Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2209 ggr
Pandae
0

Två skäggisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Sedan 2003 har jag haft min skäggagam Klasse, och har på senare tid börjat fundera på att försöka hitta en hona i hans ålder så han får sällskap.
Dock vet jag ju inte hur lätt det är att föra ihop en hane och en hona.
Vill gärna veta mer om just detta:)!

Kul att reptiler.ifokus.se finns nu. satt och kikade i förra veckan och tyckte det var synd att ingen startat det också fick jag ett pm nu att det öppnat!Skrattande

KamillaB
0

Vad fin han är!

Pandae
0

Tack:D han e jättesöt:)
Han ligger just nu i katternas säng och myser i den stora kudden^__^

elmo
0

Hona och hane är inget problem att föra ihop. Se bara till så att det är en hona du får mad dig hem när du köper den. för ett otränat öga är det inte så lätt att se alla gånger.

Sen kan det vara rätt svårt att hitta en vuxen hona till salu eller så är det rätt dyra, men hanar finns i överflöd.

Är du säker på att det är en hane du har?

Pandae
0

japp jag är 100% säker. han höll på med uppvaktningsdans när jag köpte honom:) och det var en reptilaffär (endast ödlor och ormar) så jag litar med på att de hade rätt.
Har inte hört att honorna ska göra något sådant?

Jo, jag sitter och letar. Har bara hittat en i stockholm (jag bor i malmö) samt en bara 3 mil bort men de skriver att deras hona är för ledarinriktad (eller vad man ska säga) och därmed inte går ihop med andra (låter som en hane i mina öron)

För vill inte skaffa en för ung hona iom att klasse är så pass gammal som han ändå är:-)

Finns de några bra sidor där de visar hur man ser skillnad på hona och hane?

elmo
0

Honorna nickar och "vinkar" som sin parnings rittual. så visst dansar de oxå lite….  Ett ganska lätt sett att se det på skäggisar är femoralsporerna, hur tydliga de är på bakbenen och på undersidan av svansen. om man böjer upp svansen och ser 2 "bulor" är det en hane.

Pandae
0

ska kolla det imorgon. Känns lite smått hemskt om jag gått i tron i 5 år att klasse är en hane, också är han en hona:O

TerriZue
0

Det var en jättefin skäggis! :D Vi hade två stycken men var tvugna att sälja dem :( Men nu vet jag att de har det riktigt bra! De bor i ett riktigt stort terarium och trivs hur bra som helst! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Pandae
0

Åh men de är kul när de får det bra:)
Jag har ju velat ha en kompis till klasse länge, tycker han ser så ensam ut:(