Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2454 ggr
pillorita
0

Frågor om majsormen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Igår var vi och köpte vår nya familjemedlem Kevin :) Jag har kikat på färger inom majsorm och undrar vad han kan vara? Han är typ créme/ljusgul med ljusrosa och röda ögon , magen är samma gula. När de ska gå i öms har jag hört att man inte ska ge dem mat, är det verkligen så? Han ser så matt ut så ömsning på väg? Han är ca 6 månader, kan man köpa honom en kompis, kan man ha av samma kön? Tacksam för svar (flera år sen jag hade orm sist).

NiklasTyreso
1

Vilken variant är svårt att säga men helt säkert är att den saknar svart pigment d v s den är amelanistisk. Vissa amelanistiska råttsnokar ser ut som din orm. Om det är en majsorm saknar den troligen även genen för rött pigment, och är anerytristisk också. Anerytristisk plus amelanistisk är morfen snow. Vissa snow är rosabeige, men ofta kommer färgen vid högre ålder. Har ormen vita rutor på magen? Då är det troligen en majsorm, men ett par varianter av majsorm saknar det med. Ögats tydliga ring runt pupillen ser ut som på råttsnokar, men vissa majsormar har också sådana ögon. Bilden är inte så bra. Har du möjlighet att ta några bilder ute i skuggan så man ser ormens verkliga färgnyanser?

NiklasTyreso
1

Borttaget pga dubbelpost.

pillorita
0

Han som vi köpte honom av hade i sin tur köpt den som tjursnok, men var säker på att det var majsorm :/ Är det stor skillnad på majsorm och tjursnok eller råttsnok? Vill ju inte ha för bitsk eller aggressiv då den är köpt för min dotter på 5 . Ska ta bilder sen :) Tack för ditt svar

[peter54]
0

Jag tror på amelanistisk texasråttsnok (Pantherophis obsoleta lindheimeri). Jag tror inte på majsorm, som för övrigt också är en råttsnok. Inte tjursnok, fel kroppsform, fel ögon.

Varianten är amelanistisk, saknar svart pigment. Inte anerytristisk eftersom den har både rött och gult pigment.

De flesta ormar vill inte äta under ömsprocessen eftersom det kan skada ömslagret så att släppvätskan läcker ut och ömsningen misslyckas. Därför brukar man inte ens försöka mata under ömsprocessen. Ormar vill absolut inte ha kompisar. Skaffar du en orm till så skaffa även ett till terrarium.

pillorita
0

Enda bild jag fick till han är en livlig kille Tack för ditt svar Peter 54

[peter54]
0

#5 Jag tror ännu mer efter den bilden att det inte är en majsorm, utan den art jag nämnde i förra inlägget.

Om ormen ska ömsa bör man undvika att hantera den av samma anledning som att man inte matar, släppvätskan kan läcka ut om det råkar gå hål på ömskinnat.

pillorita
0

Kan någon ge mig lite info om denna orm :/ Jag läste att den var aggressiv till sin natur. Det  är ju tänkt att dottern ska kunna handha den …. Tar gärna emot så mycket info som går och tack för era svar :)

[peter54]
0

#7 Jag har inte hört om några aggressiva amerikanska råttsnokar, men det är trettio år sedan jag höll på med sådana. Du kan fråga fluffis om dem, hon har sådana.

pillorita
0

Va skönt o höra … ne jag sökte på Google o jag har inte en aning om dessa , blev lite oroad av det jag läste men då kan jag andas ut då :) är helt ny här så jag vet inte hur man kontaktar folk :) Nu ömsar han iallfall :D Tack för alla svar … :)

[peter54]
0

Hon kallar sig fluffis och du kan hitta henne exempelvis i den andra majsormstråden - "hur populär är majsorm", där har hon skrivit. Klicka på hennes Avatar och skicka ett pm till henne.

pillorita
0

Ok tack … kanske någon kan förklara vår orms FULA svanstipp? Är som uttorkad o brun …inge vacker syn , trodde det skulle försvinna nu när han ömsa men det gjorde det inte :/ tycker den ser onormal ut ??!!!

fluffis
0

Hej!

