klättrar omkring eller nåt?

Hanna
0

Är det Rhynchophis boulengeri alternativt Philodryas baroni du menar?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

fluffis
0

Jag tror du menar rhino ratsnake, Rhynchopis boulengeri, vietnamesisk långnossnok. Jag gillar dem och skaffade en i höstas 🙂 De är grå när de är små men sen färgar de ut i grönt. Det ska även finnas varianter i turkos färg men det är inte så vanligt än så länge. Jag vet inte om det finns så mycket info om dem på svenska faktiskt. De räknas som trädlevande tror jag men jag vet inte hur mycket de rör på sig. Jag har inte så mycket erfarenhet av min än 🙂 De behöver betydligt högre luftfuktighet än majsormar och är känsligare på det sättet.

En häftig orm som jag kan rekommendera är min egen favorit, den svarta råttsnoken. De är väldigt närbesläktade med majsormen men blir lite större och brukar klättra och röra sig mer och vara mer modiga så att säga. Jag har ett gäng svarta råttsnokar och nästan alla är "roligare" än min majsormar, dvs.  mer synliga 🙂

[Stockholmsbruden]
0

#2 Ja en sån grön lång menar jag, riktigt balla. Hur ofta ska de ha mat och vilken temperatur behöver de? Hur gamla bli dom? Min majsorm är väldigt aktiv, han är ofta hungrig och klättrar överallt, han är väldigt charmig och speciell, lite blyg. Ska kika lite på råttsnokar oxå. Hur fixar man luftfuktigheten ska mn bara spraya mer i terrariet eller?

fluffis
0

Jättelånga är de inte. De brukar stanna vid 120 cm, men det är fullt tillräckligt för mig tycker jag 🙂 Maten ger jag lite på känn. Min är inte så gammal än så vi får väl se. De brukar vara svåra att få igång när de är riktigt små. Kul att din majsorm är aktiv. Hur gammal är den? Hur länge har du haft den? Luftfuktigheten kan fixas på olika sätt beroende på hur ventilation och annat ser ut men ett bottensubstrat som håller fukten ganska bra är nästan ett måste. Då får man ett mer långvarigt resultat och luftfuktigheten slipper gå upp och ner som en jojo.

[Stockholmsbruden]
0

#4 Har haft han typ 3 veckor och han är 12 :) Ja ok, var köpte du han? Finns dom på reptilmössor och när är nästa sån i stokcholm? :D Hur mkt ligger en sån orm på isf?

fluffis
0

Kul med en orm med lite ålder. Och möjligen lite vårkänslor 🙂

Ibland finns de på mässor och ibland inte. Här är två annonser:
http://www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=13025
http://www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=16927

[Stockholmsbruden]
0

Hur gamla blir de? Ska de bara ha vanlig rums.temp?

fluffis
0

15-20 år säger en källa men jag har inte hittat/hört så mycket om åldern så det känns inte som något säkert. Den här ormen har inte funnits i hobbyn jättelänge, så därför finns det inte oändligt med information som med t.ex. majsormen. 

Ormen behöver värme som de allra flesta andra ormar. Upp till 28 grader.

[Stockholmsbruden]
1

Okej tack så mycket fluffis!