Kungspyton - Allmänna frågor
Hej jag undrar om någon behöver hjälp? Här är några saker jag kan svara på: Eldbukssalamandrar Och det mesta om reptiler.
Hej det vore intressant & höra om du tycker en kungspyton är en bra nybörjar-orm?
Ska man börja med ett stort terrarium direkt eller trivs dom bättre i mindre när dom är unga? (läst en del om mått & sådant så vet ju en del om jordbruksverkets regler)
Det där med luftfuktigheten undrar jag lite…finns det utrustning som mäter detta eller kör man mer på känn & finns det bra knep för att hålla det på så bra & jämn nivå som möjligt?
Finns ju en hel del bottenmaterial men något riktigt bra?
Hade väl inte direkt tänkt mig någon orm (sambo som är emot det) utan mina frågor är mer för det är kul att veta & i framtiden kanske man har mer plats & kanske ett eget hobbyrum där man får vara ifred….att jag just frågar om kungspyton är att den ändå verkar rätt lugn & så gillar jag ju att den är mer kraftig och riktigt vacker att se på.
Tacksam för bra information om detta & lite mer om du har mer tips. Eventuellt vore det kul med länkar till lämpliga terrarium & utrustning som man behöver.
#1 Jag svarar också om det är okej, då jag själv har KP.
Jag skulle svara både ja och nej på första frågan. Kungspyton är i regel en väldigt lugn orm i ganska behändig storlek. Det som gör att folk i vissa fall inte rekommenderar dessa till nybörjare är för att de i perioder kan matvägra, och då talar vi om några veckor upp till flera månader. Sedan är KP kända för att vara ganska "tråkiga", exempelvis att de kanske gärna ligger och gottar sig i grottan istället för att slingra runt i terrariet hela dagarna.
Men är man bara införstådd i detta så ser jag inget problem att skaffa KP.
Personligen ser jag inga problem att börja med ett större terrarium direkt, men det många tyvärr missar är att det ska vara ordentligt med inredning. Det räcker inte med en grotta, vattenskål och gren, utan det ska gärna vara korkbark (som exempel) de kan gömma sig under och någon tålig växt. Däremot kan det ju finnas fördelar med att börja med ett lite mindre och sedan gå upp i storlek om man känner att man kanske lättare vill ha koll på ormen eller vad som.
Hygrometer mäter luftfuktigheten, men införskaffa en ordentlig då Exo Terras kan skilja bra mycket emellan. Vi har köpt en 7 liters sprayflaska för 200 spänn på Biltema, vilken vi använder för att spraya i terrariet för att hålla en jämn fuktighet. Det är lite olika hur ofta man ska spraya beroende på årstid, ventilation osv.
Jag kör med ogödslad torv från Blomsterlandet, billigt och bra!
Vi kommer nu om några veckor att bygga egna terrarier i trä (OSB eller formplyfa) och kommer då att sikta in oss på att bygga ungefär 130-150x60x50 i storlek. Men annars rekommenderar jag starkt att åka på mässor och inhandla det man behöver.
Hoppas det var till någon hjälp. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
mommo 12 får också gärna svara. Alltid bra att få information och kunskap från fler än ett håll. 🙂
#2 Hanna: Tack så mycket för svar.
Det jag mest fastnat för hos denna art är just att den gärna ligger & gottar sig någonstans där man kanske inte ens ser den…en lugn sak så det skulle inte vara något problem.
Eftersom jag tycker denna orm är så vacker finns det några böcker om just dessa ?
#4 Det var så lite så!
Visste inte att det fanns, men efter lite letade fann jag denna http://www.herperschoise.se/product.html/python-regius?category_id=50
Verkar ju vara en hel del text och bilder i, så känner man att man vill lägga de pengarna så kan det nog vara värt det. Finns säkert billigare om man kollar runt lite på ebay eller dylikt.
Svarar gärna om du har fler frågor. :)
Har ju sett lite på youtube men varför har folk en massa ormar i plastlådor..är det uppfödare som har det så för ormarna kan väl knappast bo så hela livet?
skiljer det något i temperament mellan hanar & honor…?
#6 Enligt mig är det ren skit att ha ormar i små rack. Varför ha djur om man inte kan se dem ordentligt eller inreda så att det blir tilltalande för ögat?
Jag tror det till stor del beror på att man vill kunna ha så mycket djur på så litet utrymme som möjligt, lättstädat och smidigt att bara kunna dra ut en låda och ha ormen precis där man vill.
