Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1495 ggr
isakeklid
0

Annan mat till majsorm

Jag har en fullvuxen majsorm. Och jag matar henne med frysta möss som jag köper, men det är rätt långt att åka för att köpa dom så jag undrar om man kan mata dom med fisk eller nåt som man kan köpa på en vanlig mat affär? Jag bara undrar 🙂

fluffis
0

Det finns så kallade jumbomöss men annars brukar vanliga möss vara för små till vuxna majsormar (beroende på hur stora de är såklart). Det var bara en tanke. Det finns många som undermatar sina ormar (likväl som det finns de som övermatar). Jag själv brukar mata med gerbiler, jumbomöss eller råttor i lagom storlek.

Det finns tyvärr inget i mataffären som du kan mata med. Åtminstone inget som är lika näringsriktigt som gnagare är. Gnagare är ett bra och fullvärdigt foder där man slipper tillsätta vitaminer vilket man behöver göra till fiskätande ormar. Kan du inte ta med dig en kylväska och köpa på dig ett storpack med foder när du är i djuraffären? Eller så kanske du kan hitta någon privat uppfödare som bor närmare. De brukar ha bättre priser.

NiklasTyreso
0

På mässor säljs även hela frysta nykläckta kycklingar. Majsormar äter rå kyckling från affären i bitar men behöver få i sig skelett för kalkbehovet och inälvor och bindväv för att få i sig alla näringsämnen, så hela djur är bäst. Enstaka matning med kycklingkött är ok ett passar gånger per år men inte som stapelföda.