Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1574 ggr
[Blue_Lugia]
0

Varför piper min ödla?

Städade terrariet idag, och har noterat att minÖgonfransgecko har ett svagt, svagt pip så länge han sitter i handen. Det låter precis som kycklingar som piper. Det är precis som om han protesterar vid hantering genom att låta. Jag håller inte fast honom och han kan hoppa ner från handen om han skulle vilja, så vet inte om det är just det Heller?

[peter54]
0

Luftvägsinfektion?

[Blue_Lugia]
0

Nej han piper BARA när han sitter i handen dom få gånger han hanteras. Verkar som att han blir orolig just då.

[Blue_Lugia]
0

https://youtu.be/oFOGsS2TPuI Så här låter det fast tystare.

[dynamitella]
0

Det är ett stressrelaterat ljud som de flesta correlophus/rhacodactylus gör. Sätt tillbaka honom i terrariet så bör det sluta.

[Blue_Lugia]
0

Förstod att det var något sånt. Han lugnar sig så fort han hoppat ner från handen. Ibland MÅSTE man ju ta ut dom, exempelvis vid städ.

[Blue_Lugia]
0

Kan det vara så att han inte är van med händer? Ibland biter han också.

[dynamitella]
0

Ja. Har du kontakt med uppfödaren så fråga henne/honom.

Man får ju se till att man köper handvana djur eller inte, så man vet iaf. Ögonfransgeckos ska inte bitas. Det hör inte riktigt till deras natur. När bits han? I kontakt med dig efter att du hanterat en hona (parningsbeteende) eller om du tar upp honom i handen?

Om det är så att du greppar om geckon så sluta med det. Jag har varit med om många som grabbar tag om dem, och då bits de i rent självförsvar. Geckon bör alltid ges tillåtelse att krypa ovanpå handen/armen.

Nu vill jag inte anta något alls om din hantering eller gecko :) Så ta bara mina tips som generella.

[Blue_Lugia]
0

Förra ägaren köpte honom från Polen, vet inte hur dom hanterar sina djur där.. Har bara en så finns inga honor här. Nejnej herregud jag vet mycket väl att man inte greppar geckos! Han vill aldrig komma självmant, och ska man städa hela buren måste den ju ut. Sist tog jag bort plastväxten han satt på från glaset och la i en låda så länge. Han verkade inte reagera direkt. När bits han? Tja, han nafsar han när jag håller fram handen.

[xamerax]
0

Min kan bitas när jag stoppar in handen i terrariet men då beter han sig på samma sätt som när han försöker attackera en syrsa (och jag matar med insekter normalt med pincett i terrariet) så jag tror det inte är något emot mig :) han har dock aldrig pipit men min gargoyle gecko var från ett annat land (antingen polen elr danmark, kmr inte riktigt ihåg) och hon tjuter däremot när jag håller i henne så kan vara något i tidigare hantering (håller i henne endast när jag hälso-kollar) :)

[Blue_Lugia]
0

Det var min första reptil, hade inte en tanke på att han kunde vara importerad utan det stod i pappret jag har på honom.

[dynamitella]
0

Eftersom det är din första reptil kan jag absolut inte anta att du vet att man inte ska greppa om dem :) har haft SÅ många människor som frågat mig om råd, och efter en halv dags diskussion får jag reda på att de hanterat djuren fel hela tiden.
Därav frågan.

Då återstår tre grejer.

1. Revir. Han bor i sitt terrarium och försvarar det.
2. Jaktinstinkt. Han tror att du kommer med käk och hugger i exaltering.
3. Parningsbeteende. Han tycker att du luktar hona eller har fått fnatt. I samband med detta brukar de låta och knycka med svansen/bita upprepande gånger i olika delar av handen.

[Blue_Lugia]
0

Jag läste på allt jag kunde hitta i veckor, innan jag bestämde mig, satt uppe nätterna långa tills ögonen var snöstorm och om man tänker efter så i det vilda så kommer ju rovdjuren ovanifrån. ;)

[Blue_Lugia]
0

Punkt 3. Kan vi stryka direkt, då inga honor finns här.

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Punkt tre kan vi inte stryka då en hona inte måste vara involverad. Ibland tyr sig hanar till sin ägare och försöker para sig utan att man varit i kontakt med en ögonfransgeckohona.
Jag har en av den typen :)

[Blue_Lugia]
0

Ok så beter sig inte min. Han ger ifrån sig snabba bett. Antingen tror han min hand är mat, eller så kanske han försvarar sig pga att jag eller någon tidigare ägare skrämt honom på något vis. Egentligen är detta inget stort problem i sig eftersom jag väldigt sällan hanterar honom. Var mest nyfiken på vad det betydde, men det verkar ju onekligen sol att det är en stressande situation för honom därav att det sker så sällan. Om han blivit illa hanterad innan eller ovan vid hantering vet jag inte.

[dynamitella]
0

Siktar han in sig som på syrsor innan han bits? Isf är det inget problem för honom. Om det däremot är försvarbett så är det ju värre.
Men som du säger, hanteras han inte så mycket ändå så kan det kanske kvitta lite :)

[Blue_Lugia]
0

Det verkar mest vara försvar faktiskt.