Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1453 ggr
Konkolia
0

Tips på cool ödla☺️

Har ett bjässeterrarium… Som jag antingen ska sälja eller starta upp igen☺️ Har haft leguan för länge sen… I det här bodde en skäggis. Har även haft grodor, salamandrar. Geckosar.. Skäggisar är ju helt underbara, men är sugen på nåt annat. (Dock inte orm) Terrariet är 150#60#60☺️

fluffis
0

Hehe, allting är relativt men jag skulle absolut inte klassa 150x60x60 som ett bjässteterrarium. Inte om det är centimetrar du pratar om 🙂 Vad var det för leguan du hade? Egentligen är ormar min grej och inte ödlor men jag skulle vilja tipsa om halsbandsleguan, de är söta 🙂 Hur stort de behöver har jag dock ingen större koll på men särskilt stora blir de inte.

[EvelinaL]
0

Här kan du ju kolla hur stor ödla du kan ha.

Konkolia
0

Jag hade en grön leguan, för 15 år sen… Hon var helt underbar❤️ Tycker iof att mitt terrarium är en bjässe, men det är väl jag det☺️… Tack för tips å länk😃

valorous.kid
0

Jag har en ögonfransgecko till salu :-Y

fluffis
0

#3 Det låter ju skoj 🙂

Jag vet inte riktigt hur det såg ut för 15 år sedan men nu finns det regler för hållande av djur där det ingår bland annat hur stort djuren måste bo (länken i #2). Gröna leguaner blir ju väldigt stora och kräver minst 3-4 gånger mer bottenyta än det du kallar "bjässeterrarium" och 1,7-1,8 meter på höjden. Då börjar vi närma oss bjässeterrarium enligt min uppfattning 😃

Tänk dig en stor nätpyton, världens största (längsta) ormart. Om den blir 5 meter så kräver den ett boende på minst 9 m². Det är ett helt rum!  Nu tror jag att jag har gett nog med perspektiv på det här med "bjässeterrarium" 🙂

Om det är en ödla du vill ha i ditt terrarium så kan den vara max 30 cm lång om den är träd-/klipplevande och max 50 cm om den är marklevande. Det kan vara en bra utgångspunkt, tycker jag.  Jag vill gärna rekommendera det här forumets skötselråd. Där finns lite att läsa 🙂
http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards

IceTee
0

Dabbagam? Dock måste du kunna få upp värmen rejält!

Medarbetare på Skor iFokus