Hur är det med lagar?
Visst är det så att om man skaffar sig en ickefarlig orm så måste man ha tillstånd? Vad är det då som gäller? Vad ska man tänka på så att säga för att få tillståndet? Kostar tillståndet? För det gör det om man har över 9 katter. Är ju kattmänniska i grunden, men är nyfiken på så mycket annat också.
Sedan så var en djurskyddsinspektörs vän till mig och rensade en lägenhet på bland annat giftormar. Han sa att de får man inte ens ha. Så man får alltså ha vissa giftormar, men inte andra? Tror att den personen hade skallerorm från bland annat USA. Så den och de andra fick de lämna till Skansen Akvariet, för det gick inte att omplacera lagligt.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Är det förbud på giftormar? i Norge så är alla reptiler förbjudna det vet jag.
När jag i slutet av 80 talet hade 2 st boaormar + ilsken kunsgsnok *svart&gul var den* så var jag tvungen ha tillstånd för ha orm. Fick tillståndet.
Du måste ha ett terrarie lås på ormens bostad. Vet ej om de har fler saker man måste uppfylla. Storlek på terrariet kanske oxå måste följa JBV regler. Mina boa ormar var bara ca 80 cm och bodde i ett 800L terrarium. *sakna*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ska försöka svara så gott jag kan till dig Vanessa.
Tillstånd skall alltid finnas enl Miljöskyddsförvaltningen. Det du ska veta då du ansöker om ett tillstånd är.
Tillståndet är numera gratis, kostade förut men pga för få anmälde innehav av orm så är det nu gratis. Du skall i ansökan uppge, Vad för orm du avser att hålla, storlek på ormen, även storlek på terrarriumet. Var i bostaden det skall finnas. Lås måste finnas på terrariumet, inget undantag för det. Lägenhet eller villa, vilken hyresvärd du har samt adress till denne. Kopia skickas till hyresvärden av tillståndet . Detta gör Miljöskyddsförvaltningen.
Vidare är det även lite andra regler som skall följas samt rekomendationer. Orm skall alltid behandlas som en smittobärare av Salmonella. Matning av ormen skall helst ske av avlivade djur. Du får ej heller visa upp ormen på allmän plats. Slutar detta med att säga tillstånden är tidbegränsade med vilkor. Lycka till med tillståndet om du skaffar orm en dag. Helt underbart att vara ormägare.
Nu ska jag även försöka ta detta ang giftorm du frågade om. Dessa ormar har speciella regler, många och krånliga, men ska försöka så gott jag kan.
Terrariumet skall vara i särskilt rum, som inte får användas som sovrum, rummet skall vara låst då ormägaren ej är i rummet. Tillståndet skall finnas synligt i anslutan till rummet med uppgifter då som.
Art som finnes i rummet, behandlig vid bett, var serumet finnes att få tag på. Samt en skylt med en varning för giftorm. Vissa ormar är INTE tillåtna i bostadshus som då t.ex kobror, Mambor, Taipan, Diamantskallerorm, Pufform är några exempel.
Har säker missat någon av dina frågor, men i så fall , fråga igen. Vet att det är många och krångliga regler ang gift och huggorm som ska uppfyllas. Vilket jag tycker är väldigt bra. Bäst är att gå in på Miljöskyddförvaltningen och läsa på deras sida om vad som gäller.
Mvh medde
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Allt om lagarna finner du under Länkar, där har jag lagt upp länkar till Jordbruksverket och deras lagar som gäller.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Ansökte om tillstånd via Miljöförvaltningen. inte genom Jordbruksverket. Kan man få samma tillstånd vi Jordbruksverket?
Vad jag fått veta så är det jordbruksverket som sköter lagarna.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Tack Mymlan. Saknar min väns boa ormar, börjar känna det mer och mer. Så jag förstår vad du menar.
# 1 &2 Okej, så det är regler på storleken också på terrariet. Det låter så självklart. Tänk om de hade samma koll på kaniner, marsvin, möss som ofta har för litet och fullkomligt oinspirerade burar. Kollade upp det nu ikväll, och det är rätt stränga regler både med storlek, miljö och så vidare.
#5 När man söker tillstånd för fler än 9 katter gör man det genom kommunens miljö- och hälsovård. Lagarna finns i lagböckerna, och sedan så vidarebefodrar jordbruksverket det hela till kommunerna.
Om jag inte missförstått det hela ofantligt, så är jordbruksverket en del av regering/riksdag och vidarebefodrar lagar och sånt till kommuner, länsstyrelse, distriktsveterinärer, poliser som sedan sköter det hela.
Kollade upp flera kommuners hemsidor och tillstånd söks där. Var nog lite för trött och senildement för att kolla det hela själv. Ibland blir jag lite ivrig :-).
Behövs tillstånd för skäggagamer? /Vanessa
#6 Inte vad jag vet, min hyresvärd har inte sagt något om att jag har reptil hemma.
Min svåger som hade Neo innan, hans fastighetsäger sa inte heller något så jag tror att man inte måste söka tillstånd för ödlor.
Men vad vet hyresbolagen ibland. Jag ringde till dom då jag skaffade orm och frågade, Dom visste inte ett dugg om vad jag skulle ha eller inte ha. Du skaffar väll vad du vill sa dom, Men nöjde mig inte med dessa svar, kollade vidare som då visade sig att jag var tvungen att ha tillstånd. Senare vid ett tillfälle då jag var på kontoret frågade jag om kopia kommit in till dom ang mitt T-stånd, öööööhhhh jag det har det, vi visste inte om detta alls sa dom. Så anvaret ligger på sig själv. :-)
Så här säger iaf Jorbruksverket om Tillstånd:
**I vissa fall behöver du tillstånd.
**Om du driver en yrkesmässig verksamhet med ormar och ödlor eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar andras ormar och ödlor i större omfattning behöver du tillstånd från kommunen. En verksamhet är av större omfattning då den bedrivs med sex eller fler terrarier.
**Krav på tillstånd för giftormar och giftödlor.
**Krav på särskilda tillstånd för att hålla giftormar eller giftödlor varierar från kommun till kommun. Kontakta miljökontoret i din kommun för att få reda på vilka lokala bestämmelser som gäller där du bor.
Källa: Jordbruksverket
Detta har jag också läst. men ringde till Miljökontoret ändå, Som jag läste skulle jag inte behöva tillstånd. Men efter samtal med miljö så fick jag reda på att jag orm ägare skulle ha tillstånd för vilken orm det änn gällde. dom sa orm= tillstånd.
Kollad precis med min hemkomuns miljökontor orm = tillstånd, giftorm-ar/giftödla-or = tillstånd.
Denna information vad jag fick fram från webplatsen.
När krävs tillstånd?
Sällskapsdjur utom hund, katt och häst
Från och med den 1 januari 2005 krävs tillstånd om man
- föder upp foderdjur, där huvudsyftet är att sälja djuren,
- har försäljning av djur i zoobutiker, djurgrossister och liknande anläggningar,
- förvarar och utfodrar djuren, under förutsättning att verksamheten omfattar 6 förvaringsutrymmen eller fler, såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande.
Observera att lokaler och andra utrymmen för djur som används i yrkesmässig handel med djur, till exempel zoobutiker, även i fortsättningen ska ha godkänts av miljö- och hälsoskyddsnämnden enligt 21 § djurskyddsförordningen.
Man behöver oxå ha tillstånd för föda upp/ha smådjur om dessa föds upp till zoo butiker eller till orm föda. Föder ni upp för utställning så behövs inget tillstånd. Detta vad miljö och hälsa sa till mig.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#11 Blev nyfiken när du skrev om din kommuns miljö- och hälsovård om orm. Du bor väl i Västerås? Där fanns det massor att läsa, samt tillståndsansökan.
Ansökningen för orm var minst sagt noggrann där ibland fastighetsägarens kontaktuppgifter ska finnas med. Terrarierna, botten i dem, vilken temp, vilken fornm av UV-belysning, vilken sorts orm, ormens storlek, inredning och så vidare. Det verkar minst sagt genomarbetat, bara tillståndsansökan. Som uppdaterades mars 2007.
Hittar fortfarande inte ansökningarna på jordbruksverket. För det jag frågade om var om man behövde tillstånd, vad det är som gäller och var man söker. Inte om lagarna i sig.
Jag har nu letat fram mycket informationen själv. Nu vet jag vad som gäller. Förresten, här är Stockholms kommuns miljö- och hälsovård om ormaroch tillståndsansökan.
Kanske jag trots allt kommer tillåta min man att skaffa sig orm. Jag menar, han tillät mig att skaffa en katt, som sedan blev två, som kanske blir tre :-).
Alltid trevligt att lära sig saker, även om det inte kommer till användning. Tack allihopa. /Vanessa
Dom mesta komunerna har väll dom reglerna.
Varje kommun har sina egna bestämmelser gällande tillstånd. Här (Karlstad) behövs inga tillstånd alls för att få hålla orm, varken för giftig eller ogiftig. I andra kommuner kan det vara väldigt hårda krav för att få hålla ormar. Ibland görs det även inspektioner av terrarie, skötsel av djuret o.s.v. innan tillstånd utfärdas. Denna inspektion kan kosta några hundra, så att få sitt tillstånd behöver inte vara helt gratis.
Angående vad hyresbolag/hyresvärdar vet och inte vet om tillstånd kan jag meddela att de aldrig har med saken att göra. De kan aldrig förbjuda någon att ha en orm i sin lägenhet. Följer man kommunens bestämmelser så får man ha orm, oavsett vad hyresvärd/bolag säger. Och då de helt enkelt inte har med saken att göra, så kan man inte heller förvänta sig att de ska veta vad för bestämmelser som finns.
//Kristin
Att ha orm är inte alltid tillståndspliktigt. I en del kommuner behövs inget tillstånd, i andra krävs tillstånd inom stadsplanen men inte utanför och i en del kommuner krävs tillstånd för giftiga djur men inte för ogiftiga. Det skiljer alltså.
Jag tycker personligen att det är ganska fånigt att kräva tillstånd för ogiftiga mindre ormar som exempelvis majsormar. Istället kunde man införa ett slags kompetensprov för giftiga djur och jätteormar.