Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 1891 ggr
Ellrose
2016-03-05 22:52
0

Bra första orm

Jag har en vän som undrar vilken orm som är bra som första orm samt om det finns någon orm som inte äter möss utan typ fisk insekter??? Ok sen undrar hon om man kan göra om ett skåp till terrarium???

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Hanna
2016-03-05 22:58
0

Det beror på. Jag rekommenderar alltid att köpa vad man är intresserad av och klarar av att sköta. Många tycker att kungspyton är en bra nybörjarorm, men de är ganska slöa ormar om man jämför med exempelvis snokar.

Vad gäller foder så ska strumpebandssnokar kunna äta både fisk, kyckling och inälvsmat, men jag vågar inte svara på huruvida de även bör äta möss också.

Självklart kan man bygga om ett skåp. Dock får man fundera på om kostnaderna blir värt det i slutändan. Det kan behöva fuktspärras, göras rymningssäkert, fixas bra ventilation osv.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Ellrose
2016-03-06 12:20
0

#1 jag tänkte på majsormar är det en bra första orm?

Samt hur stort terrarium ska en kungspyton ha då?

mmillann
2016-03-06 21:15
0

Majsormar är en bra första orm, men de äter möss och kycklingar. Kan även få vissa att ta fiskbit då de håller till sig vid sjöar/vattenområden i vissa områden i de vilda.

Majsormar har ofta milt temperament och blir kring 150-180 cm.  Finns bestämmelser på LS hur stor yta en orm ska ha. Finns även en tabell på terrariedjur.se där du ser hur lång din orm är och minsta tillåtna yta.

Kungspyton kan matvägra, det är väldigt ökänt för dem. Vissa matvägrar inte och tar byten och är enkla att ha och göra med medans vissa matvägrar och man måste lirka med maten etc.

Ellrose
2016-03-06 22:14
0

#3 ok då vet jag. jag kommer nog vänta ett tag till jag har bestämt mig för vilken det blir. jag harr en kompis som har flera kungspyton och tycker dom är jättetrevliga och så.

Hanna
2016-03-06 22:25
0

Jag har 120x60 i bottenyta åt min kungspyton.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mmillann
2016-03-06 22:55
0

#5 exakt så stort hade jag till mina när jag hade ^^

NiklasTyreso
2016-03-08 22:11
0

Majsormar blir sällan över 1,50 men är ofta kortare än så.

Hundtassens
2016-03-20 17:22
0

kungspyton får man inte glömma att flera av dom är svåra att mata. Självklart finns det individer som hugger direkt men ett problem i arten är att de ofta matvägrar. Majsormar är lite livligare än kungspyton i terrariet (iallafall på dagen).