Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettinsekter-kryp
Läst 1569 ggr
sallad
0

Fjärilar, någon?

Hejsanhoppsan! Nu till våren är jag sugen på att pröva på att göda några larver som sedan ska förpuppa sig och sen bli en fin fjäril/mal. Jag bor ju typ i världens ände så föreslå ingen reptilmässa för då blir jag bara deprimerad. Till saken nu iaf, har du/vet du någon som säljer fjärilslarver/ägg så skriv gärna här eller i ett PM hur jag kan nå han, hon eller hen. Tack på förhand.

-Rasmus 🌈

Hanna
0

Bästa är nog egentligen att annonsera! Bör inte vara några svårigheter att skicka larver. kryp.forum 24 samt terrariedjur.se är nog störst chans att få napp inom Sverige i alla fall.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

sallad
0

Tack så mycket Hanna! Får lägga ut en annons på dom sidorna när våren närmar sig.

-Rasmus 🌈

Hanna
0

Det tycker jag. Kanske redan nu till och med? Spännande med fjärilar förresten. :) Sett larver på en del mässor, men har ingen aning om vad det var för några.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

ylvala
0

Att hålla fjärilar inomhus menar du? Är också nyfiken på det men har inte hittat någon information om det. Har sett någon sida på internet som säljer ägg från olika tropiska fjärilar, men det låter krångligt. Hur kan man skapa en bra miljö inomhus? Då måste man väl nästan skärma av en del av ett rum om de ska få flygutrymme och så? 🙂

Förra sommaren tog jag larver av nässelfjärilar. Hade de utomhus i ett terrarium under tak och gav de färska brännässlor varje dag. Efter ungefär två veckor förpuppade de sig och cirka tio dagar senare var de färdiga fjärilar. Då öppnade jag dörrarna så flög de iväg efter något dygn, när de pumpat ut alla vätskor i kroppen och blivit flygfärdiga så att säga! Det var spännande, ska nog göra det i sommar igen!

WolfFire93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också kollat på de fjärilar som är i handeln, men de äter inget och dör rätt snabbt… Jag har under flera år hållt på med svenska fjärilar som jag släpper ut. Om du är intreserad av de kan jag hjälpa dig peka ut vart de kan finnas runt dig och med råd. Något jag har märkt är att det är jätte viktigt att fjärilen har bra plats att pumpa ut blod i sina vingar. Om kokongen sitter för långt ner eller för nära varandra kan dem skada sig. Och då måste du försiktigt flytta på den och sätta den högt o lodrätt, med en nål du sätter längst längst upp i kokongens fotfärste.(där den sitter fast) Men var försiktig ;) Sätter den sig på en vägg är det också okej ;)

ylvala
0

#5 Så fina bilder! Och kul med Makaonfjärilar, har bara sett såna enstaka gånger i skärgården 🙂

sallad
0

Att ha fjärilar som finns i den svenska naturen som man sedan släpper ut låter ju inte helt fel faktiskt! Grundtanken med detta var att jag skulle köpa döskallesvärmare-larver, om jag fattat det rätt så lever dom länge, så länge dom fick nån söt blandning av något slag.

Meeen efter att ha sett ''när lammen tystnar'' så la jag ner idén.

-Rasmus 🌈