Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 1408 ggr
[Sotis00]
0

Stor SAMLA låda

Kan man ha en Ikea SAMLA låda till en ödla? T.ex. Skäggagam, eller leopard gecko? Då menar jag dock en Ikea låda som man kan se igenom bra.

fluffis
1

Kan kan man väl antar jag 🙂 Sålänge storleken passar djuret ifråga.  Du får mäta djurets och lådans storlek och jämföra. Ödlorna du nämner ska ha ganska hög värme och jag har inte koll på hur pass bra en Samla-låda tål värme, så det känns viktigt att ta reda på.

Smartstorelådeälskare som jag är så måste jag nämna dessa lådor som ett bättre alternativ. De tål temperaturer upp till 120 grader och har enligt mig en mycket bättre låsanordning till locket än vad Ikeas lådor har. Jag använder Smartstorelådor till alla mina småormar. Smartstorelådorna finns att få tag i i en mängd olika affärer, t.ex. Jysk, Coop, Claes Ohlson, Bauhaus osv.

[Sotis00]
0

#1 okej tack! :) Visst hålls  värmen rätt bra i dom som du har?

fluffis
0

Ja, lådorna är ju väldigt täta och jag kan anpassa ventilationshålen precis som jag vill 🙂 Mina ormar har ju inga värme- eller UV-lampor så det är lite annorlunda än mot vad ödlorna kräver. Förmodligen behöver du få tag i en väldigt hög låda där en lampa kan hänga på insidan av lådan eller om du istället skär hål i locket, sätter nät och en lampa ovanpå. Men lampor är inte mitt område egentligen så du kan säkert få bättre råd av någon annan 🙂

valorous.kid
0

Jag har en plast till min ögonfransgecko och det har funkat bra :-) Lite svårt att hålla fuktigheten bara av någon anledning :-/ #3 får man fråga vilka ormar du har? Jag trodde då att alla ormar behövde värmelampa!

JACLAR123
2

Angående luftfuktigheten behöver inte skäggagam och leopardgecko så pass hög luftfuktighet. Så en låda är ett bra alternativ med 40-60 % för dessa djur. 

Ormar behöver oftast värme som kan bland annat vara just värmelampa. Men värmematta, funkar precis lika bra som värmelampa för djuren och är simplare om man har plastlådor till ormar exempelvis.  Det finns dessutom värmekablar man kan ha under terrariet/lådan.

Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

"Åldern visar inte din mognad" Pokal

fluffis
0

Ja, det får du 🙂 Jag har i huvudsak råttsnokar, t.ex. svarta råttsnokar och majsormar. Vissa gillar att klättra men gemensamt med dem är att de i huvudsak är marklevande och jag gillar att använda värmemattor till dem. Då har de en värmeplätt på marken i terrariet där de kan få både värme och behovet av att gömma sig uppfyllt samtidigt (eftersom jag har grottor/barkbitar ovanpå alla värmemattor). 

Det finns inte många ormar som gillar att ligga och "sola" under en värmelampa. De flesta ormar är skygga och vill vila/gömma sig under något. Är ormen dessutom marklevande så blir det nästan tvunget med en värmematta eller värmekabel. Värmelampor är mest till för ödlor i mina ögon 🙂Har man dessutom lampan hängandes inuti terrariet så passar det inte alls till ormar eftersom de kan slingra sig dit och hänga på den och riskera att bränna sig.