Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2447 ggr
Whippet
0

Skaffa Ödla?

Hej!
Funderar på att skaffa ödla, vill gärna ha en dag aktiv ödla, finns det någon gecko art som är dagaktiv, Daggeckon vet jag men det 'r många som säger att den är svårhanterad, det kommer bli min första reptil/ödla så en nybörjar ödla hade också varit bra :) Jag ska kunna hantera den och ta ut den ibland. Den ska inte ta allt för stor plats (terrariet) Har även tänkt på Skäggagam och kameleont.

I'm out Vilar huvudet i handen

MoaE
0

Skäggagamer är jättehärliga, de är fina och otroligt snälla.

Vi hade en skäggagam som gärna satt på axlarna, när hon ville komma ut ur terrariet satt hon och krafsade på glaset på den sida av terrariet som vi var🙂

[Stockholmsbruden]
0

Dabbagam! De är vegetarianer, kräver några levande syrsor eller nått, dessutom är de färgglada och så jävla charmiga!!!! De jag har sätt skrapar på glasrutan hela tiden och är väldigt aktiva och söta.

Wellcraft
2

Om ödlorna skrapar på rutan så låter det oroväckande… Förmodligen så trivdes de inte i terrariumet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inga reptiler har något behov av att bli hanterade, så vill du ha en daggecko så tycker jag att du ska skaffa det. Har själv haft en Phelsuma grandis, en hane. Grymt vacker och ett riktigt matvrak!

Att reptiler skrapar på rutan ibland är inget konstigt, men om de gör det hela tiden kanske man bör se över terrariet.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Whippet
0

#4 vad vacker! Älskar daggeckosars utseende. Är det något specifikt man bör veta om dom om man ska skaffa en daggecko? :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Wellcraft
0

Har också varit inne på daggecko.. det är verkligen ödlornas ödla, så vacker.
Vad jag vet så är det viktigt med ett relativt högt terrarium snarare än brett, mycket växtlighet och klättermöjligheter. Luftfuktigheten är också viktigt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hanna
0

#5 Något man bör tänka på är att de har ganska känslig hud, så de kan tydligen få skador om de hanteras felaktigt/för mycket. Jag höll aldrig i min, utan fick fösa in honom/lura med mat ned i en låda när han skulle flyttas. Fungerade bra. :)

Något jag sett många "missar" men som jag själv tycker är väldigt viktigt är ordentligt inredda terrariet. Mycket växter, grenar, korkbark! Detta hjälper både till att hålla luftfuktigheten uppe, skapar gömställen samt är jäkligt snyggt också! :)

Jag skulle personligen aldrig ha lägre terrarium till dessa än 90 cm. Sett att många har 60x45x90 som minimum.

UV-ljus är viktigt för dessa också!

Kan säga att hade jag haft platsen hade det helt klart varit värt ovan stående saker för att ha en. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus