Inredningstips för kungspyton?
Så, för en KP juvenil som kommer bo i smartbox vill jag gärna ha förslag till värmelampa, termometer och luftfuktighetsmätare(ev. värmeplatta om det är att rekommendera). Hemmagjorda inredningstips kan vara kul. Kan t.ex. en glasslåda fungera som fuktlåda och extra gömställe medan sötnosen är liten? Eller välter den lätt? Matlåda av plast tills ormen blivit för stor och tung? Länkar, watt, märken(att köpa eller undvika), bra e-butiker, andra tips är mycket välkomna. Jag har läst på en del, men vill veta mer för framtida ormköp, när det än blir.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Vad kul att du ska skaffa kungspyton! … eller orm överhuvudtaget 🙂
Någon värmelampa är jag ganska säker på att du inte behöver. Eftersom kungspytonormar i huvudsak är marklevande så vill man gärna ha värme i bottnen. Då rekommenderar jag en värmematta under Smartstore-lådan. (Du har ju sett hur mina boenden ser ut.) Det finns ju andra sätt men så tycker jag det är lättast. Kör igång boendet i förväg och mät för att se hur varmt det blir. Skulle det mot förmodan behövas kompletteras med värme så fixa det efter att du har mätt och testat.
Om du har en juvenil så blir en 2 L glasslåda alldeles för stor som fuktlåda. Ormarna tycker om att ligga trångt 🙂 Men ja, egentligen vilken plastlåda som helst kan användas. Leta i köksskåpen och se om det finns någon att avvara. Det finns även reptilgrottor som är gjorda för att vara fuktlådor men ormarna växer tyvärr ur dem så fort så det får man själv bestämma om man tycker att det är lönt att lägga pengar på det.
Någon matlåda behövs inte, tycker jag. Under tiden som ormarna är så pass unga/små så får man räkna med att de är mer eller mindre livrädda för sin omgivning. Livrädda och livrädda…. men i naturen finns det ofta rovdjur som jagar de små/yngre ormarna så det är naturligt för dem att vara på sin vakt. Kungspytonormar är lite kända för att de kan ha problem med att de inte vill äta. Så för den arten tycker jag det känns bäst att ta det säkra före det osäkra och inte pilla/flytta på ormen i samband med matning. Åtminstone inte när de är små.
Ofta ligger de i sitt gömställe på kvällarna innan ljuset släcks och om man kommer med ett byte så sticker de ut huvudet och tar bytet. Sen drar de ofta in bytet i gömstället och vill äta där i lugn och ro. Tänk på att kungspytonormar är rätt så starkt nattaktiva så att du matar så sent som möjligt på kvällen. Kanske en stund innan ljuset slocknar. Det är ju lite dumt om du väntar tills det blir så mörkt att du inte ser vad du själv gör 🙂
Var bor du? Har du möjlighet att åka på en reptilmässa så tycker jag det är det absolut bästa för att införskaffa sig både tillbehör och djur.
En liten varning när det gäller termometrar och luftfuktighetsmätare (hygrometrar). Många är väldigt opålitliga, särskilt hygrometrar, och reptilmärken verkar vara de allra sämsta tyvärr. Å andra sidan är väl inte kungspyton just de allra känsligaste av ormar och använder man fuktlåda så finns det ju alltid en backup för dem om det skulle bli lite torrt. Den här hygrometern som man kalibrerar själv har jag hört gott om: http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=117. Själv har jag en digital från märket Woods som är stabil och som jag är nöjd med.
En IR-termometer är kanske lite överkurs men inte helt fel om man vill mäta en temperatur direkt på värmemattan/bottensubstratet.
Högbergtermometern verkar ju ok, bra pris. Jag får se om jag snålar med termometrarna i början. Jag vill gärna ha två botten som har stor display, så när jag paranoidkollar flera gånger om dagen så slipper jag lyfta locket, hehe. Jag bor nära Sala, så till den mässan ska jag. Förhoppningsvis kommer en orm med hem. Hur noga är det med dygnsrytm? I min lägenhet måste jag ha mörkläggningsgardiner för att inte bli stekt under sommaren, så även med gardiner blir det en dygnsrytm. Duger det till hösten tro? Eller blir den förvirrad om den får leva i halvljus/mörker? Borde starkt ljus/mörker bättre?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Klart man är nyfiken och vill paranoidkolla tempen i början 🙂 Personligen har jag inga termometrar i något av mina terrarier. När allt väl är på plats så ändras inte temperaturen särskilt. Dock kan det ju vara ganska stor skillnad mellan vintern och sommaren, jag menar temperaturen i våra bostäder som i sin tur påverkar terrarierna. Jag försöker att kolla temperaturen då och då i terrarierna. Man vet ju aldrig, saker och ting kan gå sönder. Jag hade en timer en gång som var helknasig, inte konstigt att ormen inte ville äta när värmemattan krånglade.
Dygnsrytm är viktigt generellt för reptiler. Just kungspyton kanske inte fullt lika mycket eftersom det sägs att de lever långt ner i hålor i marken under dagarna, men detta är inget som jag själv är särskilt påläst inom så jag vill inte säga något säkert. Varför inte ha en liten lampa med en timer till ormen? En LED-lampa är billig i drift, och alstrar inte mycket värme.
Vad kul att du ska på mässa. Då har du fullt sjå att få ihop boendet till ormen snart, förstår jag 🙂
Japp, jag ska beställa grejer idag och se till att allt blir fixat.
Jessica Jones (2015-)