Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1943 ggr
LinLin
0

"Nybörjarorm" och böcker

Finns det någon orm som passar bättre som första orm? Vilka är lättskötta och "enkla" att ha? Har ni några böcker att rekomendera?

Och hur är det med ormar och andra djur? Vi har fyra illrar redan, är det en dum kombination?

Och ja, hur länge klarar de sig ensamma? 

Mycket frågor här :)

AndreasS
0

Får låta någon med orm besvara dina frågor.
kobbeuffe och peter54 är hejare på orm.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Mymlan
0

Nybörjar orm:

Majsorm

Strumpebandsnok

Snokar *kan ej alla namn på snokarna*

Ang med iller kan jag ej ge svar på, tänk bara Iller äter/jagar ormarnas bytesdjur *råtta, mus*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[peter54]
0

Det finns många ormar som är bra som nybörjarorm, majsorm, mjölksnok, strumpebandssnok med flera. Tobbe Helin har skrivit en bra bok att läsa om man vill börja med ormar, den heter "Ormar i terrarium". Gå in på www.serpentum.com

Illrarna lär ju äta upp ormarna om de får chansen, så de ska naturligtvis inte vara nära varandra.

En orm klarar sig ensam hela sitt liv, de är solitära och har inget som helst utbyte av någon annan varelse. Om du menar hur länge de klarar sig utan skötsel i terrarium så bestäms det i första hand av att man bör byta vatten åtminstone ett par gånger i veckan, helst varannan dag, samt ta bort avföring och ömsrester.

LinLin
0

#2 Jag antar att det inte värre än om man katt.. 

#3 Okej, ska ta och kika på den boken :)
Illrarna skulle inte få komma nära ormen, vill ju inte att någon av dem ska bli mat åt den andra..
Jo, dum formulering. Jag tänkte närmst på att lämna den över en helg t.ex. Men det går bra alltså, om inte annat om någon kommer dit och byter vatten åt den.

AndreasS
0

Jag och min sambo har 2 katter hemma men dom gör inte min skäggis nått iaf, dom är mest bara nyfikna.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Mymlan
0

Glömde att kan ej rekommendera ngra böcker då jag är sådan jag hellre frågar *djuret oavsett djurslag* uppfödare/ägare etc om det jag vill veta. Kolla även hur gamla böckerna är då det kan vara gammal info i dem.

Viktigt är djurets bostad hellre en för stor än för liten, jag brukar ha då jag hade orm att den ska kunna sträcka ut sig helt på längd och höjd. Kalk är viktigt man ger dem, värme matta, värmesten men den brukar endel ha nått emot personligt tror jag värmematta räcker..

Om jag ska köpa orm så vill ja ha en som är van att äta död föda. Är för blödig ge levande men måste kunna köpa dött oxå då jag ej kan döda ett djur..

Har säkert glömt ngt..

Ha lås på terrariet så ingen öppnar o glömmer stänga det.

LinLin
0

Har ni lust att visa bild på era terrarier? Fattar inte riktigt vad folk har i dem..

Om man börjar med en majsormsunge, ska den ha "fullstorlek" på terrariet direkt eller kan man börja med ett mindre? Finns det regler för hur stora de minst måste vara?

Mymlan
0

#7 Jag hade tagit en den ska ha som vuxen bara för slippa besväret köpa en ny då den vuxit ur den gamla. Lite bekväm får man vara *S*

elmo
0

det är inte alltid så lyckat att ha ett stort terrarie direkt. Den lilla juvenilen kan ha svårare för att hitta bytesdjuret i ett stort terrarie. värmen är svårare att hålla konstant i ett större terarrie och den kan även känna sig stressad och mat vägra.

Sen vill jag bara skryta lite och säga att just nu håller våra majsorms ägg på att kläckas :D

Mymlan
0

#9 Svårt finna död föda som man håller i en sån där grillpincett *heter ej så*. När jag hade 2 st majs juveniler så höll jag död pinkis i en sådan och rörde framför majsisen..

elmo
0

Vissa lägger ju bara in bytes djuret. Det är ju som du säger en fördel att mata med pinsett eller i separat box. Det är ju inte alla ormar som tar på pinsett direkt.

Jag rekomenderar ändå ett mindre terrarie eller petbox till att börja med.

LinLin
0

Och så ännu en fråga då ;) Vad kostar det att ha en orm? Själva ormen är ju inte så dyr, men ett terrarie.. blir nästan mörkrädd. Ja, och nu pratar jag om majsorm.

AndreasS
0

#12 För att få ner kostnaden en aning så kan man alltid bygga ett eget terrarium, ett tips kolla under Länkar och kika in på terrarietekniks hemsida. Där kan man själv skriva in måtten man vill ha och sen är det bara och skriva ut kapnotan och byggbeskrivningen. Har själv använt mig av deras tjänst och ska bygga mitt eget i slutet på månaden.

[peter54]
0

LinLin (och Mymlan)

Man bör inte sätta en liten orm i ett stort terrarium. En bra grundregel att hålla sig till är; ormens längd = terrariets längd. Eftersom en majsormsjuvenil är runt 30 cm så räcker en petbox den första tiden.

Småsnokar är mycket utsatta för predation i naturen, många djur, från trastar och grodor upp till rävar och stora rovfåglar, tar de små snokarna och inte ens en procent av juvenilerna når könsmognad. Detta för med sig att småsnokar är skygga och nervösa. Stora ytor blir då ett problem, ormen kommer att hålla sig gömd mesta tiden och bara våga sig ut i kolmörker. Har man de små juvenilerna i mindre utrymmen kan de känna sig mer trygga och våga sig fram.