Personligen skulle jag aldrig ha rack annat än till små ungar som då ordentligt kan sträcka ut sig.
Turligt nog tror jag inte att rack är lika vanlig i Sverige, även om det förekommer.
#7 Så vitt jag vet så gör det inte det.
nej min tanke är ju att man ska kunna se djuret/djuren man har även om en orm då ligger & trycker en del.
Jag har ju fåglar & akvariefiskar & det är ju djur som man även vill ha fint inrett hos.
Såg klipp på youtube där en hade en kungspyton med hetsigt humör men det verkade lite som han hetsade ormen som då gjorde utfall(detta var en hona) så därför jag frågade just om detta….men det kanske är som i många fall en dålig djurägare.
#9 Ja, det är ju lite det som är charmen med terrarium tycker jag, att man kan inreda naturtroget så att djuren mår bra och samtidigt få en väldigt snygg möbel i hemmet.
Självklart finns det individer som är mer defensiva än andra, men jag skulle tro att det är mer individ- än könsbaserat faktiskt. OM det nu skulle vara så att man får hem ett djur som man känner att "Nej, det här går inte" så tror jag säkerligen att det finns folk som kan tänka sig att ta emot det. Men i många fall kan det nog handla om att djuret tror att det är mat på gång eller att det helt enkelt känner sig hotat.
#2 det var bra att höra.
Ball python kallas den ju också…..rullar ihop sig till en liten boll.
Har ju sett ett flertal ännu en gång på youtube plocka upp den lilla "bollen" …..är det ett sätt för den mer att visa "jag tycker inte om vad du gör" eller är det…"passa dig annars biter jag" ?
För vid själva matningen då är väl ormen mer offensiv & utdragen vad jag förstått….?
#12 "Bollen" är väl mer av rädsla. Har bara sett våra göra det en enda gång och det var när han ramlade ned i vattenbaljan i terrariet och vi lyfte upp honom i samma veva som han antagligen blev rädd. Tror inte det är så vanligt hos de reptiler vi håller i terrarium.
Tänker de hugga är de mer S-formade i halsen.
Tog nog faktiskt ett par bilder på vår orm när han bollade ihop sig, ska se om jag kan hitta dem.
#13 Kungspyton är marklevande men dom kan ses klättra då & då ändå så vad använder man för pinnar för att bygga upp en bra miljö som även tål att klättras lite i…..det blir väl trots allt några kilo orm efter några år?
Vad väger en fullvuxen kungspyton ungefär?
#14 Det är bara att plocka grenar utifrån. :) Min plan nu när vi ska bygga eget är att hämta några riktigt grova grenar och borra fast i terrariet helt enkelt.
De väger inte så mycket som man kan tro, men har tyvärr ingen exakt vikt att ge dig. Dock kan jag tillägga att många av de KP:s man ser hos utländska uppfödare på Youtube är alldeles för feta.
#15 Fungerar med vanlig björk?
Ja det där med matning är väl en balansgång….läste någonstans att en fet orm är jobbigt att banta ner….övervikt på en orm är väl lika skadligt som hos oss människor eller kanske värre ?
Nu är det ju lite sent men läste en artikel om just matning som beskrev det hela rätt bra men det var något om ett byte som är lika stort som ormens tjockaste del & sedan var det ju en viss tidsintervall..?
#16 Ja, björk ska fungera bra. :) Bara att plocka, eventuellt borsta av värsta smutsen och stoppa i i terrariet.
Vi matar våra efter ca 20 - 40 dagar beroende på. Har märkt att de inte hugger alls om man matar för tätt inpå. De byten vi ger väger ca 180+ gram, men vet de som matar med byten på över 200 också. Är det för stort så hugger de inte alls, eller så släpper de bytet så det är ingen fara om det råkar bli för stort.
Ändrar rubriken till en mer passande så att det blir lättare att hitta för andra.
Ett klipp på youtube visar en kille som blev biten av sin ganska lilla kungspyton i fingret & sedan försöker döda fingret. Detta var väl 1-2 dagar innan han skulle mata ormen så den trodde väl att hans finger var mat….
Nu till själva frågan…vad gör man om det skulle hända…hur får man loss ormen om den vägrar släppa & tror att fingret/handen är mat?