Fin orm och grattis till köpet!

Jag tror det är en gul råttsnok du har, en albino. De är jättefina och det föddes upp minst en kull sådana i Sverige förra året.

Svanstippen ser tyvärr intorkad och förstörd ut. Det är vanligt på råttsnokar att en bit skinn fastnar på svansen efter ömsning och ibland får man hjälpa dem av med den biten om de inte lyckats själva. Ormen har väl fuktlåda?

De här ormarna har ofta lite temperament när de är små men lugnar ner sig efter några år. Jag skulle ta det lugnt med att röra ormen om jag var du. Det kan göra den osäkrare och i värsta fall värre. I naturen är de här ormarna lätta byten när de är små och har helt enkelt inget annat val än att fly eller försvara sig, så det är ett helt naturligt beteende, som jag själv tycker är bra att de har. Annars skulle det inte kännas naturligt 🙂

Gula råttsnokar är mycket närbesläktade med majsormen men majsormen blir ofta lite mindre och är oftast lite lugnare.

I övrigt håller jag med peter54 om att ormen absolut inte behöver någon kompis. Forskningen har visat att i princip alla ormar lever solitärt (ensamma) förutom när de letar upp varandra för parning. De trivs bäst ensamma 🙂 Sen är det alltid kul att ha fler ormar men då kan man lätt få hela huset fullt med terrarier 😃

fluffis
0

Förresten jag är själv kluven om det här med ormar och barn. För barnen är det förstås jättekul och för oss vuxna (åtminstone för mig) känns det jättekul att barn får en positiv syn på det här med ormar och inte blir rädda för dem eller i värsta fall negativa mot dem.

För ormens skull, som egentligen bara vill vara ifred, kan det vara jättepåfrestande att en människa vill pilla och tafsa. Det är ju rätt naturligt att vara klåfingrig som 5-årigt barn men man får helt enkelt försöka förklara för barnet att ormen inte ska hållas i i tid och otid. Sen kommer förmodligen inte ormen att dö heller om det är någon som håller i den i fem minuter en eller två gånger i månaden heller 🙂

Se bara upp när ormen är på väg att ömsa eller när den ätit (från det att den ätit tills den har bajsat) för då behöver den verkligen lämnas ifred.

NiklasTyreso
1

Bild två och tre ser mer ut som en amelanistisk nordamerikansk råttsnok än första bilden.  De är oftast lugna men har lite mer temperament än majsormar, men texasvarianten och den svarta har rykte om att ha mer temperament. Jag har ägt en helt tam texasråttsnok och ett par gråa råttsnokar och de var alla minst lika trevlig som majsormar. 

Om man inte hanterar en liten orm under ormens första levnadsår är det svårt att få den tam senare. Jag skulle alltså lugnt plocka ut ormen ett par gånger i veckan, 5-10 minuter åt gången, under första året. Om du är med din femåring och hjälper till så ormen har stöd under magen när ni lyfter den (annars sprattlar den) och ser till att ditt barn lär sig hur ormen fungerar så kommer ni ha många trevliga stunder utan att behöva stressa ormen i onödan.

Hantera inte ormen under ett par dagar efter att den ätit för då kan den kräkas upp maten.

Använd inte parfymer innan du ska ta ut ormen för de kan vara känsliga för starka dofter.  Doftsinnet är deras viktigaste känselorgan.

pillorita
0

Bilden vi tog på honom på min arm va första gången vi tog upp honom o för att förklara lite mer gällande dottern så är hon uppväxt med djur o har inte rört honom något . Tänkte mest framöver kan det va kul o kanske ta ut honom då o då . ☺ Hur ska man göra med tippen av svansen ? kan man ta bort det På nått sätt . Fuktlåda ? ne vi har spayflaska o fuktar med då o då …men berätta gärna ner där , för jag vill verkligen lära mig allt om dem o rätt skötsel 😄 Tack för tips o svar 😊👍

NiklasTyreso
1

Veckan efter att ormen haft mjölkiga ögon och färg ska den ömsa. Den veckan kan du praya terrariet någon gång per dag. Sprayar man jämt kan ormen få bukröta/bakterieinfektion.

