Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 951 ggr
Crazy_petartist
0

Frågor om Ögonfransgeckos!

Hejsan!

Just nu är jag husdjursfri och känner för att skaffa en lättskött reptil, och då fann jag ögonfransgeckon! Då jag är ny med reptiler och aldrig haft en förut har jag inte så stor koll på vad som gäller, så jag kommer med lite frågor om dem:

1) Kan man ha två st ödlor i samma terrarium? Bör man isåfall skaffa ett större terrarium?

2) Ska man rengöra terrariet och hur?

3) Hur mycket skötsel behöver de? 

Blir jättetacksam för svar!<3

~I'm not crazy, my reality is just different from yours~

https://www.instagram.com/crazy_petartist/

Eloise88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har nybliven ägare till två små ögonfransungar. Fick rekommendationen att Dom ska bo en och en. De är solitära djur! Man anpassar ju terrariets/ petboxens storlek efter djurets ålder och storlek. Ett ungt djur ska ju inte ha jättestort terrarium då det kan bli svårt att hitta matskålen. Mina bor i petboxar ännu, för de väger bara 4 gram. Jag rengör petboxen och inredningen med hett vatten noggrant regelbundet. Min uppfattning är att de är lättskötta! Jag fuktar petboxen morgon+ kväll, rengör matskålarna och gör ny cgd varje kväll. Ger några dubia ca två gånger i veckan. Mvh Louise

Crazy_petartist
0

#1 tack för svaret! Vilken sötnos du skaffat :D Ska verkligen överväga över dessa.

[xamerax]
1

1)Man kan ha 2 honor i en 45x45x60 (minimum måttet för 1-2). Det brukar gå bra men du måste vara beredd på att du kanske måste separera dom och tänk på att de måste vara relativt lika i storlek. (tänk på att man inte kan vara säker med könet förrän de väger ca 20-25 gram)
Hanar är väldigt territoriska och kan döda varandra.
En hona och hane går också att ha ihop men då får du räkna med ungar.

2) Du städar genom att byta underlag(jord,torv mm) och skölja eventuella växter.
Helstädning kan du göra ca 1 gång i månaden men ta bort bajs när du ser då de kan drabbas av infektion om de trampar i det. Vill du slippa byta jord så kan du köpa en koloni gråsuggor(ta inte utifrån!) att ha i terrariet :) 

3) Syrsor kan uppskattas väldigt mycket men mata i en separat burk då de kan råka få i sig annat när de försöker fånga syrsan(jord mm.) samt att syrsorna kan äta på geckon när den sover. ca 2 ggr i veckan kan man ge insekter.
Ny cgd varje kväll.
Fuktigheten i terrariet ska vara på 50-90% så på vintern kan det behövas sprayas på morgonen och kvällen medans det räcker att bara spraya på kvällen på sommaren.
Så du vet så får dom ingen nytta av att bli upplockade men kan acceptera det(min hatar att bli upplockad och blir helt röd under hakan när jag gör det xD). Så om dom inte tycker om det kan man låta dom vara och behöver inte känna skuldkänslor att man inte har tid att plocka upp o hålla på varje dag :) 
Se till att ha vattenskål i terrariet också men inte för djup då dom kan drunkna i den.

De behöver inte heller ha något speciellt ljus då de är nattaktiva men någon form av ljus behövs ändå för att de ska hålla dag/natt rytm.  

Jag kan rätt mycket om dom här så det är bara att fråga om det är något mer du undrar :)

Crazy_petartist
0

#3 Åh tack för jättebra svar! Jo du verkar ha koll på detta :D Hoppas man kan kaffa gecko i framtiden, de verkar underbara!