Här är klippet: https://www.youtube.com/watch?v=VWtRRsma1K4
Det bästa är att undvika att bli biten överhuvudtaget. Själv har jag blivit biten några gånger men aldrig så att ormen trott att det var mat och inte släppt. Den första åtgärden för att det inte ska hända är att tvätta händerna innan man ska pilla med ormen. Man får absolut inte lukta mus/råtta om händerna. Sen när man matar ormen så håller man bytet med en tång och inte med handen. Det kan hända att ormen missar bytet men då har man minimerat riskerna att den ska träffa ens hand istället.
Jag bedömer att risken är minimal att få ett sådant bett om man följer de här två reglerna.
#20 Jo att bli biten är väl inte det man strävar efter.
En speciell tång som är avsedd för ändamålet?
Oj nu missade jag lite… Ska se vad som har hänt…
#4 jag har kollat runt lite och jag har hört att Ball Phytons Habitat and Breeding skulle vara bra om du inte har den föstås. Den är tyvärr på engelska det skulle vara en mycket bra bok.
#21 Kolla runt lite på exempelvis Herpers choise och Firstreptiles hemsida så ser du att det finns lite olika varianter. Som jag tror att jag skrev tidigare så är dock det ultimata att kunna åka på mässor.
#23 Ska kolla in den🙂
#24 Blir nog mässan i kungälv fram i höst….🙂
Man kan använda verktyg efter tycke och smak. Jag har en som liknar en stor pincett (typ den som man brukar vända kött med) till de större bytena (större byten hemma hos mig är råttor strax under 100 g). Sen har jag en annan pincettliknande tång till mindre byten. Sådana här verktyg brukar säljas på terrariedjursmässor 🙂
Här är två exempel på tänger:
http://www.reptillagret.se/image/cache/NT0741-NT0743_L-80x80.jpg
Hej, jag har börjat bli intresserad av Kungspyton men tänkte kolla om jag ens har råd i nuläget innan jag läser mer om ormarna och kärar ner mig.
Jag vet att terrarium ska vara lika långa som ormen, men det är bredden och längden jag undrar över. Kan jag komma billigt undan och använda en Detolf från IKEA? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10119206/?query=detolf
Någon som vet någon som säljer möss/råttor i passande storlek i Dalarna/Västmanland?
Brukar de behöva regelbundna veterinärbesök? Får de ofta dyrbehandlade sjukdomar? Hur stor borde min "i värsta fall" budget vara? Är det dyrt att försäkra ormar?
Vad är "vardagskostnaderna"? El+mat+nytt+bottenmaterial?
Starkpaketskostnaderna(lampor, inredning, etc etc)?
Kan man hitta hyfsade ormar i djuraffärer eller är uppfödare det enda rätta?
Priset på ormar, vad ligger de på? Är det mycket billigare med vuxna?
Jag räknar med några tusen, men skulle gärna vilja veta hur många. Kanske till och med har tur och hittar en billig impulsköpkungspyton på blocket någon förälder säljer för att deras barn tappat intresse.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#27 Tycker det ser väldigt smalt ut och dessutom inte så tätt som man kan önska när det ska vara ganska fuktigt i det. Kan säga att på många mässor brukar det vara tjecker som bygger sina egna terrarium, där kan du specialbeställa till en väldigt billig peng. Annars tror jag inte det är varken jättedyrt eller svårt att få måttbeställda träskivor som man bara skruvar ihop och sätter glas i.
Reptiler över lag är ganska friska djur, men självklart kan de också bli dåliga. Ormkvalster kan råka följa med från mässor eller djur, därför är det viktigt att hålla djuret i karantän. Bukröta kan man få om ormen hålls på för fuktigt underlagt under en längre tid, så vitt jag vet går det att fixa själv utan veterinärbesök.
El är inte många kronor för terrarium, mat är olika beroende på, men säg djuraffär 40 kr/råtta och mässor kanske runt 20-30 kr/råtta (frysta då alltså). Men man får trösta sig med att de inte ska ha mat jätteofta.
Bottenmaterial kan du få en säck på 25 kg för runt 40 kr, grenar och annat plockar du lätt från skogen.
Ska du ha en normalfärgat KP så kostar det inte många hundralappar. Jag fick min helt gratis till och med. Morphade däremot kan ligga på flera flera tusen. Privat är alltid billigast.
Så kort och gott, jag tycker inte att mina ormar är några större kostnader, enda som egentligen kostar är terrariet, djuret och de gånger man köper hem några kilo frysfoder.
