Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2458 ggr
[.Victoria.]
0

Skäggagam, nybörjarfrågor

Hej! Har tänkt mig att köpa min första reptil snart. Är intresserad utav skäggagam, har hört att dessa är bra nybörjarödlor och jag är inte intresserad av en mindre ödla.  Om jag har förstått det rätt så är den största mest vanliga typen Pogona vitticeps, blir ca 50-60cm (står lite olika längd på internet).

Har tittat runt efter ett passande terrarium men inte hittat något som verkar tillräckligt stort, det största exo terra jag hittat som går att köpa online är 90cm långt, verkar för litet tycker jag? Har haft många små däggdjur och dessa har alltid bott I minst 90cm bur. 

Måste man ge syrsor eller räcker det med olika typer av maskar (superworms? och kanske finns andra typer? ) plus frukt och grönsaker?

Jag tycker också att de gröna Crotaphytus collaris  är mycket vackra, är dessa en bättre nybörjarödla?

Wellcraft
0

Maskar & larver, typ mjölmask och zophobas innehåller inte mycket näring tyvärr.
Syrsor är rena vitaminbomber och är minst sagt nödvändiga, fast ödlan får i sig mycket näring i och med grönsaker..

Till en skäggis skulle jag nog snickra ihop ett terrarie själv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

fluffis
0

Vad man tycker är en bra nybörjarreptil kan variera 🙂 Det viktiga är att man har ett stort intresse för att lära sig att ta hand om djuret. Och att sen också ta hand om det förstås 🙂

Jag har själv aldrig haft någon skäggagam men de är vanliga och går att läsa om både här och var. Deras krav på värme och (UV-)ljus gör att de kanske inte är den allra enklaste ödlan och det är inte billigt att införskaffa ljus och värmekälla så att en skäggagam trivs. De ska även bli serverade färska grönsaker/blad var och varannan dag vilket förstås kräver att man lägger ner tid på dem.

De flesta skäggagamsägare brukar hålla sig till att ge argentinska kackerlackor som basföda. De är ganska enkla att sköta om man vill föda upp dem själv.

Har du sett det här skötselrådet?
http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps

terrariedjur.se finns även skötselråd om halsbandsleguan, Crotaphytus collaris. Jag håller med om att den är fin.

fluffis
0

Det där med terrariestorlek kan vara lite lurigt för dessa ödlor eftersom de kan bli både under och över 50 cm. Enligt Jordbruksverkets föreskrifter kräver en marklevande ödla på max 50 cm 0,9 kvm i bottenyta medan en ödla mellan 51 och 75 cm kräver 1,8 kvm. Alltså dubbelt så stort! I vilket fall som helst är det ändå hyfsat stora terrarier som behövs.