Skaffa skĂ€ggagam đ
Skulle vilja stÀlla lite frÄgor hÀr om skÀggagamen. Har blivit lite intresserad av den. - Hur ofta och mycket ska dem Àta? - Vad ska dem Àta? Syrsor? Grönsaker? Mjölmaskar? - hur lÀnge lever dem? - Hur stora blir dem? - vilket mÄtt pÄ buren? MinimÄtt? - Vad ska man ha pÄ botten? Sand har jag hört Àr farligt. Jord? Tidningspapper? - Om dem bits, gör det ont? - Hur lÀnge kan man ha dem utanför buren, jag tÀnker pÄ temperatur och sÄ? - vilken temperatur ska dem ha i buren/tanken? 30? - ska man ha en eller tvÄ? Tack för svar! :D
NÀr en skÀggagam Àr juvenil (liten) dÄ ska den Àta insekter t.ex syrsor, dubias varje eller varannan dag. lÄt den Àta sÄ mycket den orkar. du ska Àven ge den grönsaker i sÄ ung Älder. en juvenil ska ha 80% animalisk föda och 20% vegetabilisk föda. ge aldrig mjölmaskar till en juvenil. En adult Àter mestadels grönsaker. man ger en adult beroende pÄ hur mycket skÀggagamen vÀger. Min hane vÀger 350 gram och jag ger honom Dubias 2-3 gÄnger i veckan och Àven mjölmask ibland. annars Àter han bara sallad de andra dagarna. en adult ska Àta 20% animalisk föda och 80% vegetabilisk föda.
oftast lever skÀggagamer 7-10Är men de finns dem som levt i 15Är.
De blir oftast runt 40 cm, dem kan dock Àven bli 50cm.
Det minsta tillĂ„tna mĂ„ttet för en normalstor adult skĂ€ggagam Ă€r en bottenyta pĂ„ 0,9 mÂČ och 0,5 meters höjd. Om skĂ€ggagamen blir lĂ€ngre Ă€n 51 cm Ă€r det Ă€nnu större mĂ„tt som gĂ€ller. TĂ€nk dock pĂ„ att detta enbart Ă€r minimimĂ„tt och att skĂ€ggagamen mĂ„r bĂ€ttre av att fĂ„ mer utrymme. Ăven fast skĂ€ggagamen rĂ€knas som en marklevande ödla sĂ„ spenderar dom mycket tid Ă„t att klĂ€ttra sĂ„ erbjud den gĂ€rna ett högre terrarium pĂ„ omkring 0,8 - 0,9 m.
Till en juvenil rekommenderar jag tidningspapper. sedan nÀr den Àr adult sÄ kan du anvÀnda sand, men bÀsta Àr att lÄta bli. Om en juvenil bits sÄ gör det inte ont, dÀremot om en adult skulle bitas sÄ kan du fÄ ett rÀtt sÄ bra sÄr. men skÀggagamer bits aldrig utan att varna, de blÄser upp sitt skÀgg, gör det svart och sen brukar dem öppna sin mun och frÀsa lite. och om det hÀnder sÄ ska du helst lÄta den vara för att den försvarar bara sig sjÀlv.
Jag tycker att 30min Àr okej att ha ute den, tÀnk pÄ att skÀggagamen fÄr inget uv ljus pÄ sig nÀr den Àr utanför terrariet. dem kan inte heller Àndra sin egen temperatur som andra djur kan göra. dÀrför behöver dem en sol lampa och en uv lampa. Det finns mercury lampor som Àr bÄde vÀrme och uv ljus i en och samma lampa.
SkÀggagamen ska ha 38-41 grader pÄ sin solplats. runt 35 pÄ den varma sidan och 28 grader pÄ den kalla sidan.
Jag rekommenderar att bara ha en skÀggagam i ett terrarie, för de brukar oftast slÄss med varandra och nÀr dem Àr adulta sÄ kan dem till och med försöka döda varandra, beroende pÄ om det Àr t.ex 2 st hanar. Jag har sÀtt mÄnga som har hona och hane tillsammans men det Àr inte bra om honan lÀgger Àgg innan den Àr 18 mÄnader.
SkÀggagam Àr en rÀtt sÄ krÀvande ödla, som behöver uv ljus för att inte fÄ sjukdomar, de behöver vÀrme för att kunna smÀlta sin mat. man behöver Àven rejÀlt med mat för en skÀggagam Àter vÀldigt mycket.
Hoppas jag tÀckte det mesta du undrade över. det Àr bara att skriva igen om det Àr nÄgot som du vill veta.
Mvh Robin
Jag och min man funderar pÄ att skaffa en skÀggagam, och jag blev glad av att hitta denna trÄden. Vad mycket bra info #1!
Du skriver att en skĂ€ggagam Ă€ter mycket. Hur mycket Ă€r mycket? Ăr det lĂ€tt att hitta rĂ€tt salladstyper till den pĂ„ Ica, eller fĂ„r man specialbestĂ€lla eller kanske odla sjĂ€lv? Hur förvarar man den levande födan? Hur lĂ€nge hĂ„ller sĂ„nt, behöver man införskaffa nytt varje vecka, eller kanske till och med flera gĂ„nger i veckan? TĂ€nker pĂ„ nĂ€r skĂ€ggagamen Ă€r ung och Ă€ter mest animaliskt. PĂ„ ett ungefĂ€r, vad kostar en skĂ€ggagam att ha i mĂ„naden? Inte i inköp inklusive terrarie och lampor osv, utan sjĂ€lva maten med mineraler och liknande? Hur "renliga" Ă€r skĂ€ggisarna? Kissar och bajsar dom dĂ€r dom rĂ„kar befinna sig, eller brukar dom vĂ€lja ut nĂ„got hörn dĂ€r dom gör ifrĂ„n sig. Ăr det lĂ€tt att hĂ„lla rent i terrariet?
Oj, det blev mĂ„nga frĂ„gor, har ingen som helst erfarenhet av reptiler och vi vill ha sĂ„ mycket information som möjligt för att veta om det Ă€r nĂ„got för oss eller inte. Hoppas nĂ„gon orkar svara. đ
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."