Tack. Jag kollade nyss runt och märkte de enorma prisskillnaderna. Jag tror en orm kostade 19 000kr!
De jag tyckte var vackrast kostar förstås alldeles för mycket(jag har drömt om att äga en albinoorm sen jag var liten) men de normalfärgade är ju också fina förstås, så det blir nog en billigare.
Förresten, någon som känner till någon som föder upp möss för foder i södra Dalarna? Ifall jag måste dödar jag väl möss/råttor själv, men ifall jag kan slippa vore ju det bättre.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#29 Finns en del facebookgrupper där folk säljer foder, du kanske kan annonsera i någon av dem? (Brukar bara vara att söka på "reptil" så dyker det upp olika grupper). :) Tror att Vikingfoder skickar, du kanske kan ringa och höra med dem i alla fall.
Tack, jag ska kolla facebook.
Det här med att ha bra luftfuktighet, är det något som går att ha i ett terrarium i samma rum man själv har som sovrum/vardagsrum(jag har en etta)? Att han fönstret öppet i samma rum antar jag dåligt, men jag kom att tänka på att vad ormen tycker om kanske jag själv kommer att tycka illa om.
Är en orm i en etta en dålig idé?
Jessica Jones (2015-)
#31 Jag har sju terrarium i mitt sovrum, så det ska nog inte vara några problem. 😃
Det är därför man ofta påpekar vad viktigt det är för djuret att få vara i sitt terrarium, just för att där i ska det vara rätt värme och lukftfuktighet. :) Enda problemet jag har med alla terrarier är att det blir ganska varmt, men jag har fönstret öppet när jag kan och en fläkt, så det är inget som jag störs av.
Vilken tur, jag är själv jättekinkig när det gäller värme.
Jessica Jones (2015-)
Finns det en lista på uppfödare? Jag har svårt att hitta någon på nätet. Finns det föreningar?
Jessica Jones (2015-)
Det är nog tyvärr lite dåligt med sånt, men på Terrariedjur.se så dyker det upp till salu titt som tätt, samt även på mässor.
#34 Här finns det köp & säljes : http://reptinet.communityisland.com/modules/5/ItemList.aspx?portal=reptinet&PortalsModulerID=125736&CatID=5
Hanna har fått med det mesta. Kontentan är att ormar är väldigt billiga och lättskötta djur i längden, men vid inköp kan det springa iväg beroende på vad man får tag i. Det finns en del begagnade terrarier som kan vara både billiga och bra. Du har redan fått tips om köp- och sälj-sidorna på repti.net och terrariedjur.se och där finns mycket. Ibland kan man hitta djur som skänks bort och ett terrarium till en billig peng. Man gör en god gärning och man tar över en orm som ingen längre vill ha, tycker jag. Synd att du bor långt bort för min sambo har en kungspyton som han har tappat intresset för (jag själv har aldrig varit intresserad av kungspytonormar men jag har ett gäng olika snokar).
Jag rekommenderar träterrarier. Vissa gillar glasterrarier men jag tycker de har många nackdelar.
En annan sak jag tänkte säga är att om du köper råttor av någon som föder upp dem som foder så brukar de säljas frusna vilket är praktiskt. Har du bara en orm så blir matkontot för ormen mycket lågt eftersom den äter en råtta typ varannan vecka 🙂
Att försäkra sin orm tycker jag inte man behöver om man inte är uppfödare. Ormar är väldigt friska av sig men som Hanna sa så se upp med ormkvalster som är mycket smittsamt.
Föreningar finns. Titta på terrariedjur.se under Information -> Föreningar 🙂
Just det, terrariestorleken. Den behöver inte vara lika lång som ormen. Jordbruksverket har föreskrifter för detta och de finns här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html
Man brukar säga att en kungspyton blir 1,2 m (men det kan hända att den blir kortare eller längre) och den är marklevande. Om du tittar på den raden i länken (marklevande ormar mellan 101 och 125 cm) så står det att höjden måste vara minst 0,35 m och att bottenytan ska vara minst 0,43 m². Så ett terrarium som är t.ex. 80 cm brett och 60 cm djupt ska räcka. Det blir 0,48 m². Men man kan gärna ha lite större om du frågar mig 🙂
Tack för info:n, det verkar mer och mer vara en bra idé.
@fluffies
Vad är nackdelarna med glasterrarium? Det enda jag vet är att de är snyggare än träterrarium.
