Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 2457 ggr
linusl
0

Skaffa en landsköldpadda (Testudo hermanni

Hejsan, jag tänkte nämligen skaffa mig en landsköldpadda och har några frågor. Har läst på allmänt om sköldpaddor men har några frågor som jag inte fått svar på. 

1. Kan man ha en sköldpadda ensam?( Läste någonting att dom helst inte bör vara ensamma)

2. Hur stor bör "buren" vara om man ska köpa 1 landsköldpadda? (i cm)

3. Hur mycket kostar en sköldpadda och även hur mycket kostar dom året runt? (med tanke på foder osv.)

4. Läste nått om att man behöver chippa dem. Kostar det någoting i månaden/året att ha en sköldpadda? (tex som hundar har en försäkring eller nått sånt)

Är tacksam för svar!

VildaVittra
1
  1. Kan man ha en sköldpadda ensam?( Läste någonting att dom helst inte bör vara ensamma)

Rent lagligt kan man det, men det är sociala djur, så det är inte att rekommendera. 

2. Hur stor bör "buren" vara om man ska köpa 1 landsköldpadda? (i cm)

Det beror på skallängden. 

3. Hur mycket kostar en sköldpadda och även hur mycket kostar dom året runt? (med tanke på foder osv.)

Det beror på art och ålder. I drift kostar de inte många kronor när man väl köpt tillbehören. 

4. Läste nått om att man behöver chippa dem. Kostar det någonting i månaden/året att ha en sköldpadda? (tex som hundar har en försäkring eller nått sånt)

Aldrig hört talas om chippade sköldisar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

linusl
0

@vildavittra

Tack för svaren! Ska ju köpa en grekisk (Testudo hermanni) och lästa att dom blir runt 36 när dom blir rätt gamla. Så en bur som är mer än 1 meter lång och 50cm bred borde väl räcka?

VildaVittra
0

#2 Det är bara 0,5 kvm, på en sådan liten yta är det svårt att variera temperaturen mellan olika platser. 
Jag skulle säga minst en kvm (en pallkrage har det måttet, så hägnet kan bli både billigt och lättbyggt) men helst mer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

linusl
0

Hur kan man på billigast sätt bygga en bur? Med billigaste materialen osv. Tänkte använda mig av någon slags plywood med måtten 40cm hög kant, 140cm lång och 90cm bred? räcker det? 

Och även vilka lampor är det man behöver? 

Visst är det en uv-lampa, en värme lampa och en ljuslampa? 

Är det viktigt att ha uvlampan i en speciell lamp-armatur? (läste nått om keramik)  Eller kan man bara byta ut lampan från tex en vanlig skrivbordslampa och sätta i en uvlampa?

Och en annan sak, kan man plantera vanligt gräs i jorden? och köpa helt vanliga plantfrön från tex coop och sätta i?

VildaVittra
0

#4 En UV-lampa kan bli så het att en vanlig skrivbordslampas sockel smälter, så en i porslin/värmetåligt material är att föredra. Dock har jag ingen god erfarenhet av sådana man köper i djuraffärer, glödlampan har en tendens till att fastna i sockeln och man får hålla på att knöla, numera använder jag grislampor istället. Den sockeln tål värme. 

Uv-ger ljus, så det behövs bara en värmelampa och uv-rör. 

Angående gräs så får man byta ut det med jämna mellanrum, så har du möjlighet så kan du köpa gräsmatta på rulle och lägga ovanpå markduk i trädgården, sedan byta bitarna mot varandra när de är nedbetade och de behöver växa till sig igen. 

Billigast hänger på vad du betalar för materialen, en del får tag på nästan gratis pallkragar, då är det billigast, andra har byggmax i närheten och då finns det billig OSB-skivor att köpa.

nakenkatt
0

Ja de ska chippas. Kolla jordbruksverkets sida. Det sätts in av vet när de uppnått en viss storlek.

nakenkatt
0

Om du är intresserad av greker vill jag rekommendera dig att registrera dig på sköldpaddsforumet, där får du svar på alla dina frågor från uppfödare av rasen. Lycka till!

linusl
0

Tack för alla svar! Nu har jag bättre koll. Skriver kanske här igen om jag har någon mer fråga!

barkskog
7

"Uv-ger ljus, så det behövs bara en värmelampa och uv-rör. "

Ett uv-rör och en värmelampa ger alldeles för lite ljus. Det finns mycket bättre lösningar. 

Om du vill köpa en landsköldpadda, kontakta en uppfödare.  De har kunskaper om vad som krävs för att få sköldpaddorna att trivas.

Hildgrim
0

Mycket bra inlägg av Barkskog. Jag har också en sak jag vill tillägga angående driftkostnaden VildaVittra var inne på. Tänk på att reptilhållning ofta innebär en extra elkostnad, hur mycket beror på hur varmt och hur stort djuret ska bo samt elbolaget såklart. Det är inte ovanligt med terrarium (eller låda i detta fallet) som kostar flera hundra per månad bara i ren elkostnad.

VildaVittra
0

#9 Var skrev jag ett rör? Och vad är det för hemlig bättre lösning? 

#10 Jösses, vad för urgammal apparatur måste man använda för att få den kostnaden? Hönshuset mitt kostar 200 i månaden under den kallaste perioden och då är det många kubik luft som ska värmas upp från minusgrader till plus.

barkskog
0

#11 OK,  jag tolkade fel.  Även om man har flera UV-rör blir belysningsstyrkan inte så hög eftersom UV-rören ger en andel UVB som inte är synligt ljus. I många skötselråd betonar man att sköldpaddorna behöver värme och UVB men man missar då belysningsstyrkan som också är viktig på många sätt. Utomhus i solen är belysningsstyrkan över 100.000 lux. En ljusmiljö med UV-rör och en halogenlampa för värme ger i storleksordningen 3000 lux. 

Min rekommendation är en HID-lampa för solplatsen och dagsljusrör T5 6500K för allmänbelysning. HID-lampan ger 50.000 lux, värme, UVA och UVB på solplatsen. En lysrörsarmatur för T5-rör med ett dagsljusrör ger 10.000 lux + UVA över en större yta. T5-rör är flimmerfria till skillnad från T8-rör. För att få en bättre värmebild bör man ha en extra värmelampa som samverkar med "sollampan".

Hildgrim
0

#11 Bara nya grejer här hemma. Kombinerade uv/värmelampor från Solar Raptor i armaturer anpassade för ändamålet, T5-lysrör och värmekablar. ;P

barkskog
0

Varför värmekablar? Till vilken art?

Hildgrim
0

#14 Varanus prasinus. Jag hade svårt att få tillräckligt med värme längre ner i terrariumet eftersom det är så högt (över 2 m). Värmekablarna hjälper dessutom till att hålla luftfuktigheten uppe. :P