Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3176 ggr
Lamina
0

Tips på bra fakta om ormar?

För en vecka sen fick jag ta bort alla mina möss p.g.a riktigt vidrig ohyra. Kommer att sitta i karantän i minst 1 år och kommer inte kunna ha några gnagare alls på den tiden. Men redan nu saknar jag att ha något litet att pyssla med. Hunden och katterna ger liksom inte samma sak. Och akvarium skulle inte funka då jag nog inte skulle nöja mig med mindre än 300+ liter. Så jag har funderingar på att göra slag i min livslånga dröm om att skaffa orm! Majsorm närmare bestämt, då dom verkar vara relativt lättskötta. Nu är det ju så att jag ju som sagt har haft denhär drömmen ett tag, så självklart har jag ju ägnat många timmar av mitt liv åt att läsa på. Men jag tycker all information jag hittar på nätet verkar knapphändig. Den är för generell för att jag riktigt ska kunna ta in den. Så jag tänkte att jag skulle köpa lite böcker att läsa. Men erfarenheten säger mig att man inte alltid kan lita på vad som står i faktaböcker om djur. Så min undran är om någon här har tips på några bra böcker som faktiskt lär ut något vettigt för mig att läsa? Jag vet, mycket prat för att få något så enkelt sagt. Jag är tyvärr sån… ;)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mmillann
0

På terrariedjur.se hittar du många faktablad om olika ormar däribland majsormar :) hoppas de va till hjälp

fluffis
0

Vad tråkigt med mössen men kul att du vill skaffa majsorm 🙂

I början blir det såklart en del pillande och fixande med terrarium, värme, inredning osv. men när det är på plats så är det väldigt lättskött och kräver inte alls mycket pillande. Tvärtom är det rätt viktigt att lämna ormen ifred. Bara så att du tänker på det 🙂

Majsorm är en bra orm att börja med tycker jag. Majsormsforumet är nästan dött nuförtiden men där finns jättemycket information i gamla trådar. När jag hittade forumet tror jag att jag läste genom varenda tråd i hela forumet flera år tillbaka i tiden 🙂http://majsorm.forum24.se

Jag vill tipsa om två trådar som tar upp det här med böcker.
http://majsorm.forum24.se/majsorm-about946.html
http://majsorm.forum24.se/majsorm-about1945-15.html

fluffis
0

Du har förresten rätt i att vissa saker i gamla böcker inte riktigt stämmer med nutiden. Vetenskapen utvecklas ju även om vi fortfarande egentligen vet ganska lite om ormar.

IceTee
1

Majsormar är väldigt trevliga som första-ormar, tycker du gör ett väldigt bra val! Mitt bästa tips ang. terrarium som man inte läser så ofta är att ha det färdigt någon vecka innan ormen kommer dit, så det ser att allt funkar som det ska med värme och ventilation och så! Och såklart inte ha för stort till en liten orm!

Medarbetare på Skor iFokus

Lamina
1

Tack alla för tipsen! Vet självklart om att ormen inte är till för att pysslas med. Men det är mest grejen, att veta att det finns någon där som behöver mig. Och att dom är läckra att titta på då. ;)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2

Är så glad nu! Jag ska få hem min första orm snart! Och inte vilken som helst, utan en riktig läckerbit som jag dreglat över i flera år. (Tillhör en bekant) Har köpt boken Corn snakes av Kathy Love. Ska låna en annan bok jag tycker verka bra på biblioteket. Och forumet fluffis tipsade om är ju en riktig guldgruva. Kommer ägna varje ledig timme åt att läsa, känner mig inte på långa vägar förberedd nog. Men har ett bra tag på mig. :D

//Lamina

fluffis
1

Skoj! Jag ser fram emot bilder sen :)

Lamina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Var på Stockholm Expo och fick med mig en Reversed Okeetee High White hane hem. Trots att jag läst allt jag kunnat komma över om majsormar så har mina första veckor som ormägare varit en väldigt lärorik upplevelse. Här är han, lillskiten Lukas.

//Lamina

fluffis
0

Vad skoj! Han ser fin ut 🙂

Lamina
0

Min systers reaktion var typ: Ja, det ska väl vara du till att skaffa en rosa orm! Men jag tycker han är fin. Dessutom vet jag att färgen kommer ändras en aning i takt med att han växer. :)

//Lamina

fluffis
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det vita och det röda blir troligen mer tydligt sen, alltså att de inte ligger så nära varandra. Visa den här rosa ormen för din syster så kanske hon blir tyst? 😉

Lamina
0

Åhh, vad är det för morph? :)

//Lamina

fluffis
0

Salmon snow 🙂

Lamina
0

Passande namn. :)

//Lamina