Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 1933 ggr
IceTee
0

Värmelampa

Min pojke ska flytta till ett nytt, stort terrarium (130*60 i bottenyta) men jag har ett problem med värmen! I hans nuvarande terrarium räcker det med att ha lysrör ovanpå terrariet och värmematta för att få till en varm del. Men i nya terrariet räcker inte värmemattan, utan jag behöver någon mer värmekälla och det får ju bli en värmelampa, men jag kan verkligen inte komma på hur jag ska göra! Ska den vara inuti eller utanpå och hur ska jag få fast den? Vad använder ni? Lägg gärna upp bild! När jag hade dabbagam hade hon en värmelampa i terrariet (för att få upp temperaturen ordentligt högt) men för det första minns jag inte hur vi lyckades fästa den och för det andra är jag rädd att han ska bränna sig om han klättrar på den… Tips eller idéer?

Medarbetare på Skor iFokus

fluffis
0

Din pojke? Jag antar att du inte menar människopojke? 😉

IceTee
0

#1 haha, nej, min majsorms-pojke såklart! 😃
Kopierade från en text jag skrivit någon annanstans och då blev det visst lite konstigt!

fluffis
0

Haha, okej 🙂

Jag hade valt en större värmematta eller värmekabel helt enkelt. Alternativt värmepanel om det verkligen saknas värme. Värmelampor och marklevande ormar går inte riktigt ihop i min värld men sen beror det ju lite på också. Hur högt är terrariet? Vilket material? Har du möjlighet att sätta lampan utanför? Det medför en ganska stor risk för att ormen kan bränna sig på lampan om den sitter innanför.

IceTee
0

#3 nästa steg större på värmemattan är för stor… Hur gör man med värmekabel? Vill helst slippa plocka ur all inredning och flytta terrariet och skära till ny frigolit för att lägga in mer under… 
Terrariet är 50 högt och vi har utrymme att lägga saker ovanpå, men vet inte hur man ska fixa det så det inte ligger mot glaset

fluffis
0

Om du har glasterrarium och värmematta undertill så kan du lika gärna köra med den istället för värmekabel. Värmekabel har jag själv börjat med eftersom jag använder terrarier i trä och alltid har värmekällan inuti terrariet. Då är det säkrare med värmekabel. 50 cm låter som precis lagom högt och jag förstår inte hur det kan bli för kallt? Jag kör själv med 50 cm på höjden och enbart värmematta. Det brukar bli hur bra som helst :)

Hur stor del av bottnen är täckt av värmemattan? Vilken temperatur är det om du mäter direkt på där det är som varmast? Var i terrariet upplever du att värmen inte räcker till och är det ett ställe där ormen brukar befinna sig på?

IceTee
0

#5 japp, helt i glas! Ang värmemattan så är det svårt att förklara. Jag kan lägga upp en bild! Temperaturen är 24 grader strax ovanför marken på den varma sidan och 23 på den svala. Har ingen aning om vad han kommer vara då jag vill få till temperaturen helt innan jag släpper in honom Ska mäta direkt på marken och jag ska ta en bild och markera hur mycket mattan täcker

fluffis
0

När det gäller majsormar och liknande ormar som för det mesta gillar att ligga och trycka i en grotta/gömställe på marknivå så tänker jag numera "sval sida och värmeplätt" istället för "sval sida och varm sida". Jag kan helt enkelt inte se någon nytta med en varm sida utöver värmeplätten så att säga. Förstår du hur jag menar? Det känns med andra ord onödigt att värma upp ett luftutrymme på "varma sidan", särskilt om ormen inte ens gillar att vara där.

Ormarna har behov av rätt mycket värme när maten ska smältas. Detta vill de allra flesta majsormar göra ifred i en grotta/gömställe. Så då ligger de där på värmeplätten i några dagar. När de sen smält maten och ger sig ut från grottan för att bajsa och vara på andra ställen i terrariet så är värme inte alls lika viktigt längre.

Sen är det förstås inte fel att erbjuda ett "mellanvarmt" ställe för ormen att vara på men då ska man enligt mig erbjuda detta i form av ett skymt ställe och det är inte alltid så enkelt inredningsmässigt. Det som jag har haft mest framgång med är att hänga en rund bit bark i ett rep en bit ovanför värmemattan så att ormen kan ligga där ganska skyddad och få lite värme från värmeplätten som stiger uppåt.

IceTee
0

När jag mäter direkt på marken över värmemattan är den ungefär 32 grader, så det räcker med gömställe där? Jag körde ju på "varm del/ kall del) i det gamla, men det är ju mycket enklare att slippa tänka på det!

IceTee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har min fästman illustrerat hur värmemattan ligger och hur stor den är. Bilden är i skala 1:10

fluffis
0

Från 23 upp till 32 grader låter helt optimalt enligt mig (på dagarna. Under nätterna är mina värmemattor avstängda). Det blir ju automatiskt varmare ju närmare värmemattan man kommer, frågan är om ormen vill nyttja dessa ställena runt värmekällan. Oftast vill de som sagt inte ligga helt öppet sådär bara så det gäller att inreda smart i så fall. Just att inreda är kanske inte min egen starkaste sida egentligen… :) Kommer du på något så får du gärna dela med dig 🙂

IceTee
0

#10 jag ska fixa det sista idag och sen ska han flytta in, lovar att lägga upp bild!

Jag har "turen" att ha en orm som inte vill ligga och trycka så mycket, han rör sig ganska mycket om det inte är öms på g eller att han nyss ätit, så jag försöker lämna lite rum för honom att röra sig på också

fluffis
0

Såg inte värmemattebilden förrän nu. Ser ju helt okej ut tycker jag

IceTee
0

Vi hittade en större, coolare lysrörsarmatur på vinden som vi ska försöka få att fungera, sen ska jag flytta all inredning från det nuvarande terrariet och sist men inte minst- flytta honom

IceTee
0

På glaset ovanför värmemattan blir det nästan 39 grader… Men jag har ju täckbark över. Är mest rädd för att han ska krypa under barken och ligga mot glaset

fluffis
0

39 grader låter varmt. Jag brukar själv sätta gränsen vid 35, helst att det ligger kring 32-33 så det finns lite marginal.

Mina ormar buffar bort bottensubstratet om de vill komma åt ännu mer värme på värmemattan. Det har hänt när jag lyfter på grottorna att de blivit substratfria inuti. Busiga ormar :)

IceTee
0

#15 då sätter jag en dimmer på den!