Vilka ormar äter kycklingar?
Och i vilken ålder? Hur mycket per orm? Jag undrar eftersom att jag är sugen på orm och min syster föder upp höns. Tupparna kan hon komma att tvinga avlivas. Annars så kan jag ju kläcka själv, om de nu inte behöver växa till sig i flera dagar innan de avlivas(vilket förstås beror på ormens behov). Någon som vet om ormar som tycker om smaken av kyckling?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Samtliga arter av ormar som lever av varmblodiga bytesdjur tar kyckling såväl som gnagare.
Så bra. Om vi tar kungspyton som exempel, klarar de sig på nykläckta kycklingar, eller vill de ha äldre?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#2 Det beror på hur stor ormen är. jag har inte haft kungspyton själv på 40 år och då matade jag aldrig med kyckling. Jag har bara matat råttsnokar med kyckling och då har det handlat om nykläckta.
Ok, trevligt med så snabb och vänlig respons i alla fall, vi får hoppas en KPägare ser detta. Jag lekte med tanken på att föda upp dem i min lägenhet, men vill inte ha pipande i flera dagar så det skulle bero på hur villig min syster är på att hjälpa mig.
Hur stora brukar råttsnokar bli i jämförelse med KP?
Jessica Jones (2015-)
Kycklingarna man brukar se till salu (t.ex. här: http://www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=14055) väger 40 gram och är en dag gamla tror jag. En vuxen kungspyton behöver ett mycket större byte än 40 gram. Även jag hoppas att en kungspytonperson kan hoppa in här och säga hur mycket 🙂 Men jag vet de som matar kungspytonormar med kyckling och det funkar bra.