Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 1768 ggr
[Sotis00]
1

Vitrinskåp

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10119206/#/10011055

Kan man ha det här vitrinskåpet som ett terrarium till en skäggagam? Att man tar bort glasdörren och bygger en egen dörr med myggnät osv tänkte jag isånnafall. Men vill ju självklart veta innan om man kan ha det här skåpet som ett terrarium.

Vad tycker ni?

fluffis
0

What? 🙂

Tänkte du ha det liggande då eller? Även om man gör det så blir det rätt så litet till en skäggagam men det beror ju på hur stor den är. Myggnät skulle funka dåligt eftersom det släpper ut en massa värme som du vill ha kvar inne.  Dessutom skulle du få täta och modifiera det här skåpet rätt mycket, tror jag, för att få det att likna ett terrarium. Varför inte skaffa ett terrarium istället på en gång i så fall? Så tänker jag 🙂

Rumblebee
0

Håller med om att det skulle vara lättare att skaffa ett riktigt terrarium, kanske till och med för samma pris som vitrinskåpet, dyker ju upp en del annonser på till exempel Blocket om begagnade terrarium till salu.

[Sotis00]
0

#1 ja, jag tänkte ha det liggande. Jag har myggnät nu till min samla låda där den är i nu, och jag tycker inte att det släpper ut mycket värme. Även fast jag har myggnät över hela locket :) täta osv är det ju lätt att göra, det går snabbt.

#2 definitivt att det skulle vara lättare att skaffa ett riktigt terrarium på en gång. Dock så är problemet att här jag bor så dyker det nästan aldrig upp annonser på blocket där de säljer 2 meter långa terrarium som jag behöver.

[Sotis00]
1

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30279784/

Hittade precis ett PERFEKT ''terrarium'' med de rätta måtten för min lilla skäggis… 😎 det ska såklart vara liggande, inte stående.

Hanna
1

#4 Nja, 28 och 40 cm känns väldigt litet. Även om två meter är bra så känns det kanske inte så roligt eller smidigt att inreda med det djupet. Känns som att det kanske blir besvärligt för ödlan att vända sig också.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

fluffis
0

Trä är ju klart bättre än glas om du frågar mig 🙂

Dock håller jag med Hanna om att det är alldeles för trångt på djupet.

Rumblebee
1

Men kan du inte bygga ett eget terrarium från scratch så att säga? För det kan nog kosta lika mycket eller mindre som en möbel du gör om.

[Sotis00]
0

#7 vad är scratch för något?

[Sotis00]
1

#6 men den måste ju kunna se ut också. Vi ska bygga ett terrarium ist

[peter54]
2

#8 Det betyder "från grunden".

#9 Man har skjutglas framtill även på träterrarier.