När ormen ömsat ser du till att ta bort rester av gammalt skinn om det sitter kvar på den. Kolla särskilt svanstippen. Gammalt skinn på svanstippen kan kväva blodtillförseln till svanstippen så den dör och trillar av.

Gammalt skinn som sitter fast på ormen kan man mjuka upp med ljummet vatten genom att bada ormen 15 minuter. Sedan brukar det gå att dra av (men var extra, extra, försiktig om det sitter på ögat).

pillorita
0

Oj … :/ Men eftersom tippen är ful som stryk , kan det va så att den är död? Såg det först Skinnet såg helt o fint ut o jag kan inte se nått sittandes kvar på honom . Hur många pinkisar ska jag ge då han får varje fredag ? När jag tidigare hade orm så köpte jag nått kalk o vitaminpulver eller Vad det va som man strödde på maten … Denne har inte fått sånt hos tidigare ägare men det kanske är bra o köpa o ge ? minns inte ens va det heter :S

pillorita
0

Såg det först igår ska det stå över :)

fluffis
0

Jag glömde att nämna det vetenskapliga namnet för gul råttsnok, Pantherophis obsoletus quadrivittatus. Den tillhör alltså samma släkte som majsormen och även texasråttsnoken som peter54 nämnde. Även svart råttsnok är mycket lik och det finns forskare som klassificerar flera av dessa som samma art (utan underarter).

Kolla gärna i mitt skötselråd om svart råttsnok. Det är i princip samma skötsel som gäller för den gula råttsnoken. Den svarta råttsnoken lever delvis längre norrut i USA, det är den största skillnaden jag kan komma på på rak arm 🙂
http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=p_obsoletus

Du kan även hitta information på ratsnakes.info.
http://ratsnakes.info/index.php/ratsnake-species/american-ratsnake-species-guide/65-pantherophis-obsoletus-quadrivittatus

En fuktlåda kan vara en plastlåda, t.ex. en glasslåda som man lägger fuktad mossa, på med ett lock och så gör man ett hål i sidan eller i locket så att ormen kan krypa in och ur. Det är bra om man anpassar lådan till ormens storlek så en 2 L glasslåda är nog lite stor till din orm. Ormar gillar att ligga trångt 🙂 Återfukta mossan med jämna mellanrum. Det finns även produkter på reptilmarknaden att användas som fuktlådor men de är oftast dyra och små. Ormen kommer snabbt växa ur den. Till mina största ormar använder jag godislådor, sådana kvadratiska som man kan få gratis i butiker där de har lösviktsgodis. Det tråkiga är att de inte är så snygga och vissa individer av ormar känner sig inte trygga med genomskinliga lådor. Då kan man täcka för dem om man är lite kreativ 🙂

Som NiklasTyreso skriver så jag tror tyvärr det finns risk för att svanstippen kan vara död och kommer att trilla av.

Att bada en orm är oftast mycket stressande för ormen och inget jag själv rekommenderar. Dessutom är det ingen långsiktig lösning eftersom ormen bara blir blöt/fuktig just vid badtillfället. Vid ömsningsproblem använder jag hellre örngottstricket. Man fuktar ett örngott och stänger in ormen där i någon timme. Lägg örngottet på en lagom varm plats i terrariet. Jag har dock själv inte behövt göra detta på flera år sedan jag började använda fuktlådor till ormarna. De har tillgång till fuktlådorna alltid, året runt, inte bara när de ska ömsa.

