Efterlysning på smaragdvaran!
Jag ska sätta igång ett stort terrariebygge i sommar, och jag hade planerat att i detta terrarium (som kommer bli väääldigt stort) att ha smaragdvaran. Otroligt tuffa ödlor men vad jag har kollat runt inte alls lätta att få tag på. Så jag undrar, om vi har några uppfödare eller några som har privat, eller om det blir importering som gäller (vilket jag helst undviker då man aldrig vet vad som händer). Har inte heller sett på reptilmässor så därför hoppas jag att någon har lite kunskap om detta. Har någon här egna erfarenheter av smaragdvaran är jag också väldigt intresserad!
Börjar med att ställa den vanliga tråkiga frågan: är det din bild/har du tillåtelse att använda den? Ganska säker på att det är någon annan här på forumet som tagit den.
Tyvärr tror jag att det är Hamm eller liknande mässor som gäller om du ska få tag på smaragdvaraner. Sett till salu ett ytterst fåtal gånger (om inte endast en) här i Sverige. Finns en sida som heter terraristik där det brukar annonseras om en del lite ovanligare arter, kika där. 🙂
Hoppas du får tag på en, de är ju otroligt snygga.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
oj nej förlåt det tänkte jag inte på! Ville bara ha en referensbild :( ska jag ta bort tråden eller kan jag redigera i efterhand?
Ja verkligen, det ska ju inte vara lätt ibland ;) Tack så jättemycket för tipsen! :) vi får hoppas. Tänkte väl starta en tråd med mitt terrariebygge också, många som har så otroligt bra idéer och tips här som man vill nyttja.
#2 Jag tar bort bilden åt dig.
Lägg gärna upp terrariebygget! Alltid roligt att se.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jag håller själv inte på med ödlor men jag tror att jag har sett två annonser på smaragdvaraner i Sverige det senaste halvåret. Man får ha lite tålamod, de är inte jättevanliga. Och inte jättebilliga heller 🙂 Men fina däremot! 🙂 Annars är det som Hanna säger att man får bege sig ner till Tyskland.
Gå med i FB-gruppen Varaner Sverige.