Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: terrarieteknik
Läst 2280 ggr
Kickan90
1

Terrarie-hjälp

Jag skall bygga mitt första terrarium och behöver lite hjälp :)
Det skall bo en majsorm där, är det lättast att ha glasdörrar eller skall man ha ett tak till den så att det mer är som ett akvarium i stommen om man säger så?

Eftersom det skall ha träbotten, hur gör jag då med värmemattan?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

fluffis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är kul med terrariebyggen! Åtminstone när de är färdiga 😃

Det första man ska tänka på är såklart ormens storlek. Det är ormens längd som avgör vilken storlek som krävs. Till majsormar är min erfarenhet att det passar bäst med lagom höjd på sådär 50-60 cm. Jag har sett många som har haft över 1 meter i höjd och det är lite galet tycker jag. Det medför en onödig risk för djuret som kan trilla ner. Grenar och snygg inredning kan man ha ändå och man kan faktiskt bli förvånad över hur mycket man kan bygga på höjden vid 50-60 cm.

Nästa sak att tänka på är materialet som man ska bygga av. Det enklaste är nog att bygga med trä när man bygger hemma och det finns många varianter. Man kan använda redan behandlat trä som man sågar till och skruvar ihop eller så kan man använda något annat material som man brukar lacka eller måla.

Att ha öppning framtill är allra bäst tycker jag. Då har man översikt över ormen och man kan enkelt nå in för att byta vatten och städa. Kommer man med händerna ovanifrån så kan ormen lätt bli skrämd.  Man får också se till att ventilationshål finns på sidorna, så att det blir bra luftgenomströmning. Om man har öppning framtill så kan man göra ett platt tak så att man kan ställa något ovanpå, t.ex. ett till terrarium 🙂

Värmemattan gör bäst nytta om den ligger inuti terrariet. Det är säkrast att välja en som är fukttålig eller så kan man använda värmekabel. Glöm inte dimmer/termostat samt jordfelsbrytare.

smurfan-13
0

#1 jag älskar ditt bygge! Du har ingen ritning på det? Skulle vilja bygga något sådant till mina gnagare ;) Och vad heter de där listerna som glaset glider i? Lyckas inte hitta några hur jag än letar, så gissar att jag söker på fel namn :P

fluffis
0

#2 Tack :) Funkar det med trä till gnagare? :) Har tyvärr ingen ritning men det finns ett ritverktyg på terrariedjur.se. E-lister eller e-profiler eller skjutglaslister eller liknande. Jag har köpt på reptilmässor eller av glasmästare och även beställt från en tysk sajt som jag glömt vad den heter just nu.

fluffis
0

Den tyska sajten heter M&S reptilien. Det blir inte så himla dyrt ändå trots frakten. http://www.ms-reptilien.de/equipment/do-it-yourself/

Kickan90
0

Tack så mkt 😃 hon är ca 80cm lång o 2år gammal.
men hon kommer väl att växa mer antar jag? ^^ vill gärna bygga ett som hon kan ha länge.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

fluffis
0

Vi kan nog anta att hon växer mer 🙂

Om man kollar i Jordbrukets tabell över marklevande ormar så finns det i huvudsak tre kategorier som är intressanta. Det blir ju en chansning iom att ingen vet exakt hur lång ormen kommer att bli. Ormar växer ju hela livet men efter fyraårsålder ungefär så kan man räkna med att en majsorm växer väldigt lite. Här är tabellen:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html

Det känns realistiskt att ormen kan bli max 125 cm eller max 150 cm. Den skulle också kunna bli längre vilket gör att den hamnar i facket mellan 151-200 cm. Det sistnämnda blir ett hyfsat stort terrarium men det känns inte så troligt att ormen blir så lång. Då hade den nog varit ännu längre vid detta laget. Hade jag varit du så hade jag satsat på ett terrarium till en orm som blir max 150 cm. 

I så fall ser man i tabellen att höjden ska vara minst 45 cm och bottenytan ska vara minst 0,63 m². En längd på 1,20 m och ett djup på 60 cm tycker  jag är lagom och ger lite marginal till 0,63 m². Det är en vanlig terrariestorlek. Har man trångt så kan man köra på 1,1 m på längden men tänk på att det är innermåtten som räknas när man räknar ut minimått så man får vara lite noggrann där. Som sagt så brukar en höjd på 50-60 cm fungera utmärkt, tycker jag.

Mina svarta terrarier på bilden är 50 cm höga vilket ger 2 m för fyra terrarier. Dessutom har jag en sockel på 10 cm. Jag har 30 cm till godo till taket 🙂

smurfan-13
0

#6 hur tjocka skivor har du använt när du byggt de? Jag är inne på precis de måtten (fast lite högre) till mina gnagare och funderar på hur tjocka skivor man måste ha. Blir ju tungt m tjocka, men samtidigt vill man ju ha det stabilt.

fluffis
0

Jag har använt OSB-skivor som är 11 mm tjocka. Fördelen med OSB är att det är ett förhållandevis billigt och lätt trämaterial. Nackdelen är att det är det inte är speciellt tåligt, särskilt inte mot vatten/fukt vilket gör att man brukar behöva måla eller lacka etc. om man har det till reptiler. Till gnagare vet jag inte.

smurfan-13
0

Vad lackar/målar man m för färg som är giftfri?