Någon som kan rekommendera bra böcker om kungspyton eller finns alla infon jag behöver på de olika forumen?
Jessica Jones (2015-)
Nackdelar med glasterrarier (jämfört mot träterrarier):
* tunga och därmed jobbiga att hålla på med och flytta på
* kan spricka
* det blir för "öppet" i terrariet i och med att alla sidor är genomskinliga. Trevligt för ägaren som kan se in men inte alls bra för ormar eftersom de vill leva i en skyddad och trygg miljö.
* glaset förblir relativt kallt även om terrariet är uppvärmt vilket inte är bra om ormen gillar att slingra runt utmed kanterna vilket många ormar gör.
* ventilationsöppningarna är nästan alltid felaktigt byggda i glasterrarier och ofta är det nät på stora delar av toppen vilket gör att mycket värme och luftfuktighet försvinner den vägen.
* det är svårt/svårare att fästa grenar och inredning i glas
* behöver man göra hål för kablar så är det inte helt enkelt att göra i glas
#40 Om man väljer att bygga terrarie själv var är det mest optimalt att lufthål…sidorna högt eller lågt?
Om jag sammanfattar vad peter54 brukar skriva så är det ett halvvägs upp på ena sidan där luften ska komma in och ett på sidan mittemot högt upp, som gäller. Det går att läsa mer utförligt i ett annat forum. Kolla en bit ner vad peter54 har skrivit: http://www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1024&p=2
Jag har funderat och vill nog köpa en liten pyton och se den växa upp, fast det kostar mer.
Ifall jag köper en väldigt ung kungspyton(juvenil) och har den i en Detolf http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10011055/ , vilken kan delas in i flera delar, då kan jag kanske låta den få större och större plats när den växer, och sen när den blir för stor får den ett nytt permanent terrarium. Det låter lättare och billigare än att behöva köpa nytt flera gånger, men är Detolf fortfarande för smal? Kan en Detolf anpassas för en kungspytons växt?
Jag tänkte jag kunde lägga den ner, använda glasskivorna för att dela in den i fyra delar, skära till plywood för baksidan och sidorna och taket, vilket knappast kan kräva för mycket händighet.
Några allmäna frågor;
Kan man ha kungspyton tillsammans med andra ormarter(majsormar är ju rätt så tjusiga)? Måste man sätta ihop ormar när de är juveniler eller kan man sätta ihop dem senare i livet?
Kan man ha kungspyton i ett terratium man tidigare haft annat djur i, om man tvättar det ordentligt? Kanske till och med hamstertillbehör? Går det att tvätta tillbehör av trä tillräckligt så att ormen inte störs av andra ormar?
Vilken exakt ålder är en juvenil? Vad kallas de sen?
Dyker normalfärgade juveniler ofta upp för salu?
Vad för papper/uppfödarbevis ska finnas med?
Jessica Jones (2015-)
Det jobb och material du planerar för att göra om ett vitrinskåp till terrarium skulle du kunna använda till att bygga ett nytt från början istället. Hur tänker du runt ventilation och hur ska vitrinskåpsterrariet öppnas? Jag tycker det låter som en högst tveksam lösning.
Man bör inte ha flera ormar tillsammans överhuvudtaget och särskilt inte ormar som lever i helt olika biotoper och helt olika klimat. Kungspyton lever i tropiskt klimat, medan majsormen lever i tempererat klimat.
Inredning av trä bör inte återanvändas, men sådant som är av keramiskt material går bra, alltså även ett glasterrarium eller ett vällackerat träterrarium.
En juvenil är en unge, det finns ingen exakt gräns för när en orm inte längre är juvenil, men inte mer än ett år. Sedan blir ormen halvvuxen (subadult) och därefter vuxen (adult).
Det är inte svårt att hitta normalfärgade kungspytonjuveniler på exempelvis köp/säljmässorna. Uppfödarbevis ska alltid finnas med när du köper av en uppfödare, men det är inte ofta sånt kommer med när man köper ifrån exempelvis en zoobutik.
Ok, då vet jag att den idén är svår.
Jag fick lite andra råd på en annan sida och det blir nog smartbox tills juvenilen vuxit till sig och kan få ett permanent terrarie. Blir nog billigare att köpa nya smartbox allteftersom den växer istället för att jaga terrarium medan den växer.
Jessica Jones (2015-)
Skrämmer upp den här gamla tråden igen & har en fråga om någon vet några som föder upp kungspyton helst i västra götaland?