Det låter bra att dottern vet vad som gäller med ormen 🙂

fluffis
0

Jag missade det där med maten. Nog måste ormen kunna klara av större byten än pinkisar?! Vitaminer och tillskott behövs inte alls då gnagare är ett fullvärdigt foder för dessa ormar.

pillorita
0

Jag vet ju inte det , han som hade ormen sa att han åt pinkisar .. Tack fluffis , ska verkligen kika på de länkarna du delade :)

pillorita
0

Om dvala ? Har aldrig tidigare gjort , är det ett måste ? Mer info Tack :)

fluffis
0

Klart ormen kan äta pinkisar men ormen växer ju och det brukar gå rätt fort tills man måste byta upp sig i storlek 🙂 Byter man aldrig upp sig så kommer ormen till slut att bli undernärd. Jag antar att du menar muspinkisar? Råttpinkisar är betydligt större så det kanske hade funkat iofs. Jag är inte den bästa att råda om bytesstorlek eftersom jag brukar gå på känn själv, men man brukar säga att bytesstorleken  kan vara 1½ gånger så tjock som det tjockaste stället på ormens kropp.

Ormen är förmodligen äldre än 6 månader. Det vanligaste är att dessa kläcks under juni eller juli, så ormen börjar närma sig ett år i så fall. Ormen ser för stor ut för att vara ett halvår bara, tycker jag 🙂

Måste och måste. Själv tror jag det är det absolut bästa för ormen om man kan göra det. Det är naturligt. Jordbruksverket skriver att om man dvalar/vintervilar så ska man göra det regelbundet år efter år. Det står en del om det i mitt skötselråd om svart råttsnok. Det finns också massor i majsormsforumet om man läser trådar i kategorin som heter dvala.
http://majsorm.forum24.se/majsorm-forum-7.html

Om du har någon särskild fråga så svarar jag gärna om jag kan.

pillorita
0

Ok ja jag vet noll om hur gammal han är utan det va något vi fick höra men låter troligare som du skriver :) Ska prova med råtrpinkis men hur många är lagom en gång i veckan ?

fluffis
0

Råttpinky eller musfuzzy (storleken efter muspinky), vilket som… Själv föredrar jag att ge enbart ett byte som är lämpligt i storlek istället för flera små. Men det beror ju på hur stora byten man får tag i m.m. Att mata en gång i veckan är ganska lagom i din orms ålder skulle jag vilja säga. När de blir runt ett år brukar jag successivt utöka dagarna emellan. Regeln är att ormen ska ha en ordentlig bula på magen när den har ätit. Råttsnokar brukar klara av mycket större byten än vad många tror 🙂

[peter54]
1

#24 Även om ormen verkligen skulle vara sex månader gammal, är muspinkies för smått, fuzzies (behårade musungar) eller popcorn (musungar som hoppar omkring) borde vara mer lagom.

Man kan alltid prova större byte, om ormen tycker att det är för stort spottar den ut. Man bör alltid sträva efter att ge ett såpass stort byte att det räcker med ett enda vid varje matning, det går inte alltid, men som sagt, det bör eftersträvas.

pillorita
0

Tack :) Peter54

NiklasTyreso
1

Fuktboxar, som Fluffis nämner, är nog bättre än att spraya hela terrariet, för då kan ormen själv välja en plats med lagom luftfuktighet. 

Jag har aldrig fuktboxar och sprayar aldrig och jag har ändå aldrig problem med ömsning. Luftfuktigheten i min lägenhet varierar mellan 20-30% vintertid till 60-70% sommartid, men mina ormar ömsar bra året om utan fuktbox.

Fick någon orm problem med ömsning skulle jag helre ha fuktbox än spraya hela terrariet.

NiklasTyreso
1

Vill bara tillägga att det är en vacker orm, trots att det är en P. obsoletus, och den är inte lika vanlig som majsorm. Ett bra köp!

pillorita
0

Tack :D Niklas Tyreso

pillorita
0

Han är fin :D måste tacka alla för era svar o tips mm ☆