Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: off-topic-annat
Läst 1706 ggr
[AmandaBorg]
1

Vilken reptil passar en nybörjare?

Jag har i hela mitt liv varit intresserad av reptiler, och då främst ormar. Jag har den senaste tiden börjat fundera över att skaffa någon reptil då jag äntligen har flyttat hemifrån och känner att jag nu har tid, plats och intresse. Helt nybörjare är jag inte då jag för runt 7 år sen fick två kungssnokar som jag hade i knappt ett år. 
Det jag undrar nu är vad ni rekommenderar för reptil. Jag tycker ju om ormar väldigt mycket, men känner samtidigt att jag skulle vilja testa på att ha någon slags ödla. 

Jag var osäker på vilken grupp jag skulle lägga detta i, flytta gärna om det finns någon som passar bättre. 🙂

[JeanetteK]
0

Den enda reptil jag har haft är en skäggagam som hette Dino. Jag tog över honom då hans tidigare ägare tröttnat helt på honom. Han bodde hos oss ungefär fyra år. Han var gammal när han kom till oss men fick en skön ålderdom hoppas jag! Jag visste inget om reptiler innan och tog över honom på stående fot när jag såg hur han levde. Men det gick bra, och jag upplevde honom som mycket lättskött. Det enda jag hade svårt för var att mata honom med syrsor för syrsorna hade jag svårt för.🤢

[AmandaBorg]
0

#1 Jo, jag har ju svårt för insekter överlag, men jag får väl stå ut om jag skaffar ett djur som har sån kost. 🤪

[JeanetteK]
0

#2 Haha, ja det var samma här! Jag har en son som älskade insekter på den tiden så jag brukade försöka få honom att sköta just syrsorna… 😛

[AmandaBorg]
0

#3 Jag har ju ingen i min närhet som älskar insekter vad jag vet, men sambon har inte några direkta problem med dem. Så jag kan säkert övertala honom isåfall. 😃

Oavsett vad jag skaffar för reptil kommer jag att läsa på ordentligt om just den arten. Så jag kommer inte att vara helt ovetandes.

fluffis
0

Vad kul att du vill skaffa reptil!

Jag är själv ormmänniska så några tips på ödlor får du förmodligen inte av mig 🙂Har man ingen erfarenhet av ormar sen tidigare så är det inte fel att skaffa en lugn orm som man vet går att hantera, så att man kan vänja sig vid hur en orm känns och vad man kan förvänta sig. Jag rekommenderar att åka på en reptilmässa för att spana in en massa läckra ormar/reptiler! Eller vänja och lära sig hos en kompis, i en hjälpsam djuraffär eller kontakta en reptilförening och få hjälp där.

En bra idé när man är nybörjare tycker jag är att skaffa en vuxen orm där man känner till temperamentet och kanske till och med kan få ett terrarium med på köpet så att ormen känner sig "hemma"/trygg och så att man slipper skaffa terrarium och inreda. Vet man att ormen äter ordentligt och vilken storlek på foderdjur så kan det kännas tryggt.

Hur stort terrarium har du tänkt dig? De flesta har ju inte obegränsat med plats :) Och tänk på att ormar blir gamla. 

Några arter som kan vara aktuella är:
Majsorm, kungspyton, kungssnokar (finns ett antal olika), dioneråttsnok, svart råttsnok, rosenboa, trynsnok, hussnok, strumpebandssnok, grön råttsnok, indisk smyckessnok…

De flesta av dessa är ganska så lättskötta, dvs behöver ingen jättehög luftfuktighet eller skyhög värme eller UV-ljus. De är hyfsat milda i humöret och vissa är mer aktiva än andra såklart. Själv gillar jag ormar som är ute i terrariet och visar upp sig 🙂 De flesta av de här ormarna kan rymmas i ett terrarium som är ca 1,20 x 0,60 x 0,50 m eller mindre.

[AmandaBorg]
0

#5 Tackar för svar och tips! Det lutar åt en orm då jag har en liten förkärlek till ormar. 😉

Nej, obegränsat med plats har jag ju inte, men ett terrarium i den storleken eller något större skulle inte vara några problem, så pass mycket plats har jag i alla fall. 🙂

Jag skulle gärna ha en orm som är hyfsat aktiv och inte bara ligger gömd, men jag gissar på att det har både med art och individ att göra? Sen älskar jag ormar som är stora och har häftiga färger, men jag har tänkt att börja med en relativt liten orm då jag inte är van.

[AmandaBorg]
0

Fast det är klart, vad som är häftiga färger är såklart individuellt vad man tycker. 😃

fluffis
0

Absolut att häftiga färger är upp till var och en att tycka till om :) Jag själv väljer ormar ganska mycket efter färg, och även aktivitet 🙂 En lagom stor orm är nog ett bra tänk. Är de stora är de otympliga och kan potentiellt vara farliga. Är de för små kan de vara svåra att hålla i, rymma lättare och vara svårare att hitta om de skulle slinka iväg. En orm som är/blir kring 1- 1,5 meter kan vara lagom tror jag.

Om det är marklevande ormar så pratar vi om en terrariestorlek på ungefär 120x60x50 (bredd x djup x höjd) cm för ormar upp till 1,5 meter och 150x70x60 cm till ormar mellan 1,5 och 2 meter. Då har jag tagit Jordbruksverkets storleksföreskrifter och lagt till lite grann.

I ett annat forum finns en tråd som handlar om aktiva ormar och du får gärna läsa vad jag (och de andra) har skrivit där. Annars är det bara att googla runt och se vilka du tycker är snygga. Eller gå på mässa 🙂

http://www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=829

fluffis
0

Sen beror det lite på hur mycket pengar du vill lägga och på hur lätt ormen ska vara att få tag i. En majsorm kan du köpa billigt (eller gratis) kanske inte varje gathörn men åtminstone i varje stad. En dioneråttsnok är inte så lätt att få tag i i Sverige även om de finns, men är vanligare i Tyskland till exempel. Just dioneråttsnoken har jag ingen erfarenhet av själv men jag har hört att den ska vara snäll och aktiv. Lite av majsormens asiatiska motsvarighet 🙂

[AmandaBorg]
0

#8, #9 Tack för länk, var in och läste. 🙂 Jag är sugen på en majssnok eller en kungssnok. Hur är de vad gäller aktivitet och skötsel? Vad är det för skillnader mellan dem?

[peter54]
0

#10 Den allmänna skötseln skiljer inte mycket, men miljö och klimat kan göra det.

[AmandaBorg]
0

#11 Jaja, okej. 🙂