Dabbagam
Jag letar efter information om Dabbagam. Har läst på nätet, men tycker att den information som jag hittar inte riktigt säger samma sak :( . Skulle gärna vilja skaffa en ödla och har läst att detta ska vara en bra "nybörjar" ödla, stämmer det?
Den ska vara växtätare, som unge ska den vara mkt skygg, sedan hittar jag olika uppgifter om man ens kan ha den utanför terrariet (den kan bli för stressad osv, medan på andra ställen säger att det går bra). Den behöver sk gömslen (och sedan värmelampa osv)
Finns det någon här som har en dabbagam som man fråga lite olika frågor eller som känner en seriös uppfödare som man kan kontakta?

Nu skriver jag inte att den ska leva utan ett terrarium utan om den kan vistas utanför terarriumet i korta perioder….
jag har haft hand om dabbagam några dagra. beror väl på hur mycket man hanterar dom. de var iafr hanterbara. riktigt gosiga med.
var ute och gick lite under dagarna. inte speciellt lätt skrämda.
äter massa grönt. helt okej nybörjar djur om man bara ser till att skaffa rätt terrarium och inredning
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Text hämtad från: http://djurmagazinetfalun.se
Hoppas du får hjälp av detta
Ursprung: Nordöstra Afrika.
Längd: Upp till 7 dm.
Kön: Honan oftast större.
Ålder: 10-15 år.
Temperatur: Mellan 30 och 35°C.
Inredning: Som bottenmaterial är ett tjockt lager akvariegrus typ "Engelskt grus" utmärkt eftersom Dabb-agamer gärna gräver. Stenar placeras så att djuren har möjlighet att solbada under en spotlight och gömma sig i grottor. Alla stenar måste stå stadigt så att de inte kan skada Dabb-agamerna när de gräver.
Teknik: Värmematta eller värmekabel placeras under bottenmaterialet. Lysrörsramp med UV-rör (Repti Glo UVB eller Black Light) och en spotlight (Repti Spotlight) för att ge Dabb-agamerna nödvändigt UV-ljus och värme.
Foder: Dabb-agamer äter huvudsakligen grönsaker och frukt men måste ha tillskott i form av insekter minst ett par gånger i veckan. Unga Dabb-agamer äter också både fryst och torkat leguanfoder. Dabb-agamer driker inte speciellt mycket så en liten vattenskål räcker bra.
Beteende: Dabb-agamer är lättast att hålla ensamma, men hanar kan hållas tillsammans med flera honor i stora terrarium.
Hantering: Dabb-agamer anpassar sig som små lätt till nya miljöer och kan bli ganska tama med tiden.
Hälsa: Rikligt med vitaminer och mineraler (Nekton, Bio-Vite Spray eller T-Rex) är viktigt för att skelettet ska utvecklas normalt.
Belysning: Belysningen är något som ofta glöms bort när man sätter upp ett terrarium. Man tänker sällan på att ljuset har en stor betydelse för både djurs och växters välbefinnande. För reptiler är ljuset lika viktigt som maten. Ljusspektrat kan delas upp i tre olika kategorier. Det synliga ljuset, lila till rött, som vi människor kan se. Dessutom finns det infrarött ljus, sk IR-strålning, och ultraviolett ljus, sk UV-strålning. Det synliga ljuset och UV-strålningen är de delar av spektrat som är mest intressanta vad det gäller belysningen i terrarium. IR-strålning används framförallt som värmekälla i terrarium.
Det är viktigt att tänka på hur man placerar elektrisk utrustning i ett terrarium. För att förhindra att djuren gör sig illa eller bränner sig på lampor är det säkrast att placera lysrörsramper, spotlights och värmelampor utanför terrariet. Det är också viktigt att det finns några platser i terrariet som är skuggiga.
UV-strålning: UV-strålning delas upp i tre olika typer. UVA-strålning är det som gör oss människor solbrända. För reptiler har det framförallt en stimulerade effekt på aptiten. För reptilernas välbefinnande är det därför viktigt med UVA. UVB-strålning behövs för att både människor och reptiler ska kunna bilda det livsviktiga vitaminet D3 i huden. Vitamin D3 behövs för att reptilerna ska kunna tillgodogöra sig kalcium, som i sin tur behövs för att skelettet ska byggas upp normalt. Kalcium tillförs fodret i form av kalk. UVC-strålning är varken nyttig för människor eller reptiler. Merparten av UVC hindras från att nå marken av ozonlagret.
För att reptiler ska må bra och trivas i ett terrarium är det därför viktigt att man ser till att de förutom vanligt dagsljus också får tillgång till UVA- och UVB-strålning. Enklaste sättet att uppnå detta är att förse terrariet med en dubbelramp. Ett lysrör bör vara ett dagsljusrör (Lumilux 11 eller Universalvit 25) och det andra lysröret kan då vara ett UV-rör (Repti Glo UVB ellerBlack Light).

Tack för svaren…men jag har stött på flera sidor där de säger att de är helt växtätare och ute i naturen så äter de insekter då det inte finns tillgång till färska växter, men i fångenskap så kan de (och oftast vill bara) äta växter (och ska klara sig på det). lite förvirrad igen.
Men sedan har jag stött på info att de finns i olika storlekar och vissa (sorter) kan vara rätt aggresiva? Nån som vet nått om detta?
#2 Vilken typ av dabbagam var det? den verkar ju fredlig och jag vill helst ha en ödla som inte är argsint och försöker klubba mig med svansen när jag kommer nära ;)

*puttar fram*
#5 Du kan alltid kolla upp fakta på repti alt. zoonen.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#6 va? zoonen?
Du hittar länk till Zoonen under Länkar i menyn under top bannern.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek