Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1840 ggr
blackout1994
0

Hemmabyggd Äggkläckare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en leopardgecko hona som börjar bli lite päronformad så gissar på att det är ägg på ingång. Iallafall så slängde jag ihop en äggkläckare ifrån fantasin här (ska även fixa galler så stackarna inte drunknar). Äggkläckaren består av, 20l akvarium 1 doppvärmare 2 gatustenar 1 termometer/hygrometer (just nu 31.8 °C. det ska sänkas till ca 29°C) Plastfolie över toppen med en järnkula i mitten som sänker folien just där så kondens droppar ner precis i mitten. Tänkte ha äggen i varsitt hörn. Nu till den stora frågan, kommer detta att fungera? Mvh Sebastian

fluffis
0

Glöm inte vattnet! 🙂

Verkar som om du tänkt på allt annars.

När man har en våtkläckare med öppna lådor i så måste man antingen ha nät ovanför vattnet så att ungarna inte kan komma ut och drunkna, eller så får man hålla koll när det börjar närma sig kläckning och eventuellt flytta ägglådan eller lägga lock/trä nylonstrumpa över.

En annan sak som jag tänker på är doppvärmaren. Jag har inte så stor erfarenhet av doppvärmare men på min står det i bruksanvisningen att den ska "stå upp", inte ligga ner, men det kanske går ändå. Dessutom ska vattnet upp till en viss höjd.

Sen gäller det att doppvärmaren är rätt dimensionerad för hur mycket vatten som finns i. Jag har hört folk säga att om doppvärmaren är överdimensionerad så hjälper det att hålla vattnet på en stabil temperatur.

Blir det en het sommar så blir nog största problemet att inte steka äggen 🙂 Och tänk på att mäta temperaturen där äggen ligger. Termometersladden kan lätt flytta sig. Och det skadar nog inte med en extra termometer med tanke på att de kan vara opålitliga ibland.

Smart med järnkulan. Lycka till!

blackout1994
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha nej just det glömde skriva vattnet:) Det står inget på min doppvärmare, kan det vara någon fara tro? Jag sänkte nyss värmen och nu ligger den på 29.6°C? Sänka lite till va? Den doppvärmaren är överdimensionerad som bara den men jag tänkte att de kan ju vara bra? Vad menar du med att vattnet måste upp till en viss nivå? Får köra igång acn i rummet :) Har termometern där jag tänkte lägga äggen sen (se bild). Du tror alltså järnkule idén kan funka då?:D

fluffis
0

🙂

Det där med att vattnet ska upp till en viss nivå är det stod att min doppvärmare ska stå upp och att vattnet inte ska vara under ett streck på doppvärmaren.

Det är väl bara att testa dig fram egentligen. Stannar temperaturen på en bra nivå så ger ju doppvärmaren den effekt som du vill ha 🙂

Vilken temperatur leopardgeckoägg vill ha har jag ingen aning om. Själv har jag kläckt majsormsägg och svarta råttsnoksägg i en liknande kläckare och då ville jag ha 28 grader. Då hade jag visserligen en termostat kopplad till doppvärmaren och reglerade värmen från den men det funkar säkert lika bra på det sättet du kör.

Lyx med luftkonditionering 🙂

blackout1994
0

Okej tack :) läste någonstans att det stod 26-29 för honor 31-34 för hanar och just nu 29.7 så borde bli rättså lagom? Haha ja lite lyx är de allt :)

blackout1994
0

Nu rullar den nog som den ska men jag har fått ett problem, eller ja ett möjligt problem :( är inte 98% luftfuktighet på tok för högt?

[peter54]
0

En del doppisar är dränkbara, det brukar framgå på lådan/ instruktionen och sådana spelar det ingen roll om man lägger eller ställer.

Mina våtkläckare konstrueras annorlunda, jag har alltid äggen i lerkrukor med 2/3 väl genomfuktad torv och sedan grus och sand till kantranden på krukan. Då finns utrymme att bara lägga äggen uppepå sanden. Därefter lägger jag aluminiumnät, sådana som man kan köpa i A4-storlek där Plastic Padding säljs. Ovanpå detta två blyertspennor som distanser och sist en uppochnervänd djup tallrik som skydd mot kondensdroppar.

I botten på akvariet har jag vanliga tegelstenar som krukorna står på. Vattnet ska då vara precis så det täcker tegelstenen, men inte når upp på krukväggen. Luftfuktigheten i en våtkläckare kan inte bli för hög eftersom det bara är luften som är fuktig.

blackout1994
0

Okej :) ja den funkar ännu iallafall den har legat doppad hela dagen ;) kanske provar den varianten om denna inte går bra men 28.8°C borde funka fin fint va? Tänkte ställa mina ägg i en sådan låda man brukar få syrsor i (ventilerad låda) borde väll funka bra?

[peter54]
0

#7 Ja så länge du ser till att det inte finns en chans att kondensdroppar hamnar på äggen.