Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 1872 ggr
Inkzpaws
0

Nyfiken på olika ödlor

Hejsan, jag och sambon pratade om att vi kanske vill skaffa ödlor i framtiden, Men jag är nyfiken på vad det finns för ödlor. Jag vill inte har en jätte stor ödla och vill gärna ha två stycken tillsammans. :)

Hanna
1

Det är omöjligt att svara på vad det finns för ödlor. Lättare om du skriver vad du har för möjligheter till utrymme, om det är något specifikt habitat du är ute efter, om ödlan ska vara dag- eller nattaktiv, om det är okej att den äter insekter, om det gör något att de för lite oväsen osv.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Inkzpaws
0

Jag har möjlighet till ganska stort utrymme men jag föredrar dom mindre ödlorna. Jag älskar att inreda och dekorera på naturliga sätt till djur, har haft akvarium väldigt länge. Att dom äter insekter det gör mig inget och för oväsen är jag fine med.  Jag har haft kompis som har haft leopard gecko och jag älskade att titta på den. Så typ i den storleken. Jag älskar leopard geckos och tycker dom är jätte tuffa, skulle jätte gärna vilja ha två sånna men tänkte bara höra om det fanns fler liknade ödlor? :)

Hanna
0

Geckos finns det hur mycket som helst av. På terrariedjur.se finns ett fotoalbum där man kan sortera efter arter och liknande, det kanske kan vara något att kolla lite där.

elvira22
0

Ögonfransgeckos är väldigt trevliga och livliga små geckos. Dem är roliga att hantera och extremt söta om du frågar mig. Dem är trädlevande och ett bra Terrarie till dem är ett exoterra 45x45x60 inte så stor eller dyrt. Det som också är bra och praktiskt med dem är att dem behöver ingen levande föda som syror. Utan man bara blandar sin "crested gecko diet" med vatten och där har du deras föda. Dock så skadar det inte med några syrsor i veckan men det är ingen som tvunget krävs.

flyingdragon
0

Kan tipsa om Afrikansk tjocksvansgecko (Hemitheconyx caudicinctus). Den är lika lätt att ta hand om som Leopardgecko, men betydligt lugnare, jag personligen tycker att det är en mycket trevligare gecko. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Inkzpaws
0

Jag blev jätte nyfiken på ögonfrans gecko har läst massor om dem nu :) jag kommer nog verkligen att skaffa en sån i framtiden, Men då till två följdfrågor, vart kan man köpa såna ödlor? och hur mycket kostar dom?

Hanna
0

#6 Du kan köpa dem i stort sett överallt. Priser är allt från ett par hundra till över 1000 kronor. Allt beror på kön och morph.

flyingdragon
1

Ett bra sätt att skaffa sig en reptil är på mässa, finns ett flertal runt om i Sverige. Det är även ett mycket bra ställe att skaffa sig mer information om de reptiler man tycker är intressanta.  🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Hundtassens
0

Tokay geckos är också riktigt fina djur, kan låter på natten dock vilket ofta är anledningen att folk ej vill a dom. :)

Hanna
0

#9 De räknas nog dock inte som mindre ödlor. Men håller med om att de är fina! Har själv fyra stycken. :)

Hundtassens
0

de är inte små men inte stora heller, otroligt fina ;)