Skäggagam krafsar på glaset
hej! jag har just fått min skäggagam (det är en unge, ca 4 månader). Han krafsar på ''glaset'' alltså jag har inget terrarium utan jag har ikeas SAMLA låda. Så jag skriver glaset. Vad tror ni att det beror på?
Ser att det är många som sett inlägget. Är det ingen som vet?
Har tyvärr ingen aning, men har sett en dabbagam göra samma sak. Dock så var det en glasruta. Vad har du för värme? Syre? Det känns ju som att han vill ut, det måste bero på något.
Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.
#2 På den ''kalla'' sidan så är det 30 grader och på solplatsen så är det 39 grader.
Syre har den gott om.
Låter som att hen inte trivs av någon anledning. Kan dock inte svara på vad.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#4 han har inte krafsat på hela dagen, ska se om han gör det imorgon.
Reptiler förstår ju inte, så vitt jag vet, att det faktiskt är något i vägen. Om allt annat stämmer i terrariet och ödlan bara krafsar ibland så hade jag nog inte hakat upp mig på det.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jag skulle nog börja med att sänka temperaturen något på den kalla sidan. Det låter lite väl varmt.
#3 Jag tror att du håller på att steka ödlan. Temperaturerna du anger låter mycket höga.
#2 kiwo: Vad menar du med "syre"? Vanlig luft innehåller alltid en specifik mängd syre vid olika altituder. Vi havsnivån ligger luftens syrehalt på ungefär 21%.
Jag menar luft. Så han inte var instängd i en låda utan luft/syre. Vilket jag absolut inte tror, men man vet aldrig.
Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.
#9 Ok, då är jag med.
#6 jag hakade upp mig på det för jag vill att den ska må så bra som möjligt.
#7 #8 okej, jag ska göra det.
#9 Så att den är instängd i en låda utan syre ? ? Det skulle då aldrig hända, är en djurvän :O
Istället för att jag gör nytt inlägg så undrar jag en sak: Min skäggagam vägrar äta sallad.. Jag tror inte ens att de i djuraffären erbjöd sallad till skäggagamerna för jag såg inte det och då skulle han väl ätit salladen man ger osv.
Hur ska jag kunna göra så han börjar äta sallad, majs, m.m. ?
Bara sätt in ny sallad varje dag och tillslut så kommer den att äta salladen. Nu när maskros har börjat komma fram, kan du gå ut och plocka lite blad. Min skäggagam älskar maskrosblad och blommorna. Ruccola sallad är också populärt. Du kan även testa ta lite salladsbitar med fingrarna och vifta lite framför den. Oftast så blir dem nyfikna när det är något som rör sig. Du ska absolut inte ge isbergssallad för de innehåller bara vatten och inga näringsämnen. Lycka till, skriv till mig eller här om det är något du undrar över!
#13 Tack! ska testa de :)